larsingedude Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Lurer på om monarki er bra for Norge, da med tanke på ett samfunnsøkonomisk synspunkt. Slik jeg skjønner det koster det noen titalls millioner å ha han i året, men han birdrar med en god del når han er ute på disse besøkene sine og er med på å dra iland avtaler med stor verdi. Kan dette stemme? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Lurer på om monarki er bra for Norge, da med tanke på ett samfunnsøkonomisk synspunkt. Slik jeg skjønner det koster det noen titalls millioner å ha han i året, men han birdrar med en god del når han er ute på disse besøkene sine og er med på å dra iland avtaler med stor verdi. Kan dette stemme? Bedre enn republikk ihvertfall. Vi slipper alle valgene som er langt dyrere. Uansett, det er bare småpenger som går til kongehuset, og han gir selvfølgelig mer inntekt til Norge, men det ville en president også ha gjort. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 vi må uansett ha et statsoverhode, om det er en konge, president, statsminister eller hvilken tittel man vil gi han er nesten det samme. Apasjen til kongen og hans familie er ikke all verden. Han er rik nok allerede, bare se på hva han faktisk eier som privatperson. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 [...]Apasjen til kongen og hans familie er ikke all verden[...] Har kongen en apasje? Gikk det ikke av mote lenge før siste værdenskrig å ha indianere som kjæledyr? Så lenge vi bare har ett seremoniellt statsoverhode, har det ingen betydning om det er en konge eller en president. Han/hun skal jo bare signere dukomenter, representere nasjonen og være en hyggelig fyr uansett. Men vi kunne jo hatt en valgt konge, isteden for ett rent arvelig monarki kunne vi hatt "tillit til nye kongen"-avstemning hver geng den gamle dør.. Haakon VII var jo (delvis) valgt, og han kunne jo "godt være president" også. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg liker ikke tanken på å velge Konge. Forestiller meg at vi kunne ha fått Karl I Hagen som Konge, og det ville vært en trist dag. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 [...]Apasjen til kongen og hans familie er ikke all verden[...] Har kongen en apasje? Gikk det ikke av mote lenge før siste værdenskrig å ha indianere som kjæledyr? Apanasje er ikke et lett ord å skrive . er vel også første gangen jeg har skrevet ordet. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 [...]vi kunne ha fått Karl I Hagen som Konge, og det ville vært en trist dag. Nå kan vi jo få en riktig uapetittelig, fremtidig, arving av tronen som regent. Om man da ikke tror/mener at gud bryter inn og sørger for at den som blir gitt ett embede også blir gitt den nødvendige forstand. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 [...]vi kunne ha fått Karl I Hagen som Konge, og det ville vært en trist dag. Nå kan vi jo få en riktig uapetittelig, fremtidig, arving av tronen som regent. Om man da ikke tror/mener at gud bryter inn og sørger for at den som blir gitt ett embede også blir gitt den nødvendige forstand. Det som er positivt med Kongen vi har i dag, er at vi ikke vet deres personlige meninger. Det gjør en Konge langt mer inkluderende. Selv om det var Jonas Gahr Støre ville jeg ikke likt det. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg synes i utgangspunktet det er en utdatert ordning, men føler ikke noe spesielt hat mot Kongehuset. Norge er et lite land, og jeg tror monarkiet er bra for nasjonalfølelsen. Men i prinsippet synes jeg det er feil at enkeltmennesker skal ha såpass mange fordeler i livet og høy status bare fordi de er født inn i en familie. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Lurer på om monarki er bra for Norge, da med tanke på ett samfunnsøkonomisk synspunkt. Slik jeg skjønner det koster det noen titalls millioner å ha han i året, men han birdrar med en god del når han er ute på disse besøkene sine og er med på å dra iland avtaler med stor verdi. Kan dette stemme? Nei, det er et unødvendig pengesluk. I tillegg så er det horribelt at de innavlede kongeslektene fortsatt sitter med makten i så mange land i Europa som de faktisk gjør. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Nå ville det ikke vært gratis å ha republikk heller, da. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg skjønner selvfølgelig at Kongen kan, for mange, fremstå som en pompøs gammel riking. Alikevel ønsker jeg å holde på de tradisjonene vi har, og jeg ser ingen fordeler ved å plutselig omvende landet til å bli en republikk. Tvert i mot. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Nå ville det ikke vært gratis å ha republikk heller, da. Nå har vi strengt talt en konge som ikke har noen som helst funksjon, annet enn å være et pengesluk. I tillegg har vi statsministeren, altså smør på flesk. Våkn opp, er de snill. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Nå har vi strengt talt en konge som ikke har noen som helst funksjon, annet enn å være et pengesluk. I tillegg har vi statsministeren, altså smør på flesk. Våkn opp, er de snill. Har du noe dokumentasjon på hvor my kongefamilien koster skattebetalerne per år? Alle prater om dette, men jeg har ikke funnet noen dokumenter. Det har alltid pirret nysgjerrigheten Jeg for min del er for kongehus. Det er en tusenårig tradisjon i Norge, og jeg mener vårt land trenger en varig nasjonal figur, en landsfader, å samle seg rundt - i motsetning til flere statsministere over perioder på maks åtte år. I tillegg ville det vel ikke vært å billig å ha en norsk Obama istedet for en kongefamilie heller. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Nå har vi strengt talt en konge som ikke har noen som helst funksjon, annet enn å være et pengesluk. I tillegg har vi statsministeren, altså smør på flesk. Våkn opp, er de snill. Har du noe dokumentasjon på hvor my kongefamilien koster skattebetalerne per år? Alle prater om dette, men jeg har ikke funnet noen dokumenter. Det har alltid pirret nysgjerrigheten Jeg for min del er for kongehus. Det er en tusenårig tradisjon i Norge, og jeg mener vårt land trenger en varig nasjonal figur, en landsfader, å samle seg rundt - i motsetning til flere statsministere over perioder på maks åtte år. I tillegg ville det vel ikke vært å billig å ha en norsk Obama istedet for en kongefamilie heller. Kongehuset koster 173 millioner kroner i året. http://www.stortinget.no/Global/pdf/Vedtat...udsjett2009.pdf Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg for min del er for kongehus. Det er en tusenårig tradisjon i Norge, og jeg mener vårt land trenger en varig nasjonal figur, en landsfader, å samle seg rundt - i motsetning til flere statsministere over perioder på maks åtte år. I tillegg ville det vel ikke vært å billig å ha en norsk Obama istedet for en kongefamilie heller. Den norske Obama er i dag vår statsminister, vi har altså både kongehus og det som tilsvarer presidenten i en republikk. Du bør forstå hva som koster mest. Vi har tusenårige tradisjoner med å sette unger ut i skogen, gå i viking, seile over til andre land for å plyndre og voldta - skal vi gå tilbake til det også kanskje, fordi at det er tradisjon? Vel, enkelte av oss ønsker å gå fremover, fremfor å holde på gamle toskete tradisjoner, fremskritt er tingen. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Takk for link. Korttenkt av meg å ikke sjekke statsbudsjettet med en gang. Står dog fortsatt for det jeg sier NikkaYoichi: Du får vel kalle meg irrasjonell, men jeg mener fortsatt at kongehuset er en tradisjon vi bør holde fast ved. Men hva mener du da om kongefamilien som nasjonalt samlingspunkt og representater for folket? Unødvendig svada? Endret 4. januar 2010 av Beges Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Men hva mener du da om kongefamilien som nasjonalt samlingspunkt og representater for folket? Unødvendig svada? Representanter for folket som bedriver svindel med engleskoler som en annen slags sekt? Eller tenker du på eksnarkomane prinsesser og vår konge som knapt nok evner å holde en tale? Nasjonalt samlingspunkt meg midt i ryggen. Representanter for folket? Klissete overklasse som lever fett på vår regning og som ikke har gjort en time med ærlig arbeide i hele sitt liv. De aner ikke hva det vil si å leve som normale mennesker, den eneste som gjør det er vel den inngiftede kronprinsessen. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Det er jo greit å ha noen som representerer landet på en fin måte, kongefamilien gjør en god jobb:) Men skulle gjerne hatt republikk ^^ Lenke til kommentar
V-by Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jensemann skryter hele tiden av vårt demokrati, og vil ha demokrati over alt. I norge hat vi et konstitusjonelt monarki, man har en kongefamilie og en konge som øverste leder. Altså stillingen går i arv, og ikke til vedkommende som er best kvalifisert. Det er ikke demokratisk. stillingen har egentlig ikke noen annen mening enn å klippe snorer og dra rundt i verden og slikke rævva til andre statsledere. Den er bortkasta. Kast hele det norske monarkiet, det er en urgammel skikk som ikke har noe godt med seg. Man trenger heller ikke ha flere valg, man kan bla. bare gjøre stortingspresidenten til "konge". Folk er så korttenkte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå