Bluestrewng Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Hei, jeg har en Nikon D3000. Den er et av de nyeste fra Nikon og kameraet passer veldig bra for en nybegynner, som meg. Uheldigvis, så står det at jeg ikke kan bruke kameraet i temperaturer under 0 c og temperaturer over 40 c. Det er altså batteriet som er problemet, og jeg vil ta bilder om vinteren, men kan jeg kjøpe en batteri som tåler minusgrader? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Hva som står i manualen og hva som faktisk funker er to forskjellige ting. Det er ikke noe problem å bruke et speilreflekskamera ned i 10-15 kuldegrader og gjerne kaldere enn det også. Du bør sørge for å akklimatisere det skikkelig før du begynner å fotografere, og du må nok regne med at batteriet ikke gir så mange eksponeringer (og ting generelt går litt tregere). Og så kan det være lurt å legge kameraet i en lufttett pose og la det akklimatisere seg når du kommer inn i varmen igjen så du slipper eventuelle kondensproblemer. Elektronikk tåler generelt mye mer enn man gjerne skulle tro, men det skader ikke med et par enkle forholdsregler. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg brukte D5000 i minus 22 grader på lørdag. Merket ingen problemer ved det. Kameraet var ute en hel dag. Hadde til og med mer strøm på batteriet da jeg kom inn (husker ikke hvor mange bilder jeg tok). Lenke til kommentar
Bluestrewng Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg brukte D5000 i minus 22 grader på lørdag. Merket ingen problemer ved det. Kameraet var ute en hel dag. Hadde til og med mer strøm på batteriet da jeg kom inn (husker ikke hvor mange bilder jeg tok). Wow, - 22 grader! Jeg kunne godt tenkt meg å prøve det, men jeg er litt redd for å gjøre det i tilfelle jeg ødelegger kameraet med kondensasjon. Men takk alikevel for svaret ! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Kameraet tåler mer en du tror Når du går fra et varmt sted og ut i kulde er det ikke noen problemer,værre er det når du kommer med et frossent kamera inn i stuevarmen,ta og la kameraet ligge i en lufttett pose som nevnt over eller la kamerabagen ligge en periode i et kalt rom for og få opp romtemperaturen igjen. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Der lærte også jeg noe jeg ikke visste fra før, skal fra nå av prøve pose-trikset. Forferdelig irriterende at det blir mye kondens når man har tatt bilder i masse minus og kommer inn i stua igjen Takk! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Der lærte også jeg noe jeg ikke visste fra før, skal fra nå av prøve pose-trikset. Forferdelig irriterende at det blir mye kondens når man har tatt bilder i masse minus og kommer inn i stua igjen Takk! Har ikke prøvd knepet selv,men mange her som hevder at hvis du legger kameraet i en pose og knytter den så det ikke kommer luft til,så vil kondensen akklimatisere seg på utsiden av posen. Edit:det lureste er nok og gjøre det ute eller i en kald inngang. Endret 5. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Vanligvis holder det i massevis å bare la kamera ligge i bagen eller tulle den inn i en genser e.l. når du kommer inn. Er det sprengkaldt, da er det du bruker posetrikset. Begge metodene bør gjøres før utstyret eksponeres for innetemperatur. Også lurt å plukke ut minnekort før du gjør det. Da faller du ikke for fristelsen med å åpne pose/bag for tidlig. Endret 5. januar 2010 av fototim Lenke til kommentar
peetah Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Sier ikke noe grunnleggende at alt blir mindre når det blir nedkjølt, og eser utover når det blir varmet opp?... Har vært borte i zoomobjektiv som har kilt seg fast etter dette fenomenet, så pass litt på dette også Lenke til kommentar
Bluestrewng Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Der lærte også jeg noe jeg ikke visste fra før, skal fra nå av prøve pose-trikset. Forferdelig irriterende at det blir mye kondens når man har tatt bilder i masse minus og kommer inn i stua igjen Takk! Har ikke prøvd knepet selv,men mange her som hevder at hvis du legger kameraet i en pose og knytter den så det ikke kommer luft til,så vil kondensen akklimatisere seg på utsiden av posen. Edit:det lureste er nok og gjøre det ute eller i en kald inngang. Takk for svaret! Bare lurer om kondens kan ødelegge kamearet? Lenke til kommentar
arela Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg legger kameraet med objektiv på oppvarmet badegulv dersom det er blitt søkvått. Etter et døgn er det klart for ny tur. Når det er kaldt, lar jeg det ligge i baggen i noen timer før jeg tar det fram, har funka så langt. Dess mer ekstrent vær, dess mer tålmodig! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Der lærte også jeg noe jeg ikke visste fra før, skal fra nå av prøve pose-trikset. Forferdelig irriterende at det blir mye kondens når man har tatt bilder i masse minus og kommer inn i stua igjen Takk! Har ikke prøvd knepet selv,men mange her som hevder at hvis du legger kameraet i en pose og knytter den så det ikke kommer luft til,så vil kondensen akklimatisere seg på utsiden av posen. Edit:det lureste er nok og gjøre det ute eller i en kald inngang. Takk for svaret! Bare lurer om kondens kan ødelegge kamearet? Jepp. Kondens er killer for elektronikk generellt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Spesielt hvis det er spenning i omløp. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Kondens er ikke noen krise, men det kan korrodere ledere og føre til overslag hvis det tilstrekkelig høy spenning/kort avstand mellom lederne. Hvis du får fuktighet i kameraet bør du ta ut alt av batterier, åpne alt av luker (ta av objektiv) og la det tørke skikkelig i luft. Saltvann er en annen sak, da er du antageligvis føkket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå