Gå til innhold

[Løst]Speilreflekskamera (under 5k)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elkjøp kommer til anbefale deg Sony. Banna bein ;)

 

Jeg har E-620 og er meget fornøyd. Jeg synes selv det er det beste kameraet i denne prisklassen.

 

Hva med Sony A330 forresten? Er det noe tess? Har ikke hørt så mye om Sony sine DSLR. De har ihvertfall A330 18-55 kit til 4995,-

Sikkert greit nok; men ikke helt på nivå med de andre som vi har snakket om.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri trodd det skulle være så vanskelig å velge hva man skal gå for når det gjelder et kamera.

Jeg begynner faktisk å helle litt mot Nikon D3000 med 18-105mm objektivet, men som det ble sagt tidligere her så må jeg da ha autofokus i alle objektiver jeg kommer til å kjøpe senere?

 

Om det er tilfelle, står jeg igjen med E-620 og 450D som mulige valg.

 

Edit: Jeg blir hentet klokken 15:00, og da bærer det opp til Elkjøp :D

Endret av Hengende Lem
Lenke til kommentar
Jeg begynner faktisk å helle litt mot Nikon D3000 med 18-105mm objektivet, men som det ble sagt tidligere her så må jeg da ha autofokus i alle objektiver jeg kommer til å kjøpe senere?

 

Om det er tilfelle, står jeg igjen med E-620 og 450D som mulige valg.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være ekskluderende. Det er mange år siden Nikon lanserte et nytt objektiv uten AF-motor og utvalget av objektiver med motor er mye større enn du noen sinne kommer til å få råd til (med forbehold om at du ikke er sønnen til Bill Gates, eller TGB).

 

Personlig syns jeg "alt" er galt med Olympus, utenom kitobjektivet, men det er utelukkende basert på personlige preferanser. (Smått er ikke godt når det kommer til kameraer)

 

Sony er helt greit, og Elkjøp kommer til å anbefale det - helt sikkert. Deres 18-70mm kitobjektiv er det dårligste kitobjektivet på markedet (om det fortsatt selges).

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Da er jo D3000 absolutt noe å tenke på alikevel, om det er som du mener. At de fleste objektivene dems er med AF-motor.

 

Slike utsagn som det du sier om Olympus der får meg til å tvile igjen. Spesielt siden navnet ditt er en av de få jeg kjenner igjen etter å ha lest en del i fotodelen av forumet.

 

Jeg tror dama har det kitobjektivet du snakker om faktisk (A300 med 18-70mm), og jeg synes bildene med dette kameraet blir bra.

 

Hvis du mener det er det dårligste kitobjektivet noensinne, kan jeg vel vente meg mye bedre bilder med f.eks 450D eller D3000?

Lenke til kommentar

Sony har droppet 18-70mm så vidt jeg vet. Den nye 18-55mm er på nivå med canon og Nikon sine.

 

Og jeg er enig med Anew angående Nikon og objektiver. Alle de objektivene som er interessante for en bruker i TS sin situasjon, finnes med autofokus motor. Når den tiden kommer, at det er interessant med et objektiv som krever fokusmotor i huset; da har man kommet så langt at det er naturlig å oppgradere huset også.

 

Jeg er dog uenig med Anew i hans konklusjon E-620. Jeg synes selv at et kamera skal være kompakt og betjeningsmessig så synes jeg at det er Nikon som gjør alt galt. Men det er fordi jeg har mest erfaring med Canon og Olympus.

 

Sony sin 18-70 er mye utskjelt; og det er nok fordi det var mange med feil. Fikk du en som var OK, så var den grei nok. Ihvertfall på sensorer opp til 10MP; på 14MP sensoren er den visstnok ganske så trist.

 

Det dårligste kitobjektivet gjennom tidene er nok Canon EF-S 18-55mm (uten IS) ...

Lenke til kommentar
Slike utsagn som det du sier om Olympus der får meg til å tvile igjen. Spesielt siden navnet ditt er en av de få jeg kjenner igjen etter å ha lest en del i fotodelen av forumet.

Ikke heng deg opp i det. Olympus er fin-fint, men ikke noe for meg - på samme måte som Nikon gir Tom utslett og kløe. ;) Jeg kan ikke fordra det "klassiske" 4:3-formatet på bildene, og jeg foretrekker store og tunge kameraer fremfor små og lette. Det er helt individuelt.

Lenke til kommentar

Siden Canon er det som har fått minst hets her i tråden var det det jeg hadde mest lyst på, og også det kameraet jeg hadde lyst på fra starten av.

De hadde ikke flere igjen av 450D, men får igjen flere i morgen så jeg ba de holde av et til meg :)

 

Gleder meg sykt til jeg henter kameraet i morgen :D

Takk for alle innspill, folkens! Dere hjalp meg på rett spor :)

Lenke til kommentar
Siden Canon er det som har fått minst hets her i tråden...

 

Jeg kan sikkert hetse Canon hvis det hjelper... :p

 

450D har ikke trådløs blitsstyring

450D har dårligere kit-objektiv

450D har elendig liveview, uten bevegelig skjerm.

450D har litt lavere hastighet på seriebildemodus

450D har lengste lukkertid på 30s mot andre som har 60sek.

450D har ikke bildestabilisator på brikke.

Lenke til kommentar
Siden Canon er det som har fått minst hets her i tråden...

 

Jeg kan sikkert hetse Canon hvis det hjelper... :p

 

450D har ikke trådløs blitsstyring

450D har dårligere kit-objektiv

450D har elendig liveview, uten bevegelig skjerm.

450D har litt lavere hastighet på seriebildemodus

450D har lengste lukkertid på 30s mot andre som har 60sek.

450D har ikke bildestabilisator på brikke.

 

 

Og 450D har heller ikke ff sensor,og koster heller ikke 10k+ :p

 

450D har bulb funksjon så da er lukkertiden et ikketema.

 

Edit:la til et vesentlig ord.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Og 450D har heller ff sensor,og koster heller ikke 10k+ :p

 

450D har bulb funksjon så da er lukkertiden et ikketema.

 

Den første setningen skjønte jeg lite av.

 

Bulb funksjon har alle, men noen har 60s som lengste lukkertid uten bruk av bulb.

 

Jeg synes både Nikon D5000 og Olympus E-620 er både like gode, t.o.m. bedre valg enn Canon 450D.

 

 

 

 

Vel,da er vi to som ikke skjønner noe.

Glemte en "ikke" i innlegget *rettet*

 

Påstår du at de to kameraene du henviser til her har alt som du nevnte et par poster over som 450D ikke har/er bra på ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Vel,da er vi to som ikke skjønner noe.

 

Påstår du at de to kameraene du henviser til her har alt som du nevnte et par poster over som 450D ikke har/er bra på ?

 

Jeg statuerte hva Canon 450D ikke har og/eller er dårligere på.

Jeg sammenlignet med det kameraet jeg nevnte i øverste post på denne siden.

 

Trådstarter valgte Canon 450D p.g.a. mangel på hetsing, jeg gir en "hetsende" hånd :)

 

E-620 ble "hetset" p.g.a. 4:3 formatet, størrelsen og alt bortsett fra kit-objektivet.

-4:3 er mye bedre til portrettformat enn 3:2, 3:2 er bedre når det kommer til lanskapsformatet.

Jeg liker kompaktheten, lett å ta med på tur.

E-620 har trådløs blitsstyring (1799kr. for blits inkl. trådløsstyring)

E-620 har bedre kit-objektiv

E-620 har god liveview, med bevegelig skjerm. (Nikon D5000 har vridbar skjerm, men dårlig LV)

E-620 har litt høyere hastighet på seriebildemodus (D5000 har også 4b/s, men mye større buffer)

E-620 har lengste lukkertid på 60s mot andre som har 30sek.

E-620 har bildestabilisator på brikke.

 

E-620 har selvfølgelig dårlige sider også.

Et stort pluss er at det er meget vanskelig å kjøpe et dårlig objektiv når man har dSLR fra Oly.

Lenke til kommentar
Vel, jeg ser dere hetser 450D her, men uansett hvilket kamera jeg hadde valgt, ville vel noen hatt noe negativt å si om det.

Dessuten, fant ut at jeg har 2 kompiser som har Canon som gjør det lettere å byttelåne objektiver osv :)

 

Det er INGEN grunn til å hetse 450D. Det er et meget bra kamera, til en for tiden meget god pris. Dessuten kjøper du deg inn i et fantastisk kamerasystem med et av de beste utvalgene hva objektiver og utstyr gjelder - fra rimelige, gode amatørobjektiv, til svindyr proffoptikk - som alt kan benyttes på ditt kamera. Det er bare å lese litt tester rundt omkring (noe du sikkert allerede har gjort), så ser du raskt at 450D er et meget kapabelt kamera.

 

At det finnes alternativer som på sin egen måte også er meget gode, er en annen sak - så får man velge det som passer en selv best. Og det er jo fint.

 

Gratulerer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...