harry_hole Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Heisann Lett litt rundt på nettet men ikke klart å finne noe særlig bra svar på dette så jeg prøver her: Jeg trenger hjelp med å velge en god bil, eller tips til hva jeg bør være på utkikk etter. Det har seg nemlig slik at jeg har klart å sette to små barn til verden (strengt tatt var det vel dama som gjorde det, men jeje) og derfor har fokuset mitt hva biler angår endret seg litt. Jeg er nå primært på utkikk etter en TRYGG bil, bryr meg ingenting om hestekrefter, ekstrautstyr eller noe annet. Airbags, forsterkede bjelker o.l. er det ikke så veldig farlig med, kjekt å ha, er ikke det, men ettersom kjøremønsteret her ikke gjør meg veldig utsatt for kolisjoner så kan det nedprioriteres. Hva som derimot er et veldig stort fokus er hvordan bilen oppfører seg på glatt føre. Mulig det bare er meg, men jeg føler at jeg velig ofte ender opp med å kjøre på speilblank is/underkjølt regn. Da jeg var ungkar brøy jeg meg ikke så veldig mye om bilen endte i grøfta, men nå er det blitt et ganske stort fokus område at den må holde seg på veien og ikke ende opp i grøfta, eller andre kjørefelt for den saks skyld. Jeg inser naturligvis at det finnes et hav av biler som dekker mitt behov, men X6 eller XC 90 er desverre veldig mange hakk over min prisklasse. Hadde foretrukket å holde meg rundt 100.000 maks 130.000. Kan godt ta en varebil (to seter) hvis det hjelper på prisen. Oppsummering: Trenger hjelp til å velge en trygg vinterbil som holder seg på veien når det blir glatt, til 100-130.000 Takk fooor det! Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Kjøp en bil med forholdsvis normal størrelse og forhjulsdrift eller 4WD. Bakhjulstrekkere er gøy hvis du skal leke, men blir aldri like trygg å kjøre på vinterføre (med mindre den er kliss ny). Hold deg unna store SUVer og lignende. Det gir en falsk følelse av trygghet, da en nyere bil av normal størrelse er minst like sikker. I tillegg gjør vekten at disse fort blir skumle å kjøre på vinterføre. De kjører greit til et visst punkt, men så fort du er over grensa understyrer det ofte voldsomt. Marginene er altså mindre med en slik bil enn med en mindre og lettere stasjonsvogn. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Selv med et pristak på 130 000 kroner er det mulig å få tak i noen ganske sikre og greie biler. Her har er noen med airbager i huet og ræva, i tillegg til antiskrens, noe jeg anser som meget viktig: Peugeot 407. VW Golf. Ford Focus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå