spett Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Kjøpte for noen mnd siden en acer pc med 4gb ram. Pakka den opp og satte 64bit windows 7 beta cd'n i og tenkte ikke no mer på hva som lå på maskinen i fra før av. Fikk etterhvert oppgraderings cd til win7 i posten som viser seg og være 32bit, pc'en ble også levert med 32bit vista. I tilleg har maskinen ett skjermkort med 512mb dedikert skjermminne. Mao jeg har da fått en maskin som er levert med spesifikasjoner jeg ikke får brukt. Er dette noe jeg burde tatt opp med butikken? Satt i en annen sammenheng, noen som ville klaga på ett bilkjøp der det viser seg att man må bytte motor for å bruke det siste giret? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Har du sjekket hvor mye dedikert skjermminne du kan gi til skjermkortet? OM og viss du kan gi det 1024MB er det en løsning. Da gir du skjermkortet litt mer ytelse, og du hart maks tilgjengelig for opperativsystemet. Når du har 4096MB Ram og skjermkortet tar 512MB av dem. Vil ikke et 64-bit system gi deg noe særlig ytelsesforbedrelser. Lenke til kommentar
Thyrfing Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Hva mener du for noe? hva er det du ikke får brukt? 512 mb ramen på skjermkortet, har jo ikke noe med operativsystemet er x86 eller x64? Lenke til kommentar
spett Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Har du sjekket hvor mye dedikert skjermminne du kan gi til skjermkortet?OM og viss du kan gi det 1024MB er det en løsning. Da gir du skjermkortet litt mer ytelse, og du hart maks tilgjengelig for opperativsystemet. Når du har 4096MB Ram og skjermkortet tar 512MB av dem. Vil ikke et 64-bit system gi deg noe særlig ytelsesforbedrelser. Skjermkortet har 512mb dedikert minne og ikke delt. Så tilsammen er det 4,5 gb ram på maskinen. 32bit win7 gir beskjed om at det er 4 gb sytemminne i maskinen men att bare 3 kan brukes av systemet. Hva mener du for noe? hva er det du ikke får brukt? 512 mb ramen på skjermkortet, har jo ikke noe med operativsystemet er x86 eller x64? Ett 32bit os kan bare adressere 4Gb totalt. Systemminne + skjermminne. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Man har jo ikke under noen omstendighet (dedikert skjermkort eller ei) 4GB tilgjengelig minne med Windows 32-bit (maks. er rundt 3,5GB) Skulle man fulgt "tankegangen din" på dette punktet, ville det kun vært lov å utstyre med 2GB ram hvis pc/laptop har 32-bit OS Det er jeg i tvil om vil skje, har ikke sett at det har vært noe issue hos forbrukerrådet e.l. heller (mulig dog jeg evt. har gått glipp av dette i så tilfelle) Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Satt i en annen sammenheng, noen som ville klaga på ett bilkjøp der det viser seg att man må bytte motor for å bruke det siste giret? Jeg ville ha klaget om det ikke var mulig å bruke det siste giret ja, men jeg ville ikke ha klaget om jeg kjøpte en bil som hadde en toppfart på 200 men som jeg bare kunne kjøre i maks 90 km/t her i landet. Bare for å illustrere hvor håpløst det er å hele tiden komme med bilanalogier. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg ville ha klaget om det ikke var mulig å bruke det siste giret ja, men jeg ville ikke ha klaget om jeg kjøpte en bil som hadde en toppfart på 200 men som jeg bare kunne kjøre i maks 90 km/t her i landet. Bare for å illustrere hvor håpløst det er å hele tiden komme med bilanalogier. Personlig synes jeg analogien til TS var bra mens din var håpløs. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Kostnadmessig for produsenten er det nok ett fett om man leverer med x64 eller 32, men på en annen side risikerer man da "hylekor" fra kunder som kommer til å klage over at de har fått x64 OS "tredd ned over ørene" og at yndlings-softwaren & duppeditten ikke virker med 64-bit osv. Så hva skal de gjøre? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg er ingen advokat, så jeg kan ikke kommentere på det rent lovlige rundt det hele, men jeg tviler på at du har noen sak på dette. Så lenge du ikke har blitt feilinformert med at du skulle få 64bit versjon og i stedet fikk 32bit så er det jo opp til deg å sjekke slike ting på forhånd. Avhengig av config kna du få brukt opp mot 3,5GB at de totale 4 med et 32bit oppsett, dog i praksis nærmere ned mot 3GB. Du kan jo alltids høre med butikken om de kan akseptere å bytte deg opp til en CD med 64bit versjonen (da denne koster det samme vil jeg tro), men jeg tror/synes egentlig ikke det er noe solid klagegrunnlag her. -Stigma Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Selvfølgelig er det lovlig. Er vel ikke butikkens feil at du ikke velger 64 bits versjonen? Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg er ingen advokat, så jeg kan ikke kommentere på det rent lovlige rundt det hele, men jeg tviler på at du har noen sak på dette. Så lenge du ikke har blitt feilinformert med at du skulle få 64bit versjon og i stedet fikk 32bit så er det jo opp til deg å sjekke slike ting på forhånd. Avhengig av config kna du få brukt opp mot 3,5GB at de totale 4 med et 32bit oppsett, dog i praksis nærmere ned mot 3GB. Nå er det vel egentlig veldig få som faktisk vet at man ikke får utnyttet 4 GB RAM med 32 bit OS. Da er det vel selgeren her som har opplysningsplikt hvis ikke mener ihvertfall jeg at man har en god sak hvis man vil bytte den inn igjen. Selvfølgelig er det lovlig. Er vel ikke butikkens feil at du ikke velger 64 bits versjonen? Akkurat som om det er noe valg med PC og OEM lisens. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Jeg er ingen advokat, så jeg kan ikke kommentere på det rent lovlige rundt det hele, men jeg tviler på at du har noen sak på dette. Så lenge du ikke har blitt feilinformert med at du skulle få 64bit versjon og i stedet fikk 32bit så er det jo opp til deg å sjekke slike ting på forhånd. Avhengig av config kna du få brukt opp mot 3,5GB at de totale 4 med et 32bit oppsett, dog i praksis nærmere ned mot 3GB. Nå er det vel egentlig veldig få som faktisk vet at man ikke får utnyttet 4 GB RAM med 32 bit OS. Da er det vel selgeren her som har opplysningsplikt hvis ikke mener ihvertfall jeg at man har en god sak hvis man vil bytte den inn igjen. Jeg forstår gjerne den synsvinkelen, men rent praktisk er det å kunne forvente at en selger presiserer alle slike detaljer før et salg, uten å bli spurt om det? Hva om salget ikke foreår over disk? Og i revers, om maskinen ble solgt med 64-bit, skulle vi forvente at selgeren da uinbudt gikk over alle de mindre implikasjonene som et 64bit OS medfører, eller for den saks skyld implikajonene med at det er windows i forhold til et annet OS? Et konkret eksempel fra min egen erfaring: Jeg kjøpte en Acer5920G som jeg generelt sett er fornøyd med. Den har C2D prosessor, og som du gjerne vet har denne virtualiseringsteknologi innebygget. Blant annet er dette nødvendig for å kunne kjøre virtuelle maskiner med 64bit OS (ellers er du begrenset til 32bit). Desverre fannt jeg ut at selv om C2Den i maskinen har funksjonen så har Acer ikke noe BIOS som lar deg slå på virtualiseringsteknologien, og dermed er maskinen i praksis uten denne funksjonen. Burde selgeren ha informert meg om dette? Hva er i det hele tatt sjansen for at selgeren vet hva det er for noe? Acer support slet ihvertfall med å forstå hva jeg i det hele tatt snakket om da jeg forhørte meg med dem flere ganger i tilfelle det var noe nyere BIOS å oppgradere til med støtte for dette. Så ja, det er en vanskelig situasjon der brukeren kanskje eller kanskje ikke vet om problemet, og det er ikke praktisk mulig å gi forhåndsinformasjon om alle mulige implkasjoner som kjøpet av varen har fra selgeren side - spesiellt med tanke på at i praksis så er den gjevne selger ikke en supergeek og gjerne ikke vet så fryktelig mye mer enn kjøperen i mange tilfeller. Jeg synes at i slike tilfeller må nesten ansvaret falle til kjøperen. Så lenge det ikke har vært direkte feilinformert under kjøpet, så må kjøperen være annsvarig for å spørre om mer informasjon dersom noe er uklart. "caveat emptor" som det heter på latin. I dette tilfellet så er det jo sikkert også blitt informert om at det ER et 32-bit OS som medflger (ihvertfall skiftlig i detaljoversikten på maskinen), og kjøperen har sikkert bare ikke sett dette før nå. Det må nesten falle på egen kappe. Hvis han ikke har vært inneforstått med hva 32bit og 64bit OS innebærer så må han selv stå annsvarlig for å enten spørre før kjøp eller tilegne seg informasjonen på andre måter. Det er ihvertfall min mening i saken. Det er vel forøvrig neppe den første maskinen med 4gig ram som er blitt solgt med 32bit OS, så basert på presedens så tror jeg ikke det hadde vært så veldig sterk sak rent lovlig heller - ved mindre du bor i USA, der man faktisk saksøker over sånne tulleting... Men for all del, ta gjerne kontakt med butikken. Ofte løser slike ting seg enklere enn man tror. Den enkleste løsningen måtte jo være å bytte 32bit OSet med en 64bit versjon dersom de har muligheten for dette uten å lide mye tap - selve maskinen er det jo ingenting galt med. -Stigma Endret 4. januar 2010 av Stigma Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Jeg forstår gjerne den synsvinkelen, men rent praktisk er det å kunne forvente at en selger presiserer alle slike detaljer før et salg, uten å bli spurt om det? Alle slike detaljer, hvilke andre viktige detaljer er det du tenker på som gjør at den ene dele av varen begrenser den andre? Edit: Vil man kreve heving av kjøpet med dette som grunnlag har man en veldig bra sak! Endret 4. januar 2010 av Nasciboy Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg forstår gjerne den synsvinkelen, men rent praktisk er det å kunne forvente at en selger presiserer alle slike detaljer før et salg, uten å bli spurt om det? Alle slike detaljer, hvilke andre viktige detaljer er det du tenker på som gjør at den ene dele av varen begrenser den andre? Edit: Vil man kreve heving av kjøpet med dette som grunnlag har man en veldig bra sak! Vel, nå tenkte jeg ikke BARE på "en ting begrenser en annen" problematikken, da det finnes mange andre potensielle problemer som kan oppstå mellom å velge eller ikke velge 64bit OS som like gjerne kunne blitt dratt frem som noe man var misfornøyd med i etterkant. Men om du vil ha et konkret eksempel så er jo min egen erfaring et eksempel. Maskinen har en C2D prosessor med Vanderpool funksjon, men uten 64bit OS vil det ikke være mulig å kunne virtualisere et 64bit OS via den for eksempel og dermed begrense den muligheten i maskinvaren. Nå er dette kanskje obvious for meg og deg, men ikke mere så enn at 32bit makser ut på 4GB minneallokering vil jeg si. Kanskje et litt knotete eksempel, men det var det som kom til minne i øyeblikket. Jeg vil fremdeles annbefale å kontakte butikken for å se om det ikke er en kjap og grei løsning på problemet før man begynner å prøve å finne ut hvem som har loven på sin side. -Stigma Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Vel, nå tenkte jeg ikke BARE på "en ting begrenser en annen" problematikken, da det finnes mange andre potensielle problemer som kan oppstå mellom å velge eller ikke velge 64bit OS som like gjerne kunne blitt dratt frem som noe man var misfornøyd med i etterkant. Men om du vil ha et konkret eksempel så er jo min egen erfaring et eksempel. Maskinen har en C2D prosessor med Vanderpool funksjon, men uten 64bit OS vil det ikke være mulig å kunne virtualisere et 64bit OS via den for eksempel og dermed begrense den muligheten i maskinvaren. Nå er dette kanskje obvious for meg og deg, men ikke mere så enn at 32bit makser ut på 4GB minneallokering vil jeg si. Kanskje et litt knotete eksempel, men det var det som kom til minne i øyeblikket. Jeg vil fremdeles annbefale å kontakte butikken for å se om det ikke er en kjap og grei løsning på problemet før man begynner å prøve å finne ut hvem som har loven på sin side. -Stigma Saken her er vel at du blir påtvunget ett operativsystem som begrenser spsifikasjonene selgeren allerede har opplyst om. Det er helt klart noe selger skal opplyse om... sammenlign det med hva du vil! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Du taper nok forsøket på å klage på dette. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa...s_windows_vista Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Du taper nok forsøket på å klage på dette.http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa...s_windows_vista Nei, det gjør jeg nok ikke. Lenke til kommentar
spett Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Forstår att selger ikke kan opplyse om alle detaljer, og jeg forventer heller ikke at han setter seg inn i alle typer komponenter som blir solgt. Men her er det snakk om en komponent (4Gb minne) som er reklamert for, ett salgs argument som ikke kan benyttes(uten yterligere kostnader). Burde det være min plikt å forhøre meg om at di spesifikasjonene som står annonsert er di jeg får brukt? Skal ta det med butikken, men hadde lyst til å høre andres synspunkter først. Jeg har abolutt ikke lyst til å heve kjøpet da jeg er meget fornøyd med maskinen. Siden bilanalogien min tydeligvis var håpløs Ville du følt deg lurt om vaskemaskinen du nettopp kjøpte skulle hatt en sentrifuge på 1600rpm men som du finner ut etter å ha pakka ut at du da må investere i nytt programhjul først? Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Siden bilanalogien min tydeligvis var håpløs Ville du følt deg lurt om vaskemaskinen du nettopp kjøpte skulle hatt en sentrifuge på 1600rpm men som du finner ut etter å ha pakka ut at du da må investere i nytt programhjul først? Ikke nok med det men det programhjulet som fulgte med MÅ du kjøpe likevel om du betaler 400 kr ekstra for det. Men vil du ha de spesifikasjonene som faktisk er opplyst om, da må du kjøpe ett ekstra. Logisk... For å ta en håpløs bilanalogi igjen... Tenk deg at du kjøper en bil: 150 Hk 4 seter AC Vinter/sommerdekk Når du fornøyd får bilen levert ser du at baksetene ligger løst i bagasjerommet. Grunnen er at bilen ikke er stor nok for 4 seter og da må du kjøpe ett nytt karrosseri, penger igjen for det gamle kan du bare glemme. Ikke bare blir du tvunget til å kjøpe karrosseriet som er for lite men det har INGEN verdi på bruktmarkedet heller fordi det passer INGEN andre biler, akkurat som en Win OEM. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Viser nok en gang problemet med at man ikke selv kan velge hvilket OS man ønsker med datamaskinen. Greit nok at det kan være problematisk å tilby en drøss med forskjellige OS til hver modell, men det burde som minimum vært mulig å kjøpe maskin uten OS. Slik at kunden da selv kunne kjøpe en OEM versjon av et 64bit OS. Slik det er nå tjener Microsoft mye penger siden kundene betaler flere ganger for tilnærmet samme vare. Uansett hva som skjer, anbefaler jeg deg å klage til Forbrukerrådet. De jobber med problemstillingen angående ingen valgfrihet ved valg av OS når man kjøper bærbar maskin. De har forsåvidt gjort det lenge, så det er ikke sikkert at det hjelper, men det gjør ikke saken verre. Og, jo flere som klager, jo bedre. Ørjan... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå