Gå til innhold

Program til å organisere bilder i mapper etter år/måned

Anbefalte innlegg

Vil helst ha bildene mine i formatet <år>\<måned>\<dato>. - <klokkeslett>.jpg, men tror ikke dette er mulig i LR 2.6 (som insisterer på å lage egne mapper til hver dato). Er det noen som veit om et program som kan la meg gjøre det? Mulig i Picasa?

Må være mulig å importere bildene fra lokal harddisk og flytte filer derfra.

Takk på forhånd :)

(Fant noen tråder som likna, men ikke noen som spesifikt nevnte at man kunne velge hvordan man vil ha mappene selv uten å bruke profiler.)

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faststone ImageViewer kan også settes opp til å importere filer etter eget ønske. LR skal også kunne hive alle bildene fra en måned i én mappe, men jeg vet ikke hvor du setter det opp da jeg ikke bruker LR selv.

Ja, FastStone klarer det fint, men du må gjøre det i to omganger. Først importere til ønsket struktur (År\Måned) (Det klarer GARANTERT LR også)

FastStone kan også gjøre dette fra eksisterende struktur.

Deretter må du døpe om filene til dato.kl, der kan du fint bruke FastStone sin batch funksjon, der kan du også velge klokke.

Programmet er gratis og lastes ned fra faststone.org

Lenke til kommentar

Jeg bruker Amok Exif Sorter.

Da kan du lage en path basert på "alle" feltene i exif. Er du sprø kan du da lett lage en slik struktur:

c:\bilder\<år>\<måned>\<dag>\<filnavn>_<dag>_<klokkeslett>_<kamera>_<brennvidde>_<blenderåpning>.jpg

Har du tatt RAW+jpg vil den kunne ta med seg andre typer filer med samme filnavn i sorteringen. Kjekt også ved video på Canon da de lager en .thm fil (jpg bilde) med samme navn som filmen, så blir de også sortert.

Leser fint inn mange bilder fra en mappe (og undermapper) - men bør begrense deg til ca 5000 bilder i slengen. Blir fort tregt og stopper helt opp på større mengder.

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Jeg veit at det er mulig å gjøre det manuelt, men jeg har en masse bilder fra forskjellige mapper på harddisken jeg vil gjøre det med. Tror ikke dette er mulig med LR.

Faststone høres lovende ut.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar
Ja, FastStone klarer det fint, men du må gjøre det i to omganger. Først importere til ønsket struktur (År\Måned) (Det klarer GARANTERT LR også)

FastStone kan også gjøre dette fra eksisterende struktur.

Deretter må du døpe om filene til dato.kl, der kan du fint bruke FastStone sin batch funksjon, der kan du også velge klokke.

Du kan gjøre begge deler i en og samme operasjon ved importering.
Lenke til kommentar

Photoshop Elements sorterer jo nettopp slik (tidslinje med måned/år) uten at du trenger å ha ditt filnavnsystem eller foldere, og hvor du kan kopiere alle veier. Det er suverent best og enklest som database uansett, og trives med LR. :cool:

Vil helst ha bildene mine i formatet <år>\<måned>\<dato>. - <klokkeslett>.jpg, men tror ikke dette er mulig i LR 2.6 (som insisterer på å lage egne mapper til hver dato). Er det noen som veit om et program som kan la meg gjøre det? Mulig i Picasa?

(Fant noen tråder som likna, men ikke noen som spesifikt nevnte at man kunne velge hvordan man vil ha mappene selv uten å bruke profiler.)

Lenke til kommentar

Casio sin SW Photo Loader  lager hvertfall mapper pr. år, og under der lager en mappe for hver dag med navnet i format yymmdd.

eks.:

2009

|-091229

|-091231

2010

|-100101

|-100102

Slik var det hvertfall på versjonen som fulgte med et Casio kamera jeg kjøpte i desember 2004.

Nyeste versjon kan lastes ned her :Photo Loader 3.0

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dette kan du fint gjøre i Lightroom ved å lage en mal for ditt format. både med tanke på hvordan katalogstrukturen er og datoformatet på filene...

og du kan velge at LR skal søke etter alle filer på en harddisk med undermapper,når du lager en mal for katalogstrukturen så får du opp eksempel på dette, det samme gjelder mht filnavn... alt vil gjøres i en operasjon... i tillegg kan du legge inn eventuell iptc tekst, f.eks. copyright og alt annet du ønsker som skal være likt i alle bildefiler.

Deretter kan du legge inn iptc nøkkelord hvis du ikke har gjort det og LR kan sortere bildefilene dine i nesten alle tenkelige varianter, og hvis dette ikke er bra nok, så kan du bruke smart collections...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...