Gå til innhold

[Løst]Ny server - gammel server som TS

OD

Anbefalte innlegg

Vi skal installere en ny server for en av våre kunder, og har en FS Primergy TX 100 med Windows Server 2008 til dette. Kunden har seks tynnklienter og tre faste VPN-klienter som jobber mot dagens server, via Remote Desktop.

Vi fikk problemer med oppkoblinger mot den nye serveren når vi satte den som både domenekontroller, terminalserver og jobb/fil-server. Firmaet som hadde satt opp den gamle serveren (Windows Server 2003) mente at dette ikke var mulig i WS 2008, og at man må sette opp en server som TS og domenekontroller og en server som jobb/fil-server.

Vi ønsker å sette dagens server kun som TS og domenekontroller og den nye serveren som jobb/fil-server. Er det noen som har enn oppskrift på hvordan vi gjør dette på enklest mulig vis?

Kan vi bruke dagens server som den er og bare linke Remote Desktop mot den nye serveren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg lot brukerne få logon-rettigheter til den eneste domenekontrolleren, eller en hvilken som helst domenekontroller for den saks skyld.

Når det er sagt har jeg selv en slik løsning kjørende med kun en server. Dette er en TX150 med SATA-disker. Altså ikke noe voldsomt jern, om enn kanskje et lite hakk vassere enn en ny TX100. Dette er den eneste serveren i nettverket, og den brukes til AD, fil, Mamut (SQL) og som TS. Jeg tipper det er 3-4 samtidige TS-brukere på den, og 5-6 vanlige brukere. Dette fungerer ovverraskende bra, selv om jeg gruer meg litt hver gang jeg skal ta i serveren. Serveren kjører 2003, men så lenge det er 2008 R2 det er snakk om burde OS-ene være omtrent sammenlignbare i ytelse.

Jeg tror du kan få et I/O-problem på den serveren med så mange samtidige brukere, så ikke forvent all verden av ytelse, avhengig av bruk. TX100 har råtten diskytelse, hvis Fujitsu ikke har gjort noen endringer på den i forhold til de dyrere serverne, som sliter med det samme på SATA.

Når det gjelder oppkoblingsproblemer så regner jeg med at dere har endret default domain controller policy og tillatt local logon fra ander enn admins? Hvis ikke ligger feilen der. Mulig det må gjøres i local security policy også. Husker ikke detaljene, da det ikke akkurat er noen normal config å tillate brukere tilgang til en DC :)

Endret av enden
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...