Gå til innhold

Utdannelse i USA?

anoj

Anbefalte innlegg

Halla.

Jeg har et spørsmål angående det og studere i USA.

Jeg vurderer og ta en Bachelor-grad i New York. Som da går over 3 år.

Spørsmålet mitt da er: Etter jeg har studert og bodd der i 3 år. Hvor store er sjangsene mine til og kunne flytte ditt og jobbe der?

Og får jeg statsborgerskap da, eller bare oppholdstillatelse?

Er det muligheter for og bo der så lenge som mulig?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke norsk tastatur, skriver derfor paa engelsk. Enklere.

If u study in the us for three years, given that u have a student visa for here in the US, and u get a job offer after ur education, and work, let me say, for three years, if u get the job Visa. U should be able to apply for the green card, when u have lived here in the US for six years. I think that that was what my US government teacher said. I might be wrong, but thats what i think. I'll check again, in my notes, maybe I'll ask my teacher, if I remember it while I'm at school. I think it only needs to be like 6 yrs before u can apply for the green card and become a citizen. And it will be easier to get it if u have a job.

U can send an e-mail to the american embassy or something. I hope it was for some help

Lenke til kommentar
Jeg har ikke norsk tastatur, skriver derfor paa engelsk. Enklere.

If u study in the us for three years, given that u have a student visa for here in the US, and u get a job offer after ur education, and work, let me say, for three years, if u get the job Visa. U should be able to apply for the green card, when u have lived here in the US for six years. I think that that was what my US government teacher said. I might be wrong, but thats what i think. I'll check again, in my notes, maybe I'll ask my teacher, if I remember it while I'm at school. I think it only needs to be like 6 yrs before u can apply for the green card and become a citizen. And it will be easier to get it if u have a job.

U can send an e-mail to the american embassy or something. I hope it was for some help

Ja var til hjelp ;)

Men bare syntes 6 år var veldig lenge. Men fant dette på wikipedia = "A Lawful Permanent Resident can apply for United States citizenship, or naturalization, after five years of residency. "

Det der er vell viss jeg får Green Card. Og bor i USA i 5 år.

Men er det sånn at, etter jeg er ferdig utdannet og jeg ikke har en jobb, så blir jeg sendt rett hjem til norge da?

Og hvis jeg har en jobb før jeg er ferdig, så er det store sjangser for at jeg får jobb visa? Og varer dette så lenge jeg har jobb? Hva om jeg slutter, må jeg rett tilbake da :p? Hehe

Var kanskje mange spørsmål. Ble bare veldig nysjerrig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som student får du F1 visum, noe som kun er gyldig i 60 dager etter endt skolegang i USA (hvis jeg ikke husker feil). Du har allikevel i mange tilfeller mulighet til å være lengre på OPT (optional practical training), som vanligvis varer i 12 mnd og må være relatert til major (for noen majors varer det lengre).

Det er veldig vanskelig å få permanent jobb i USA og det stilles store krav til kandidaten, siden en bedrift som vil ønske å ansette deg må gjennom en lang og dyr prosess ved å søke arbeidstillatelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...