Gå til innhold

Sukk - Err. 30 har kverket mitt 50D..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lukkermekanismen er vel å betrakte som en "slitedel" - men interessant å lese når jeg googlet rundt om den feilmeldingen siden lukkerfeil kan oppstå faktisk etter kun 1 bilde i ekstreme tilfeller, og ellers like godt etter 500 bilder som 50.000. Og særlig følte jeg at 5DII slet en stund med dette etter det jeg har lest.
Jeg driver vel rimelig off topic her, men hva pokker :ph34r:

Veldig mange totalt forskjellige komponenter (både elektroniske og mekaniske) i typiske forbrukervarer har en feilrate over tid som følger den såkalte badekarkurven. En relativt stor andel feiler etter ganske kort tid, kanskje med en gang produktet blir tatt i bruk. Dette representerer typiske produksjonsfeil og defekte komponenter. Av de komponentene som ikke feiler umiddelbart, så er det en liten andel som feiler på tilfeldige tidspunkter i løpet av den beregnede levetiden, av alle mulige tilfeldige årsaker. Når komponentene nærmer seg beregnet levetid og slitasje begynner å slå inn, så vil antallet som feiler øke drastisk. Men som med all annen statistikk, så har du noen unntak som slår alle odds og bare virker og virker (jfr. tidligere nevnte eksempel på lukker med 1 mill eksponeringer o.l.)

Lenke til kommentar
Tror du må bruke et spesialprogram for å få frem all EXIF-informasjon. Det ligger mye mer informasjon der enn du får frem med Windows eller vanlige bildebehandlingsprogrammer. Husker ikke navnet på noen av programmene, men det ble diskutert på forumet en gang i tiden.

Her er en side som viser hvordan Olympus eiere kan finne ut diverse om kameraet sitt.http://www.biofos.com/cornucop/hidden.html

Lenke til kommentar
Er det en begrensning på 150.000 bilder med tanke på garanti? Ellers har man i alle fall 5års reklamasjonsrett

Uten at jeg har lest gjennom alle innlegg i denne tråden, så muligens dette har blitt nevnt allerede:

Normalt sett bytter kameraprodusent lukker kostnadsfritt om den dør innen 5 år uten å lage noe bråk. Det selv om den har passert 150.000 bilder.

Edit:

Med kameraprodusent menes importør for Norge i denne sammenheng, og la merke til at antall eksponeringer lukker er laget for på 50D er 100.000, men det samme vil gjelde. Har hørt om D3 som har spunnet over 500.000 eksponeringer, Nikon byttet uten å si et pip om antallet; vil overraske meg om ikke Canon Norge har samme holdning.

Edit2:

Det vil forøvrig koste importør mer å lage bråk med kunde i form av fremtidig tapt salg og dårlig rykte. Lukkeren koster veldig lite, spesielt for importøren :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Har hørt om D3 som har spunnet over 500.000 eksponeringer, Nikon byttet uten å si et pip om antallet; vil overraske meg om ikke Canon Norge har samme holdning.

Tror ikke de tar seg bryet med å sjekke antall eksponeringer engang, og spesielt ikke på et D3. En kunde som har et D3 er uansett stort sett en meget god kunde, som legger igjen mye penger på både kamera, objektiver og ekstrautstyr.

Som du sier så koster ikke lukkeren så mye, men arbeidet med å bytte den er nok ganske tidkrevende da en stor del av kameraet må demonteres. Det er nok derfor ingen billig operasjon for importør uansett.

Lenke til kommentar
Som du sier så koster ikke lukkeren så mye, men arbeidet med å bytte den er nok ganske tidkrevende da en stor del av kameraet må demonteres. Det er nok derfor ingen billig operasjon for importør uansett.

For noen som trolig har gjort dette noen hundre ganger tror jeg faktisk ikke det tar lang tid, noen minutter kanskje...

Lenke til kommentar

For noen som trolig har gjort dette noen hundre ganger tror jeg faktisk ikke det tar lang tid, noen minutter kanskje...

Om jeg ikke husker feil ble det nevnt 15-20 min for en vet hva han holder på med.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke husker feil ble det nevnt 15-20 min for en vet hva han holder på med.

Høres rimelig ut. Noen hus er sikkert enklere enn andre å bytte på. Litt som lyspærer på en moderne bil ;)

Hehe, på enkelte nyere biler er antageligvis mer kompleks å bytte lyspære :)

Lenke til kommentar
Hehe, på enkelte nyere biler er antageligvis mer kompleks å bytte lyspære :)

Og da blir prisen deretter... utrolig for kun ett pæreskift.

Tok meg ca 30 sekunder å bytte pære på min gamle Mazda.

kanskje burde produsentene tenke litt på utskifting av lukkermekanisme når de designer husene da de stort sett blir byttet på garanti.

Lenke til kommentar
Er det en begrensning på 150.000 bilder med tanke på garanti? Ellers har man i alle fall 5års reklamasjonsrett

Uten at jeg har lest gjennom alle innlegg i denne tråden, så muligens dette har blitt nevnt allerede:

Normalt sett bytter kameraprodusent lukker kostnadsfritt om den dør innen 5 år uten å lage noe bråk. Det selv om den har passert 150.000 bilder.

Edit:

Med kameraprodusent menes importør for Norge i denne sammenheng, og la merke til at antall eksponeringer lukker er laget for på 50D er 100.000, men det samme vil gjelde. Har hørt om D3 som har spunnet over 500.000 eksponeringer, Nikon byttet uten å si et pip om antallet; vil overraske meg om ikke Canon Norge har samme holdning.

Edit2:

Det vil forøvrig koste importør mer å lage bråk med kunde i form av fremtidig tapt salg og dårlig rykte. Lukkeren koster veldig lite, spesielt for importøren :)

Regner med at Canon og bytter den uten å bry seg med antall eksponeringer, som du sier tenker de nok og fremtid/reklame/salg. Tipper de gidder ikke sjekke antallet engang.

Tor

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg levert det inn til Lefdal hvor jeg kjøpte det i fjor, så får jeg se hva som skjer, men såvidt jeg forstod var serviceverkstedet i bakleksa pga alle fridager og jul så det tar nok sine uker (noe som en kan og si noe om, dvs at det er for få serviceverksteder, at det skal ta opptil 5 uker for en slik sak er egentlig en liten skandale). Godt å ha reserve når slike ting skjer.

Tor

Lenke til kommentar
Vel, nå har jeg levert det inn til Lefdal hvor jeg kjøpte det i fjor, så får jeg se hva som skjer, men såvidt jeg forstod var serviceverkstedet i bakleksa pga alle fridager og jul så det tar nok sine uker (noe som en kan og si noe om, dvs at det er for få serviceverksteder, at det skal ta opptil 5 uker for en slik sak er egentlig en liten skandale). Godt å ha reserve når slike ting skjer.

Tor

Er du innen for garantiditen har du vel rett til å låne et erstatningsprodukt om det tar over en uke

Lenke til kommentar

Tor

Det positive er at dem nevner det og eventuell bakker opp forsinkelser.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Der var 50D'n tilbake med følgende korte melding:

"Skiftet lukkermekanismen og testet." Og selvsagt garantidekket.

(regner da med at de og må ha renset sensoren etterpå siden hele fronten har vært demontert? Ser svake merker på div skruer av hva de må ha åpnet for å komme til)

Godt å få hus nr 2 tilbake når jeg blitt vant med å ha med 2 kamera med forskjellige objektiver og oppsett. Og det gikk mye kjappere enn forespeilet.

Tor

Lenke til kommentar

§34 Produktskader

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

En ødelagt lukker innenfor Reklamasjonstiden kan vel gå under denne §?

Lenke til kommentar
§34 Produktskader

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

En ødelagt lukker innenfor Reklamasjonstiden kan vel gå under denne §?

Aner ikke, men tipper de bare skifter den stille uten et ord samme hvor gammelt huset er..

Tor

Lenke til kommentar

Grr! :angry: Her kommer jeg hjem etter en dags safari på Norges Navle med mange hundre vidvinkelkjempeskudd og oppdager når jeg blar igjennom at noen har tømt støvsugerposen over sensoren :omg:

Ganske fantastisk at idioten åpner opp halve huset og blottlegger sensoren og roter og grapser nedi der for å skifte lukkerdingsen og så smeller saken igjen og sier Ferdig! uten å rense sensoren etterpå, er det mulig å være så idiotisk?

Og jeg hater å sitte og fikse unødvendig med viskelæret!! Grrr!

Tor Vidle & Sinna

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...