Gå til innhold

Pc i Primus?

Anbefalte innlegg

Satt her og fikk plutselig en sprø ide.. Trøkke en pc (eller ihvertfall noe av den) inn i kassa til en Optimus Primus, problemet er vel at den er altfor liten? måler vel 15*15 og 10 høy eller.no om jeg husker riktig.. det blir igrunn lite for pc-deler...

men finnes det ikke noen sånne mini-hk? eller blir det for smått uansett? (skal jo ha inn psu og en hdd og sånnt åsså.. er detta et dømt tapsprosjekt?)

hadde vært kult da.. med et lite lcd-display på toppen og greier.. orginalt vaffal..

inspill mottaes med takk

(er vel igrunn et luftslott men)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser for meg at det ville vært skikkelig kult... Ser for meg øynene på folk når du åpner primusen og det er en liten datamaskin inni der :)

Tror ikke det skal være helt umulig å få til, har ikke helt målene på en primus i hodet, men mini-ITX hovedkortene har størrelser helt ned til 17cm x 17 cm, og dette burde man få ned i en primus? På disse kortene er alt integrert, også en liten via cpu, så det eneste man trenger er en liten disk og en strømforsyning. Burde ikke være helt umulig?

nehemiah0035.jpg

-magnus

Lenke til kommentar

Hmm.. drivi å søkt litt rundt nå.. skulle jo være J***** vanskelig å finne noe info om primuser på nett, men regner med at http://shop.store.yahoo.com/fulfillmentadv...utophunsto.html er den riktige.

fulfillmentadventures_1740_11453004

her står såklart bare målene oppgitt i tommer, som jeg har lite peil på...

men de er altså 5.3"x5.3"x3.2", mens det på mini-itx.com står 6.75" x 6.75" (170x170mm), altså en tomme eller så for lite..

KJIPT..

om det da ikke finnes en større type primus eller.no da?

begynnte virkelig å like denne ideen nå!

viste seg at det ikke var nødvendig med PSU heller, etter hva jeg forsto av denne artikkelen: http://www.mini-itx.com/reviews/2677R/page2.asp

noen som har bygd noe med et mini-itx her? hadde vært artig å få noen tanker om det..

-Atle

Lenke til kommentar

Det som leter skal finne!

primusen over her er en HUNTER utgave, men fortvil ikke, primus har også et utgave kjent som HIKER, som måler 105x180x180 mm, dvs 1cm klaring for mini-itx-kortet!

det er altså fortsatt håp! da mangler igrunn bare penga...

planen så langt:

få saken opp å gå, med nettverk, lyd og tv-ut og bruke den som underholdningsstasjon.. få opp et lcd-display i fronten og en fjernkontroll-mottaker....

Lenke til kommentar

Neinei, en primus skal ikke stå i stua, en primus er en turgreie, så en primus pc er en tur pc...

Så stapper du inn et batteri i en bensinkanne også så har du strøm...

Må vel ha en 2,5" hd for å få plass, og skjermen er også et problem da...

Men pc og strøm kan du jo forkle ;)

Artig ide iallefall... skal tenke litt mer på dette en annen gang ;)

Lenke til kommentar

Strøm skal gå greit, er bare å putte en micro-atx strømforsyning i lokket... Tror det skal gå akkurat, de er 10 cm bred :)

Ser for meg en oppbrettbar sak, der man har psu i lokket, og hk i bunnen... Er ikke helt sikker på om man får plass til harddisken oppe eller nede, har ikke regnet så hardt på det ennå.

Poenget med en slik sak må da være å kjøre en liten linux-distro på den, med fjernkontroll til, så man kan bruke den uten noe annet enn strøm og en tv, og om man setter i nettverksplugg kan man kjøre kommandolinje og få lastet over filmer / konfigurert den. Tror dette kan bli en ufattelig kul mod :p

Lenke til kommentar

veit do om noen som selger micro-atx strømforsyning i norge magGen?

tenkte meg samma løsninga ja, lurer litt på hvordan jeg skal få festa psu i "taket", ser for meg noen fastsveisa braketter (Lite lyst til å skru gjenom)..

har også tenkt litt på hvordan å få kortet til å sitte i bunnen, men er ikke helt sikker her, kanskje noe fastlimte tregreier.. vi får se... forslag mottaes med takk!

linux, tja.. ække så jævla stødig på det da men.. kanskje.. fjernkontroll er klart jeg skal ha, i tillegg til lcd-display i front for display av musikkavspilling etc..

må bare få meg noe PENGER..

(og et svar fra norske forhandleren av mini-itx)

Lenke til kommentar
Satt her og fikk plutselig en sprø ide.. Trøkke en pc (eller ihvertfall noe av den) inn i kassa til en Optimus Primus, problemet er vel at den er altfor liten?  

He he,, jeg leste Optimus Prime.. :woot:

Fikk en nostalgiafølelse da. :yes: Men så leste jeg lengre ned og så bilde av en primus :oops:

Husker folk Optimus Prime?

Lenke til kommentar
edit: Pokker... dobbelposting

Når du dobbeltposter og ser det før noen har rukket å svare etter deg kan du bare slette posten din ved å trykke på krysset ved siden av endre knappen(forutsetter at du er logget inn).

Genial ide. Du må poste resultatene etterhvert.

Lenke til kommentar

nyeste oppdatering: tror jeg har kommet frem til hva jeg skal stappe inni der av saker og ting:

Crystalfontz LCD

VIA EPIA M10000, m/Via C3 CPU 1000MHz

Corsair PC2100 DDR-DIMM 512MB

High Green Powersupply til MINI-ITX

W.D. Caviar 80GB IDE 7200RPM (8mb chace)

Streamzap USB fjernkontroll

havner på en 5500 tilsammen sånn sirkus..

dreiv å lekte med tanken på micro-ATX psu og 2,5" HDD åsså.. men fant ut at mini-ITX-psu'en var lettere å få tak i og dermed tok mindre plass (som gjør at jeg får inn en 3,5" hdd, som er mye billigere i forhold til plass..

Lenke til kommentar

Hmm, jo, kanskje.. men for det første liket jeg ikke utseende på den :p

og så er den andre usb, og etter hva jeg forsto har HK'et bare en serialport (som jeg tenkte å bruke til lcd'n)

men du har absolutt et poeng..

enest eproblemet med lcd'n er at den er så jævla svær, ser på siden til cryztalfonts at dem har noen mindre, men 3dfxcool ser ikke ut til å he dem i sitt sortiment..

evt kan jeg jo lage en selv, om noen klarer å hoste opp en guide en uten elektro-erfaring kan klare å følge.. ?

Lenke til kommentar

Du tenkte å lage LCD panelet sjølv, eller fjernkontroll-mottakeren?

No veit eg ikkje noke særlig om LCD-paneler dessverre.:)

...når det gjelder fjernkontroll så kan du jo bruke ein enkel USB sender-mottaker og benytte andre fjernkontroller du evnt. har liggende heime, så har du mulighet til å velge ein liten ein som du liker..

Blir litt reklame dette, men om du kikker innom www.vendur.com så har me Tira, ein liten USB IR sender-mottaker som du kan bruke alle mulige fjernkontroller på. Du kan og bruke denne til å styre Tv,video,dvd etc. via PCen.

Ulempa er at den blir litt dyrere enn Streamzap kontrollen. Du kan jo bruke andre kontroller med streamzap mottakeren også så det går jo igrunnen ut på det samme.:)

mvh

.runar

[email protected]

http://www.vendur.com

Lenke til kommentar

tenkte på å mekke LCD'n selv mest ja..!

Går vel ann å modde littebitt på den stremzap-mottakeren også? den skal såklart befinne seg innne i primusen, må evt lage et "vindu" til den bare, tror jeg skal ha plass inni der..

når det gjelder ekstern fjernkontroll.. tja, ny fjernkontroll må jeg ha til prosjektet uansett så.. ;)

Lenke til kommentar

Kan bli et spensig produkt, men må nok smøres godt med talmodighet.. da jeg for tida ikke eier nåla i veggen..!

Digitalkamera har jeg, men såklart trengs det reparert (blitzen tok natta gitt)...!

så uttover høsten kanskje man etterhvert ser noen resultater.. Om ikke jeg vinner i lotto eller.no :)

skal prøve å få lagt ut noen tegninger og slikt snart.. har mye av planen klar.. gjenstår jo å se om det stemmer med praksis men

EDIT: trøkkleifer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...