LFCstar Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Hei. Nettopp fått Windows 7 Cden, og lurer på hvilken av oppgradering og egendefinert som passer meg best vis jeg vil ha bort alle filer og starte på scratch ? Tidligere hadde jeg windows vista home premium. mvh Endret 4. januar 2010 av LFCstar Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Egendefinert. Underveis så formaterer du også partisjonen du skal installere på. Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Tusen hjertelig takk for svar. Har ikke veldig mye peilling, du har ikke mulighet til å "veilede" meg? Hva mener du med formatering av partisjoner? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Bare kjør innstalleringen til du kommer til et bilde som viser diskene dine. Da klikker du på disken din og velger slett eller formater. Enkelt nok. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Finner en detaljert gjennomgang med bilder her: http://pcsupport.about.com/od/operatingsys...tall-part-1.htm Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Hva betyr egentlig ordet formatering? Og hva er en partisjon? Og hvor mange partisjoner har man på pcen? EDIT: Hadde 6 harddisker der, formaterte alle sammen til og med system disken. Riktig? Edit2: Formaterte som sagt alle diskene, har en som kalles for system og den er på 75 GB holder dette for windows 7 og et -to spill? Og det er her W7 innstalleres? Er det mulig å ta 100 GB fra en annen disk og putte de inn i systemet? Ikke nå men engang etter installasjonen? Er det nødvendig? mvh Endret 4. januar 2010 av LFCstar Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Har nå fått innstallert W7 Men når jeg kommer inn på skrivebordet er det kun papirkurven som er synlig:P Følger det ikke med programmer? Btw kjøpte Windows 7 upgrade for 1199. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Har laget en liten guide på norsk på hvordan du formaterer under W7 installasjonen: http://samfunn.myhken.com/?p=915 Hadde 6 harddisker der, formaterte alle sammen til og med system disken. Riktig? Æææ, nei. Om du ikke ville miste alt på alle diskene da. Normalt formaterer man bare den disken/partisjonen man skal legge inn Windows på. Har du hele 6 disker (og ikke partisjoner) har du mistet all data på alle diskene om du formaterte alt. Formaterte som sagt alle diskene, har en som kalles for system og den er på 75 GB holder dette for windows 7 og et -to spill? Og det er her W7 innstalleres? 75GB holder ja. Er det mulig å ta 100 GB fra en annen disk og putte de inn i systemet? Ikke nå men engang etter installasjonen? Er det nødvendig? Ikke om du snakker om fysiske disker, men hadde det vært partisjoner på EN fysisk disk, så kunne du slått dem sammen. Se guiden min som jeg linket til over. Men det funker dårlig på fysiske disker.... Har nå fått innstallert W7 Men når jeg kommer inn på skrivebordet er det kun papirkurven som er synlig:P Følger det ikke med programmer? Btw kjøpte Windows 7 upgrade for 1199. Hva mener du med programmer? Det følger ikke så mye med Windows ut av esken nei. Men sjekk startmenyen din, noe er jo med. Men det meste må du skaffe selv. Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Tusen takk for herlige svar. Har nå en lokal disk c(76GB) disk d(465GB) og disk F(380GB), høres dette bra ut? + en disk E som er på 1.80 GB. Jeg formaterte alle jo og det var meningen at jeg skulle starte helt på nytt"" igjen, så er det dermed bekreftet at alt av filer osv er borte? Har kun noen windows programm som media player osv. Må jeg laste ned viktige program som java osv selv? Har du litt info om program som kan være viktige å laste ned.` Btw dette er litt viktig:) Hadde vista 32 bit men fikset at jeg fikk windows 7 64 bit, er dette dumt? Har 4095 GB ram. Vil dette gjøre noe galt med PCen? mvh Endret 4. januar 2010 av LFCstar Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Må jeg laste ned viktige program som java osv selv? Netthandel/nettbank krever ofte Java så det er greit å laste ned (fra java.com) Likeså Adobe Flashplayer Først kan det være greit å kjøre et par runder med Windows-update Slik jeg gjør det, men finns jo ikke noe fasit-svar på denslags. Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Hørte rykter om at man burde deaktivere windows update jeg, har derfor gjort det. Er det dumt? Hørte noe om at den er i stand til å laste ned noen ting som er unødvendig og gjør pcen treig? Kan du svare på om det er greit at jeg tok 64 bit? Har 4095 RAM. Merker at det heter programfiler x86 eller noe nå på W7. Er dette sånn hos alle? mvh:) Endret 4. januar 2010 av LFCstar Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Hørte rykter om at man burde deaktivere windows update jeg, har derfor gjort det. Er det dumt? Hørte noe om at den er i stand til å laste ned noen ting som er unødvendig og gjør pcen treig? Ja det er skikkelig dumt. Etter en stund er pcen din åpen for alle angrep via internett som sikkerhetsfiksene har fikset for alle andre. Så gjør deg selv en tjeneste og aktiver denne igjen. Dette stammer nok fra folk som bruker piratkopier av Windows, de vil ofte ikke ha oppdateringer, for da blir plutselig Windows versjonen stemplet som piratkopi. Kan du svare på om det er greit at jeg tok 64 bit? Har 4095 RAM. Ja det er helt greit med 64bit, da får du utnyttet all RAMen i pcen din. Hadde du valgt 32bit ville du bare fått utnyttet ca 3.2 GB. Merker at det heter programfiler x86 eller noe nå på W7. Er dette sånn hos alle? mvh:) På 64bit windows 7 har du to Programfiler mapper, en for 64bits programmer og en for 32bits programmer. Det betyr at du uten problem kan installere alle 32bits programmer du ønsker på din 64bits W7. du trenger altså ikke å kun laste ned 64bits programmer. Men 64bits programmer vil fungere noe raskere på pcen din, så det er en fordel om du får tak i slikt. Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Tusen takk for svaret. Et siste spørsmål, jeg formaterte jo alle harddiskene mine. Vil det si at alt av programmer fra a til å er borte? Til og med de minste detaljer? Og er det normalt og ha svchost.exe filen som tar ca 80 000Kb? mvh Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Tusen takk for svaret. Et siste spørsmål, jeg formaterte jo alle harddiskene mine. Vil det si at alt av programmer fra a til å er borte? Til og med de minste detaljer? mvh Jepp, alt er borte om du formaterte alle disker/partisjoner. Også musikk, bilder, dokumenter etc. Programmer måtte du uansett installert på nytt, så det er ikke så farlig. Om du ikke hadde installasjonsfilene liggende da. Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Hei igjen. Har bare noen ting jeg lurer på som jeg setter pris på om noen har svar på Ettersom jeg formaterte hele PCen før jeg gikk fra vista til W7 home premium vil det si at jeg ikke har noen drivere eller noen ting? Må jeg oppdatere selv? Isåfall hvor finner jeg oppdaterte driver? Og jeg hadde vista 32bit men har gått til W7 64 bit er dette mulig og er det smart? Regner med at det er mulig siden jeg fikk installert det hos meg, eller? mvh Endret 8. januar 2010 av LFCstar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Du får automatisk de driverne som ligger på Windows DVD'en. Og siden Windows 7 er helt ny så ligger det ganske opdaterte drivere inne. Hvis du vil se etter nye drivere så kan du sjekke hos produsenten av PC / hovedkort / skjermkort. Status på drivere ser du i Enhetsbehandling. Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Tusen takk for svar. Det andre spørsålet mitt? Har du svar på det? mvh Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Det andre spørsålet mitt? Har du svar på det? Dette? "Og jeg hadde vista 32bit men har gått til W7 64 bit er dette mulig og er det smart?" Ja, det er mulig (- du har tross alt gjort det) Generelt sett vil jeg si det er smart også. (Det finnes unntaksvis programmer som ikke fungerer på 64 bit, men ofte finnes det like gode alternativer som ikke har problemer med 64 bit.) Lenke til kommentar
LFCstar Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Takk for svar, det du sier om at noen programmer ikke fungerer på windows 7 64 bit er noe jeg tror jeg har merket.:S Er det sant at Utorrent ikke fungerer på W7 64 bit? Nettet mitt stopper opp etter 20 min hver gang jeg bruker det. Brukte U torrent på min mors bærbar som er en vista 32 bit og da funket det lett. Så er dette noe du kan bekrefte? Kunne du gitt emg tips til noen torrent program som fungerer for 64bit? mvh Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Er det sant at Utorrent ikke fungerer på W7 64 bit? Nettet mitt stopper opp etter 20 min hver gang jeg bruker det. Problemene dine med uTorrent skyldes nok andre ting. Utviklerne sier at det skal fungere på 64 bit OS. (inkl. Win7) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå