Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye vil en bil koste meg i mnd? (Første bil)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenker å kjøpe min første bil snart, for rundt 20-30k. Lurer på hvor mye sånn ca. det vil koste meg i mnd å ha en bil med alle utgifter (bensin, forsirkring, veiavgift osv osv). Har vel litt å si hvilken bil, hvor mye man kjører osv, men om noen kunne komme med egne erfaringer osv ville det vært fint. Jobber litt utenom skolen, men vet ikke om det er nok til å greie seg + ha litt til overs.

 

Kommer til å bruke bilen til og fra skolen hver dag, ca. 1 times kjøring til sammen.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir selvfølgelig ingen BMW, tenker noe av det som er vanlig å skaffe seg som første bil. Hva vil det bli sånn ca for en sånn bil? Ta gjerne et eks med en bil som er vanlig, er ikke så viktig hvilken.

 

Bensin har jeg regnet til ca 400 uken (kan det stemme?) hvis jeg kjører hver dag til skolen, er ca 30 min å kjøre hver vei.

 

Men rundt 2500/mnd kan jeg leve med hvis dette stemmer.

Lenke til kommentar

Det er ikke tiden som avgjør hvor mye bensin du bruker, men lengden og forbruk. Hvor langt er det til/fra skolen?

 

Når det gjelder utgifter til vedlikehold så vil dette variere fra måned til måned, og fra bil til bil. Noen biler krever mye vedlikehold, andre ingen. Eg kjøpte min nåværende bil i 2008, og eneste verkstedsoppholdet eg har hatt var denne måneden og kostet kr 4000. Hadde du kunnet bytte eksosanlegg selv(eller fått hjelp av noen kamerater) så hadde dette bare kostet ca 2800. Men eg beregner uansett alltid 1k pr måned, i tilfelle det skulle bli større utgifter en annen gang. Nå kjører eg mye også, men eg har et forbruk på ca kr 2500 pr måned i bensin, pluss kr 3000 i bomutgifter.

Lenke til kommentar

Ca 26 km til skolen.

 

Er bompengering på vei til skolen, så det blir jo litt det og. 50 passeringer er maks i mnd før det er gratis? Hvor mye koster en passering?

 

Er det normalt å bruke veldig mye penger på vedlikehold når man kjøper en slik bil da?

Lenke til kommentar
Ca 26 km til skolen.

 

Er bompengering på vei til skolen, så det blir jo litt det og. 50 passeringer er maks i mnd før det er gratis? Hvor mye koster en passering?

 

Er det normalt å bruke veldig mye penger på vedlikehold når man kjøper en slik bil da?

Service må du ha uansett. Bytte av olje og filter. Skiver av og til... Dessuten så må du ha nye dekk av og til og plutselig går ett eller annet og da er ikke 7000kr i overkant.

 

Bensin blir rundt 50kr pr dag du kjører (8L/100km, bensinpris på 12kr). 190x50=9500kr.

Lenke til kommentar
Blir selvfølgelig ingen BMW, tenker noe av det som er vanlig å skaffe seg som første bil. Hva vil det bli sånn ca for en sånn bil? Ta gjerne et eks med en bil som er vanlig, er ikke så viktig hvilken.

 

Bensin har jeg regnet til ca 400 uken (kan det stemme?) hvis jeg kjører hver dag til skolen, er ca 30 min å kjøre hver vei.

 

Men rundt 2500/mnd kan jeg leve med hvis dette stemmer.

400 kr i uke var lite synes jeg. men det kan godt stemme for det. spørs jo hvilken bil og forbruk og om det er diesel eller bensin.

 

jeg bruker rundt 1000 kr i uka i bensin

Lenke til kommentar
hahaha det er dyrt å ha bil ass. Nei, er så digg å ha, men tror ikke det når jeg bor så sentralt i Oslo.

Tell me about it, kjøpt meg bil for noen måneder siden, allerede brukt 9000 på nye deler.

 

Størrelsen på motoren har jo litt å si i forhold til bensinbruken, jeg har en 2.6 og den drikker noe helt sinnsykt, selv om den er morro å kjøre :D

Lenke til kommentar

Slik ser mitt regnestykke ut

 

Nissan primera 96 mod

 

Første år : Kjøpt Sept 08

Kjøps pris kr 18000,-

Omreg kr 3500.-

Forsikring kr 6500.-

Mndlig bensin forbr ca 1000.-

Reprasjoner ol ca 4000.- ( Gjort av kompiser osv, så kun deler som er bet for)

------------------------------------

Andre år:

Forsikring kr 6200.-

Rep ca10000.- (Gjort av kompiser, så kun deler her og)

Bensin ca 800.-

Piggdekgebyr ca 1500.-

Bompengegebyr ca 1000.-

 

 

Så billig er det ikke, men det er jaggu verdt det!

Lenke til kommentar

ei venninde av meg har en gammel fiesta 1.1 mk2 og den har hun aldri hatt trøbbel med. Litt overflate rust, og bytting av bremseklosser. Og den er kjørt 145km så lenge hun har hatt den ;) så kommer vel helt an på. Forsjellig fra bil til bil og faktisk forsjell fra HVOR i landet bilen er blitt kjørt også med tanke på rust, da det ikke er alle plasser i landet dem salter. Her salter dem ikke hvertfall, så mine biler har hvertfall aldri vært noe særlig plaget av rust.

Lenke til kommentar
ei venninde av meg har en gammel fiesta 1.1 mk2 og den har hun aldri hatt trøbbel med. Litt overflate rust, og bytting av bremseklosser. Og den er kjørt 145km så lenge hun har hatt den ;) så kommer vel helt an på. Forsjellig fra bil til bil og faktisk forsjell fra HVOR i landet bilen er blitt kjørt også med tanke på rust, da det ikke er alle plasser i landet dem salter. Her salter dem ikke hvertfall, så mine biler har hvertfall aldri vært noe særlig plaget av rust.

Skal godt gjøres å få mange feil på 14,5mil ;)

 

På 100tusen Km har det ikke passert 10k i rep.utgifter! det er en 92mod MB 300TE, som hadde rusla 700k før vi tok den i bruk.

Når det gjelder forbruk så blir det noe helt annet, veldig dyr bil sånn sett.

Lenke til kommentar
ei venninde av meg har en gammel fiesta 1.1 mk2 og den har hun aldri hatt trøbbel med. Litt overflate rust, og bytting av bremseklosser. Og den er kjørt 145km så lenge hun har hatt den ;) så kommer vel helt an på. Forsjellig fra bil til bil og faktisk forsjell fra HVOR i landet bilen er blitt kjørt også med tanke på rust, da det ikke er alle plasser i landet dem salter. Her salter dem ikke hvertfall, så mine biler har hvertfall aldri vært noe særlig plaget av rust.

Skal godt gjøres å få mange feil på 14,5mil ;)

 

På 100tusen Km har det ikke passert 10k i rep.utgifter! det er en 92mod MB 300TE, som hadde rusla 700k før vi tok den i bruk.

Når det gjelder forbruk så blir det noe helt annet, veldig dyr bil sånn sett.

 

 

Jamen det er HUN som har kjørt den 145 tusen km. Bilen har ellers gått 310 tusen eller noe slikt vist jeg ikke husker feil.

Var nemmelig jeg som hadde den før, og da hadde den ikke gått så langt. Jeg byttet regreim og olje og olje filter, det var det eneste jeg byttet så lenge jeg hadde den. Eller jeg hadde den ikke så lenge, da det bare var bruksbil i mens gamle bilen var til lakkering noe som tok noen mnd men nok om det.

 

Posetive sider om mine erfaringer med fiesta:

 

Billige drift! er 60L tank om jeg ikke husker feil, og jeg kjørte mye og hadde den tanken en hel uke. Husker ikke helt hvor mye jeg kjørte men det var MYE.

Billig forsikkring!-

Billige deler(spessielt mk1 og mk2)-

Enkle og skru på selv(får og slippe høye verkstedutgifter)-

Ganske grei plass til og være så liten bil-

Fungerer perfekt til A til B kjøring!

Og vist det er en litt eldre fiesta(mellom 1980 til 1990 modeller) så er dem ganske så billig i innkjøpspris også!

 

 

Negative sider:

 

Går ganske slapt men kommer seg frem-

Mye plastikk innvendi i bilen-

Ikke sånn mega pene og se på-

 

Det er det jeg har og si om fiesta hvertfall.. Om det bare er A til B kjøring så er dette den perfekte bil får deg vil jeg si.

Skal faktisk innrømme at fiestaen er en av dem beste bilene jeg har hatt uten trøbbel ;)

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._Mk2_Maroon.jpg slik fiesta jeg hadde. mk2.. Ganske så lik den jeg hadde den på bildet også ;)

 

Her kan jeg sette inn en liten prisliste på en gammel fiesta:

 

 

Innkjøpspris får en ok fiesta: mellom 5k til 15k.

Omregistrering: 1500kr.

Forsikkring: 3900kr(ansvarforsikkring som 18 åring hos gjensidige)

Reprasjoner: ca 1200kr(Regreim/olje og oljefilter som er vanlig vedlikehold.)

Endret av essoen
Lenke til kommentar

Å ta med bensin/diesel utgifter blir litt feil mener jeg da, i et slikt kostnadsstykke.

Drivstoff er jo ikke faste utgifter og dette vil regulere seg selv hele tiden. Så lenge det ikke er faste utgifter, så kan man også bare la vær og fylle den dagen lommeboken blir tom, men fortsatt beholde bilen...

 

Hva man i utgangspunktet da skal med en bil hvis det kniper såpass er jo en annen sak, men det får jo være opp til trådstarter.

 

Hvis man tenker ut hvor lenge man vil ha bilen og hvor lenge det er fornuftig og tro at den faktisk holder uten dyrere reperasjoner, så kan man legge av penger slik at man få råd til sin neste bil i samme slengen.

 

La det være sagt med en gang:

I den prisklassen får man ikke noe "kult".

Mine to første biler var en 84mod. Toyota Corolla 1.6DX og en 1982 Mazda 626 2.0.

Begge disse kostet meg rundt 30.000,- + omkostninger.

 

Mazdaen tok kvelden etter 7 mnd. da vannpumpa røyk. I tillegg så var det slitte foringer i forstilling etc. Dette ble en rep. på 8.000,- hos en bekjent som tok en tusenlapp for jobben.

 

Toyotaen derimot hadde jeg ikke noe som helst problemer med, what so ever!

 

En Toyota Corolla er overhodet ikke en spennende bil, men den går. Det er jo en kjent sak at dette er driftsikkre men dog kjedelige biler. Men til den prisen, så får man ikke i pose og sekk desverre.

 

Har en kammerat som har hatt tre Fiat Uno'er (som er nevnt lenger opp her) Alle disse hadde han store problemer med. Hva det var vet jeg ikke helt sikkert, men han sto stadig og skrudde på disse bilene. Var rett og slett ALLTID noe som gikk i stykker på de tre han hadde.

 

Når man kjøper en bil i den prisklassen, så tenk også på gjennkjøpsverdien. Har man lite penger å bruke, så har man også lite penger å tape, så sats på en bil som er lett og selge igjen.

 

Derfor så kommer jeg da tilbake til Toyota. Kjøp deg en eldre Toyota med mindre motor, men som ser hel og pen ut er min mening. Krev også en NAF-test av bilen.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...