Oslo4 Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Skal sette opp en ftp-server..... noen som har peiling på hvordan jeg setter dette opp i Altibox-ruteren her? Ip-adressen på nett er noe helt annet enn den jeg har internt på PC`n min... PLS... Endret 4. januar 2010 av Oslo4 Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Det er der (bildet) du forwarder porter i routeren din. FTP-server setter du vel opp på PCen? Uansett må du forwarde portene serveren bruker til PCen du kjører FTP-server på, og da er det en fordel med statisk intern IP. Link til tut her: http://www.hotcomm.com/faq/FAQ_staticIPXP.asp Du fyller inn porten(e) som skal forwardes i boksene og skriver den interne IPen i ruten helt til høyre. Hvis det er flere porter som skal forwardes må du bruke flere linjer nedover, eller hva man skal kalle det. Endret 4. januar 2010 av Benny Lenke til kommentar
Oslo4 Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Det er der (bildet) du forwarder porter i routeren din. FTP-server setter du vel opp på PCen? Uansett må du forwarde portene serveren bruker til PCen du kjører FTP-server på, og da er det en fordel med statisk intern IP. Link til tut her: http://www.hotcomm.com/faq/FAQ_staticIPXP.asp Du fyller inn porten(e) som skal forwardes i boksene og skriver den interne IPen i ruten helt til høyre. Hvis det er flere porter som skal forwardes må du bruke flere linjer nedover, eller hva man skal kalle det. Hei og takk for svar.... Men jeg er litt grønn på dette... Jeg forstår ikke riktig hvilke porter jeg skal forwarde. Det er vel port 21 uansett? (Evt hvordan ser jeg hvilke porter det er?) Jeg trodde det var ip-adressen jeg skulle forwarde? Altså fra den offentlige adressen jeg har på nett, og til den interne adressen jeg får fra ruteren... Og jeg har nok en statisk ip-adresse. Så jeg skjønner ikke det fra-til - interne/eksterne porter..... Endret 4. januar 2010 av Oslo4 Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Det å rute din eksterne IP til din interne IP gjør routeren din fra før av, og det er hovedoppgaven til routeren også, hvis jeg ikke tar feil. Når du skal forwarde en port er det for å la folk (eller deg selv på et annet nettverk) få slippe gjennom brannmuren på routeren din og inn til applikasjonen som bruker porten. Åssen FTP-software kjører du? Hvilken port den bruker finner du som oftest ut i programmet. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 http://www.idg.no/pcworld/tips_og_guider/m...ticle133243.ece Lenke til kommentar
jocke Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Forwarde porter til FTP er ikke nødvendigvis bare-bare. FTP har to moduser; active og passive. Ved active mode, er det serveren som initierer tilkoblingen med klienten. Dette krever dog at klienten ikke sitter bak en strict firewall, og må, såvidt jeg vet, ha en router som støtter UPnP, da det i dette tilfellet er klienten som må ha en åpen port. For at man skal være sikker på at alle kan "nå" FTP-serveren, er den nødt til å støtte passive-mode også. Det er da klienten som initierer tilkoblingen, men siden denne normalt sett kobler til på en port mellom 1024 og 65 535, så vil det i teorien si at man må åpne port 20, 21 og 1024-65535. Heldigvis kan man spesifisere PASV port-range på mange FTP-servere, og du trenger da kun å åpne de portene man selv har definert. Klienten tvinges dermed til å bruke porter i denne rangen. Vær dog obs på at om du åpner 4 porter, kan det maks være 4 tilkoblinger mot FTP-serveren til enhver tid. Endret 4. januar 2010 av jocke Lenke til kommentar
Oslo4 Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Det å rute din eksterne IP til din interne IP gjør routeren din fra før av, og det er hovedoppgaven til routeren også, hvis jeg ikke tar feil.Når du skal forwarde en port er det for å la folk (eller deg selv på et annet nettverk) få slippe gjennom brannmuren på routeren din og inn til applikasjonen som bruker porten. Åssen FTP-software kjører du? Hvilken port den bruker finner du som oftest ut i programmet. Jeg bruker Bulletproof FTP-server.... Ser ikke noe info om porter der. Og hvordan finner jeg ut hvilken port som blir brukt på ruteren fra Altibox da? Nei, jeg er grønnere enn jeg trodde gitt. Lenke til kommentar
jonol Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Jeg bruker Bulletproof FTP-server....Ser ikke noe info om porter der. Og hvordan finner jeg ut hvilken port som blir brukt på ruteren fra Altibox da? Nei, jeg er grønnere enn jeg trodde gitt. jeg har ikke noe erfaring med bulletproof ftp server, men jeg kan anbefale deg filezilla ftp server vis det er første gang, er veldig lett og forstå seg på og fungerer utmerket! (bruker det selv) veldig lett og se/endre hvilke porter som skal brukes edit: VIS du kjører windows. Endret 5. januar 2010 av jonol Lenke til kommentar
Oslo4 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg bruker Bulletproof FTP-server....Ser ikke noe info om porter der. Og hvordan finner jeg ut hvilken port som blir brukt på ruteren fra Altibox da? Nei, jeg er grønnere enn jeg trodde gitt. jeg har ikke noe erfaring med bulletproof ftp server, men jeg kan anbefale deg filezilla ftp server vis det er første gang, er veldig lett og forstå seg på og fungerer utmerket! (bruker det selv) veldig lett og se/endre hvilke porter som skal brukes edit: VIS du kjører windows. Jo da, den serveren er vel nærmest en blåkopi av Bulletproof. Synes det er rart at ikke en eller annen bare kan forklare meg hvordan jeg setter dette opp. Og hvilke porter etc som må gjøres om og hvordan. Folk er kjipe! Lenke til kommentar
jonol Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jo da, den serveren er vel nærmest en blåkopi av Bulletproof. Synes det er rart at ikke en eller annen bare kan forklare meg hvordan jeg setter dette opp. Og hvilke porter etc som må gjøres om og hvordan. Folk er kjipe! må ikke kalle folk kjipe, da får du hvertfall ikke hjelp.. men du kan jo prøve google en kjapp tur da se hva jeg fant fra hw selv her var det enda en gitt skummet over begge, og så ikke noe om porter, men det burde du ikke plages med. skal være nok og prøve med port 21 som er standar for ftp hvertfall aktiv Lenke til kommentar
Oslo4 Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Jo da, den serveren er vel nærmest en blåkopi av Bulletproof. Synes det er rart at ikke en eller annen bare kan forklare meg hvordan jeg setter dette opp. Og hvilke porter etc som må gjøres om og hvordan. Folk er kjipe! må ikke kalle folk kjipe, da får du hvertfall ikke hjelp.. men du kan jo prøve google en kjapp tur da se hva jeg fant fra hw selv her var det enda en gitt skummet over begge, og så ikke noe om porter, men det burde du ikke plages med. skal være nok og prøve med port 21 som er standar for ftp hvertfall aktiv Nei, må ikke kalle folk for kjipe. Men det er ikke oppsett av en FTP-server jeg spurte om. Det er forandringer i portene i RUTEREN Lenke til kommentar
jonol Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Nei, må ikke kalle folk for kjipe. Men det er ikke oppsett av en FTP-server jeg spurte om. Det er forandringer i portene i RUTEREN åja.. leste ikke første post, sorry. men sjekk ut porforward.com, er veldig gode guider for mange forskjellige rutere, men du kan se på en og skal nok få det til på de fleste. jeg vet ikke hvilken ruter det er du har gjennom altibox, men burde funke vis du vet navnet på den så finner du den sikkert der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå