HeHauken Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) En bør ikke uttale seg om en film en ikke har sett - har du ikke sett hele filmen, blir kritikken meningsløs. Jeg liker Shichinin no samurai. Karakterene hadde substans, historien var interessant, Toshirô Mifune spiller fantastisk og den fungerer også stilistisk. Er for lenge siden jeg har sett den til at jeg kan gå mer i dybden. At noen derimot ikke liker den er helt greit - og jeg forstår spesielt godt kritikken i forhold til teatralsk skuespill, som ofte forekommer i "tidlig" japansk film (selv om dette enda ikke har vært et tema så langt). Jeg etterlyser derfor argumenter i forhold til hvorfor du ikke likte den (eller hvorfor du ikke likte de minuttene du så den). Sier meg forøvrig enig med Levaiathan i forhold til kritikken av de som kritiserer en anerkjent film - det er to påstander som ofte går igjen i anmeldelsene: 1. Filmen var dårlig 2. Filmen var kjedelig Jeg hører nesten aldri argumenter som bygger opp om påstandene. I så måte er det anmeldelsen som får kritikk - ikke synet til anmelderen. Endret 4. januar 2010 av HeHauken Lenke til kommentar
iniestagram Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Godt poeng. Men dette vil nok uansett aldri bli et forum der det bare er folk som faktisk gidder argumentere/diskutere ordentlig. Det er ganske bra kvalitet på mange innlegg her, men det vil alltid være noen som faktisk slenger inn et innlegg som "2001 var rævva!! fy faen for en drittfilm". Jeg forstår frustrasjonen til de som faktisk elsker den da. Mye off-topic nå. Jeg er enig med de fleste her, men noen har en slags dobbeltmoral her føler jeg. Har ikke lest alt av innlegg, men jeg tror nok noen av de rutinerte filmelskerne her har sett en rævva film, for så å bare legge inn en 1/10 i filmanmeldese forumet uten ordentlige argumenter. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 "2001 var rævva!! fy faen for en drittfilm". Da kommer som regel Cyph og skriver "Ok." og livet i forumet går videre. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 "2001 var rævva!! fy faen for en drittfilm". Da kommer som regel Cyph og skriver "Ok." og livet i forumet går videre. Hehe. Jeg gidder ikke lenger å diskutere smak med folk som har en helt annen smak enn meg. Diskusjon.no er et stort forum med mange kategorier, så når noen som ikke er like filminteresserte som oss kommer inn og skriver en anmeldelse, er det bare å la det gå. Lenke til kommentar
iniestagram Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Av det jeg har sett av dine innlegg Cyph, så virker det som du har sykt bred filmsmak? Jeg elsker veldig mange av filmene du lister opp, samtidig som det er noen som jeg ikke liker helt. Og du har selvfølgelig sett masse ukjent som jeg ikke har sett da. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Cypheron er en filmgud på dette forumet på linje med Mechamontag og Njål. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Av det jeg har sett av dine innlegg Cyph, så virker det som du har sykt bred filmsmak? Jeg elsker veldig mange av filmene du lister opp, samtidig som det er noen som jeg ikke liker helt. Og du har selvfølgelig sett masse ukjent som jeg ikke har sett da. Nja, jeg liker å tro det i alle fall. Men synes det er mye som har sin sjarm. Det er bare å begynne på vote history'n min (se signatur) for å se de beste filmene. Cypheron er en filmgud på dette forumet på linje med Mechamontag og Njål. Takk, jeg vil gjerne ha dette i signaturen min, Mr Irony. Men det er vakkert uansett, det er det. Får vel skryte litt av Julenissen her. Selvom han personlig er forumets største drittsekk (hard konkurranse med Dorian Gray), så kan han ganske mye om film. Asiatisk og merkelig, god film. Han skal ha æren for å fått meg til å elske Forbidden Zone. Endret 4. januar 2010 av CypheroN Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Mye off-topic nå. Jeg er enig med de fleste her, men noen har en slags dobbeltmoral her føler jeg. Har ikke lest alt av innlegg, men jeg tror nok noen av de rutinerte filmelskerne her har sett en rævva film, for så å bare legge inn en 1/10 i filmanmeldese forumet uten ordentlige argumenter. Så ta dei på det. Skriv kva du likte med filmen om du er usamd i slakta. Eventuelt, svar dei på at slakta ikkje var underbygd med argument. Noko som ergrar meg er folk som har bestemt seg for ikkje å lika spesielle sjangre, eller "gamle" filmar, filmar frå spesielle land eller "jentefilmar" etc. Sjølv prøver eg å ikkje skriva om filmar eg ikkje liker. Eg har sjeldan noko interessant å seia om dei likevel. Og: kritikk utan kontekst er oftast verdilaus. Om Cypheron, som er den nye forumguden, seier han ikkje liker ein film veit eg nokonlunde kva han byggjer det på. Om jonny675 skriv at 2001 er treig og uforståeleg vil eg ha eit grunnlag for å vurdera meiningane hans om andre filmar også. Folk som ikkje klarer å sjå på eigen filmsmak utanfrå er mindre interessante enn dei som er medvitne om smaken og preferansane sine. Dotten er ein forumstjerne med det kriteriet. Etter å ha sett Twilight er eg nok meir samd med Twilight-hatarane, men "filmkjennarane" her inne var jammen meg meir interessante å lesa. Her var det nettopp follk som bl a har ein franskspråkleg svart/kvitt-film som favoritt som kunne seia noko positvt om ungpikefilmkassasuksess nr 1 for tida. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Event, for dere som liker Shichinin no Samurai, hva gjør at dere liker den. Pga det er klassiker? Eller fordi det var en stor fil da den kom ut? Fordi den er dritkul og ekstremt underholdende, samtidig som historien og måten den er laget på er ekstremt bra. Hadde ingen problemer med skuespillet heller. Definitivt en av de beste action filmene noensinne. Er vanskelig å si hvilken film som er best av den of LOTR da, gir begge 10. Forresten rart at du klager på at en film du ville ha gitt 8 eller 9 er helt "nede" på 20ene plass. Ville du ikke heller sett topp 20en full av 10ere? Endret 5. januar 2010 av Crinderman Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Det du sier der, er jo hva jeg mente litt lengre oppe. Man skal være spesielt interessert for å like den type filmer. Det er jo litt rart at jeg må begynne å lese filmhistorie og "true" meg gjennom en haug for å begynne å like dem? En film for meg er en opplevelse som både skal gi meg en waow opplevelse(gjerne effekter), skal få meg til intressert(være en bra story) og gjerne få meg til å tenke på den i lang tid etterpå(beundre). Der er jeg helt enig. Jeg vil aldri forstå Cuns perspektiv her, blir for dumt i min mening. Man skal like film fordi det er bra ikke fordi det var revolusjonerende eller godt for tiden det ble laget på, det må holde mål i dag også!!!! Og når slikt skal sies mener jeg at det kom mer eller mindre like mange gode filmer på 50-tallet som det gjør i dag, og lager jeg en topp 100 eller mer fra 50-tallet og 00-tallet vil de se veldig like ut kvalitetsmessig, iallefall i min mening. Flytter vi fokuset til 60 og 70-tallet har jeg sett mange flere fantastiske filmer enn jeg har sett fra dette 10året. Jeg antar at du bare troller, noe annet ville ha vært rart. Men hvis du ikke gjør det (og det er et lite hvis), så må jeg si at jeg alltid bruker de samme kriteriene, samme om filmen er fra 1903 eller 2006, om den er tysk, svensk, norsk eller amerikansk. Kriteriene mine er enkle: Hvor godt var filmen laget Hvor underholdende var den Hvordan fungerte alle aspektene sammen: skuespill, stemning, historie, musikk, osv. Den morsomste filmen jeg noensinne har sett (den som fikk meg til å le mest) er His Girl Friday fra 1941 og rangerer jeg de 5 filmer jeg mener har de beste spesialeffektene kommer 2001: A Space Odyssey med på lista. Den kuleste filmen noensinne er Alphaville fra 1960. Den beste western filmen noensinne er The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford fra 2007 fulgt av The Good the Bad and the Ugly fra 1966. Trenger jeg å slappe av og vil ha litt lett underholdning er det mer sannsynlig at jeg setter på en thriller fra 40-tallet enn en action film fra det forrige tiåret. Jeg kan hvertfall ikke se for meg hvordan en eventyrfilm fra 1965 kan konkurrere mot en fra nyere dato annet en nostalgi, heh..(Ikke meningen å disse noen om det skulle tolkes slik) Sa ikke du selv at du hadde GBU på topp 10en din? Hvordan er det mulig hvis ikke en film fra 60-tallet kan måle seg med nyere film? Og tviler på at det er Nostalgi, sjekk alderen på de som stemmer eller start en post på forumet og spør etter alderen på fansen. Så for eksempel Seven Samurai først for et par år siden jeg så det kan umulig være nostalgi i mitt tilfelle. Endret 5. januar 2010 av Crinderman Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Handling er jo så klart viktig, men for å få en god handling må det jo også være gode scener og da spiller effekter en stor rolle. Jeg sier ikke at effekt er alt, men for å få en helhet så er det enormt viktig. Hva legger du i ordet effekter, alle typer inkludert visuelle? eller bare store monstre og romskipskappløp? Hvis det siste så blir det da laget filmer uten CGI i dag også. Er alle disse dårlige? Det er mulig at man i de siste 10-20-30 årene har fått ganske gode spesialeffekter, men nå er det jo svært få av filmene som bruker dem som faktisk er gode. Riktignok kan jeg se hvorden eldre action, skrekk og sci-fi filmer kan få noen problemer, men når det kommer til dramaer og krim er da ikke dette nødvendig. Hvorfor skal man klare å lage disse bedre i dag enn for 50 år siden? Lenke til kommentar
iniestagram Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Helt enig Crinder, litt off topic, men kunne du anbefalt meg noen virkelig gode dramafilmer fra langt tilbake i tid? Edit: Jeg tenker da 40, 50 og 60-tall, kanskje delvis 70-tall. Endret 5. januar 2010 av jonastra Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Helt enig Crinder, litt off topic, men kunne du anbefalt meg noen virkelig gode dramafilmer fra langt tilbake i tid? Edit: Jeg tenker da 40, 50 og 60-tall, kanskje delvis 70-tall. Kan da det. Her er noen av de første jeg kommer på. Er jo ingen vits i å lasse på med anbefalinger. Hvis du har sett disse eller de fleste av dem kan jeg gi flere. A Matter of Life and Death (fantasi/eventyr drama, med en del spesialeffekter som ikke kunne ha blitt gjort noe særlig bedre i dag, er forøvrig også i farger. Vis den til venner og si at den er fra 90-tallet. De vil elske den!) Les enfants du paradis / Children of Paradise (en perfekt film, den har den vakreste visuelle kinomategrafien jeg noensinne har sett) Who's Afraid of Virginia Woolf (ekstremt sterk og kontroversiell) A Face in the Crowd Alexis Zorbas All the King's Men Ikimono no kiroku / I Live in Fear Imitations of Life Les enfants terribles / The Strange Ones Lenke til kommentar
iniestagram Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Har ikke sett noen av de nei, har sett lite gammel film egentlig. Vet ikke hvorfor, da noen av de jeg har sett er rimelig bra. Men vi kan jo egentlig fortsette praten i "generell prat om film-tråden", jeg har et lite spørsmål angående en film. Takk for tips! Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Har ikke sett noen av de nei, har sett lite gammel film egentlig. Vet ikke hvorfor, da noen av de jeg har sett er rimelig bra. Men vi kan jo egentlig fortsette praten i "generell prat om film-tråden", jeg har et lite spørsmål angående en film. Takk for tips! Tok en liten stund før jeg begynte å se mye gammelt. Det begynte med at jeg ikke kunne skjønne at One Flew Over Cuckoo's Nest kunne være "sååå gammel" men samtidig ekstremt bra. Så sa jeg skit i det og så Casablanca, som jeg digga. Etter det kikket jeg oftere og oftere på eldre filmer (som så bra ut) når de gikk på tv, og etter hvert begynte jeg å kjøpe dem også. Er bare glad for at jeg har sett så mange som jeg har sett. Det kom jo like mye godt fra tidligere tiår og mengden med god film sett ville ha vert ekstremt lavere hvis jeg ikke hadde oppdaget dette. Bare still spørsmålet på den andre tråden så svarer jeg hvis jeg kan : ) Endret 5. januar 2010 av Crinderman Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Mye meninger her og det er bra Jeg skjønner jo fort at dem som liker Samurai, gjerne er folk som har sett sikkert 50ganger så mange filmer som meg og derfor må bevege seg litt videre. Men når jeg som er en "avarage joe" film-liker og setter på Samurai, så er det veldig lite som er bra med den(nå har jeg ikke sett hele, men det jeg så imponerte meg ikke på noen måte utenom kanskje en helt ok handling, litt som Postmannen). Men la oss si, at jeg skal tenke meg 50år tilbake i tid, så var nok denne filmen helt rå, totalt sett. MEN, jeg kan på ingen måter se hvordan den er tøff i dag, annet enn en klassiker eller nostalgie. Og jeg sier ikke at eldre filmer ikke er bra, om det har sett sånn ut så beklager jeg det. Det finnes flere flotte eldre filmer, av typen krim, western osv som er gammelt. Men Samurai som er en action/eventyr film, kan på ingen måte sammenlignes med LOTR, Matrix, Star Wars osv etter min mening. Kanskje jeg mener fortsatt det om 50år, og at jeg ikke skjønner nyere filmer, men da vil jeg si at det er klassikere og en form for nostalgie. Og jeg tviler på at mannen i gata syntes de filmene der er noe særlige bra da, med unntak av en nostalgiker, heh.. Så tilbake til topic, når man ser gjennom IMDB(er vel den største film siden på nettet?) sin top250 og da kommer over slike filmer som Samurai så tviler jeg at det er mannen i gata som fikk den fram, men heller en som har en form for sett seg lei på nye filmer eller en nostalgiker. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det er lenge sidan eg såg Shichinin no samurai, men eg hugsar at det var ei stor oppleving. Mannen i gata, the average Joe, vel; han gidd ikkje bruka timevis av døgnet med å sjå og snakka om film. Om du vil ha forståing for eit standpunkt om at Shichinin no samurai er dårlegare enn Star Wars pga effektane, så får du nok ikkje det her. Du generaliserer mykje, på sviktande grunnlag. Dei du snakkar om her inne elskar å sjå nye filmar, dei ser nok mange fleire nye filmar enn deg. Problemet er at du vil snakka på vegne av, og med, den vanlege mannen i gata. Vel, om det er det einaste som interesserer deg så er det ei liste som tel: http://www.vg.no/film/topp-10-kino.php evt http://www.vg.no/film/topp-20-dvd-utleie.php Om du har lyst til å læra noko, utforska ting, utfordra deg sjølv, så kan du henga her inne. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det er lenge sidan eg såg Shichinin no samurai, men eg hugsar at det var ei stor oppleving.Mannen i gata, the average Joe, vel; han gidd ikkje bruka timevis av døgnet med å sjå og snakka om film. Om du vil ha forståing for eit standpunkt om at Shichinin no samurai er dårlegare enn Star Wars pga effektane, så får du nok ikkje det her. Du generaliserer mykje, på sviktande grunnlag. Dei du snakkar om her inne elskar å sjå nye filmar, dei ser nok mange fleire nye filmar enn deg. Problemet er at du vil snakka på vegne av, og med, den vanlege mannen i gata. Vel, om det er det einaste som interesserer deg så er det ei liste som tel: http://www.vg.no/film/topp-10-kino.php evt http://www.vg.no/film/topp-20-dvd-utleie.php Om du har lyst til å læra noko, utforska ting, utfordra deg sjølv, så kan du henga her inne. Veldig enig her. Bra innlegg. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Men la oss si, at jeg skal tenke meg 50år tilbake i tid, så var nok denne filmen helt rå, totalt sett. MEN, jeg kan på ingen måter se hvordan den er tøff i dag, annet enn en klassiker eller nostalgie. Det du ikke ser ut til å forstå er at gode spesialeffekter ikke automatisk tilsier at filmen er god, og motsatt. Revenge of the Fallen har jo solid CGI, men det forandrer ikke det faktum at det var den dårligste filmen jeg så i 2009. Og jeg sier ikke at eldre filmer ikke er bra, om det har sett sånn ut så beklager jeg det. Det finnes flere flotte eldre filmer, av typen krim, western osv som er gammelt. Men Samurai som er en action/eventyr film, kan på ingen måte sammenlignes med LOTR, Matrix, Star Wars osv etter min mening. Hvorfor må du sammenligne den med The Matrix? En god film er en god film, uavhengig av hva som kommer etter. Og jeg tviler på at mannen i gata syntes de filmene der er noe særlige bra da, med unntak av en nostalgiker, heh.. I så fall er det fordi "mannen i gata" ikke har noen videre interesse for film. Ikke at jeg tror dette stemmer. Det er vel heller at "mannen i gata" rett og slett aldri har sett Shichinin. Så tilbake til topic, når man ser gjennom IMDB(er vel den største film siden på nettet?) sin top250 og da kommer over slike filmer som Samurai så tviler jeg at det er mannen i gata som fikk den fram, men heller en som har en form for sett seg lei på nye filmer eller en nostalgiker. Dette er rett og slett tull. Jeg kjenner ingen som ser gammel film fordi de er "lei" ny film. Man kan fint like både fjorårets Moon og 12 Angry Men fra '57, og de fleste gjør nettopp det, noe IMDB gjenspeiler. Endret 5. januar 2010 av Lord Britishface Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå