Flimzes Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 NikkaYochi : Det er faktisk ikke helt 100% riktig det du sier , mengden tilgjengelig systemminne (inkludert det Windows bruker til prosseser etc) er rundt 3Gb , resten forsvinner i : *512Mb som er reservert til skjermkortet (minnet på dette er dedikert, ikke delt). Dette betyr med andre ord at programmer og OS har kun 3GB å greie seg på før man går tomt for fysisk minne , hadde Trådstarter hatt 64Bits Os hadde han hatt 4Gb systemminne å boltre seg på (minus en overhead pga 64bits adressering) + 512Mb skjermkortminne. En litt eldre forklaring på problemet : http://www.codinghorror.com/blog/archives/000811.html Det er feil, skjermkortets minne adresseres ikke av windows. Derimot så har må alle ressurser i maskinen få et reservert minneområde, som spiser av disse 4gb, på min stasjonære får jeg 3.55gb ram i 32bit, selv om jeg har 1gb med grafikkminne. Til dere som er så glade i bilanalogier, i min fars passat sitter det en audi 1.8t motor, det er samme motor som sitter i audi tt (224hk), men den er nedjustert til 150hk i passaten. Kan min far nå gå til vw og klage på at motoren er mye svakere enn den i tt? Selv om det sitter samme motor (audi 1.8t), så er det forskjellige chipper, som tillater forskjellig mengde effekt, og om man går inn og ser i spesifikasjonene, så ser man at det er langt færre hester i passaten. Det er hans ansvar å undersøke om det er forskjeller. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Her er for eksempel mitt 64 bits system, legg merke til at jeg har hele 8Gb tilgjengelig av 8Gb , mens et 32bits system har villet hatt kun tilgjengelig en plass mellom 3Gb til 3.5Gb. Skjermbildet viser hva som er installert, ikke hva som er tilgjengeligt. Lenke til kommentar
pirium Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Av alle ting bortskjemte norske forbrukere klager på, må dette være noe av det dummeste.. For å fortsette med bilterminologien alle er så glade i; Kjøper du en bil med 150hk motor, har du ikke 150hk på hjulene, noe forsvinner i kraftoverføringa. Det er alikevel ingen grunn til å klage, bilen er oppgitt med 150hk, og har 150hk i motoren selv om du ikke får utnyttet alle 150. Det samme med trådstarters pc, den har 4gb ram innstallert, og da er det selvsagt lov å selge den som en pc med 4gb ram. Hvis det ikke skulle være lov til å selge pc'er med specs man ikke får brukt, måtte det være forbudt å selge pc med blurayspiller til en som ikke har blurayfilmer.. Jeg inbilder meg at man også får bedre ytelse med 2x2gb brikker istedet for 1gb+2gb, med sistnevnte får man vel ikke kjørt dual channel? Uansett, 3,55gb er MER enn 3gb, så ytelsen blir bedre med 4gb enn 3gb uavhengig av 32/64bit... Lenke til kommentar
madammim Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 De siste bil-analogiene er jo helt på trynet og har ingenting med saken å gjøre. Jeg mener det er selgers plikt å opplyse om at OS-et som følger med begrenser maskina. Kjøper skal ikke måtte sette seg inn i slike tekniske fiksfakserier. Dersom det ikke opplyses av selger eller ikke står i anonsen at det er 4GB RAM som begrenses av medfølgende OS til feks 3,5GB så har selger ikke gitt de opplysningene som jeg mener det kreves å gi. 4GB RAM er jo et salgsargument for maskina og blåses opp i annonser. Andre begrensninger som feks at maskina ikke kan kjøre win98 er ikke av betydning, men det som brukes i annonser må være rett. Du har kjøpt og betalt for 2 produkter (PC og OS), men det ene setter begrensninger for det andre. Dette må opplyses om. Ta kontakt med butikke og prøv å få til ei løsning med å bytte OS til 64bit. Hvis ikke ville jeg forhørt meg hos forbrukermyndighetene. Synes en slik praksis burde stoppes. Den eneste som vinner på dette er jo MS som av og til får solgt 2 lisenser til samme kunde. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det er feil, skjermkortets minne adresseres ikke av windows. Derimot så har må alle ressurser i maskinen få et reservert minneområde, som spiser av disse 4gb, på min stasjonære får jeg 3.55gb ram i 32bit, selv om jeg har 1gb med grafikkminne. I dare you! But back to our mystery. Where, exactly, did the other 642 megabytes of my memory go? Raymond Chen provides this clue: In the absence of the /PAE switch, the Windows memory manager is limited to a 4 GB physical address space. Most of that address space is filled with RAM, but not all of it. Memory-mapped devices (such as your video card) will use some of that physical address space, as will the BIOS ROMs. After all the non-memory devices have had their say, there will be less than 4GB of address space available for RAM below the 4GB physical address boundary. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det er feil, skjermkortets minne adresseres ikke av windows. Derimot så har må alle ressurser i maskinen få et reservert minneområde, som spiser av disse 4gb, på min stasjonære får jeg 3.55gb ram i 32bit, selv om jeg har 1gb med grafikkminne. I dare you! But back to our mystery. Where, exactly, did the other 642 megabytes of my memory go? Raymond Chen provides this clue: In the absence of the /PAE switch, the Windows memory manager is limited to a 4 GB physical address space. Most of that address space is filled with RAM, but not all of it. Memory-mapped devices (such as your video card) will use some of that physical address space, as will the BIOS ROMs. After all the non-memory devices have had their say, there will be less than 4GB of address space available for RAM below the 4GB physical address boundary. I rest my case. Skjermkortet er en ressurs som alle andre ressurser i pcen, og krever en viss allokering, akkuratt som jeg sa. Skjermkortminnet derimot må ikke allokeres direkte i windows, og trekker ikke fra det minnet windows bruker. Jeg har hatt to skjermkort i min pc, et med 256mb ram, og et med 1gb ram, samtidig. Likevel hadde jeg 3.55gb tilgjengelig i windows xp, hvordan kan det ha seg? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Som sagt, vi begge er enige om at en del av minnet allokeres , men hvor mye er nettop avhengig av hvilke enheter som er i systemet. Har man 2x ET skjermkort på 512Mb så vil jeg annta at det avsettes 2x det man normalt hadde med 1 skjermkort. I tillegg til skjermkortet vil andre enheter som lydkort med integrert minne , diverse ekspansjonskort og nettverkskort også kreve sitt noe som i stor grad vil gi deg tilgang på en viss mengde minne som ikke er "reservert" for bruk i os. Selvsagt, at det ikke helt stemmer at et 512Mb's skjermkort = 512 mindre minne, er nok mer en simplifisering som er basert på en tidligere feil forståelse på selve problemet,noe jeg har prøvd å gi god nok forklaring i de lenkene jeg har gitt. Men Generelt vil man som regel se at tilgjengelig systemminne for systemer med dedikert skjermkortminne vil være lavere enn total mengde ram installert på et Windows 32bits system uten Pae. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Poenget mitt er at skjermkortminne ikke har noe med saken å gjøre. Det er kun et skjermkort, som legger beslag på så og så mye allokeringsområde, for å ta et direkte eksempel: Jeg hadde tidligere 6600gt, to stykker, en med 128mb, den andre med 256mb minne på. Og uansett hvem av dem jeg brukte, så fikk jeg nøyaktig like mye minne tilgjengelig i windows. Om jeg brukte begge fikk jeg noe mindre. Du må se på skjermkortet som en enhet, som krever sitt ressursområde, på lik linje med nettverkskort, lydkort, hovedkort, usb-kontrollere. Det har ingenting med disse enhetene sin minnemengde, kun at disse enhetene eksisterer. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Microsoft sier nå i alle fall noe annet http://support.microsoft.com/kb/929605 For example, if you have a video card that has 256 MB of onboard memory, that memory must be mapped within the first 4 GB of address space. If 4 GB of system memory is already installed, part of that address space must be reserved by the graphics memory mapping. Graphics memory mapping overwrites a part of the system memory. These conditions reduce the total amount of system memory that is available to the operating system. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Til dere som er så glade i bilanalogier, i min fars passat sitter det en audi 1.8t motor, det er samme motor som sitter i audi tt (224hk), men den er nedjustert til 150hk i passaten. Kan min far nå gå til vw og klage på at motoren er mye svakere enn den i tt? Selv om det sitter samme motor (audi 1.8t), så er det forskjellige chipper, som tillater forskjellig mengde effekt, og om man går inn og ser i spesifikasjonene, så ser man at det er langt færre hester i passaten. Det er hans ansvar å undersøke om det er forskjeller. Selvsagt ikke, da Passaten selges med en 1,8t motor på 150hk. Hadde reklamen sagt at dette er en 1,8t på 224hk, men når du fikk den så viste det seg at den var nedjustert til 150hk fordi drivverket ikke tåler mer, da hadde han hatt grunn til å klage. Og da kan det sammenlignes med eksemplet til ts. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Microsoft sier nå i alle fall noe annet http://support.microsoft.com/kb/929605 For example, if you have a video card that has 256 MB of onboard memory, that memory must be mapped within the first 4 GB of address space. If 4 GB of system memory is already installed, part of that address space must be reserved by the graphics memory mapping. Graphics memory mapping overwrites a part of the system memory. These conditions reduce the total amount of system memory that is available to the operating system. Jeg vil bare kjime inn at dette er det jeg også mener er tilfellet av det jeg har lært, og så langt har jeg aldri sett noe tilfelle der dette ikke har stemt (ihvertfall i den forstand at du har MER minne enn forventet), og jeg har bygget flere systemer enn jeg kan huske over årene, med og uten SLI, integrerte løsninger osv. 2x8800GTX på 32bit XP var for eksempel ganske håpløst pga. tilgjengeig RAM gikk ned til under 2,5GB, og det stemmer så langt jeg kan se godt med denne virkemåten. -Stigma Lenke til kommentar
dextercf Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Dette må være den minst informative tråden jeg har lest på flere dager.. Og mitt råd i saken ville være å kontakte selgeren (butikk, nett, whatever) og snakke med de om mitt problem. Er de, som butikker bør være, serviceminded så fikser dem detta for deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå