Gå til innhold

Lyst å lære c++, har ingen prosjekter, bare for egen skyld

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har sittet litt i jula og kikket på online c++ guides, bl.a. guiden på nedlastingssiden for Visual C++ til microsoft. Har egentlig null erfaring med koding annet enn noe Assembly og Pascal og Basic vi brukte på datalinja på VK2 for 10-15 år siden. Så lurer jeg på om det egentlig er noe håp om å lære språket uten å ha faste "lekser" og oppgaver som man har på skolen. Jeg er 32 og går ikke på skole lengre, har fastjobb i medisinbransjen som har lite med programmering å gjøre, ikkeno kjerring og unger så jeg mye fritid :). Vil bare lære for moro skyld. Blir man veldig lett overveldet og demotivert når man prøver seg helt fra bunnen av med et så avansert språk som C++? Inneholder bøker mye eksempler og oppgaver? Å lese guider online er lite vits da de aldri beskriver all syntaxen, bare masse kodesnutter som gir like mye mening som å lese russisk..

Jeg har jo heller ikke et spesifikt mål eller stort prosjekt. Vil det være mulig å bare lære selv på hobbybasis tror dere?

Har jo lekt med datamaskiner siden 1983 når jeg fikk min første C64. Bare aldri programmert noe særlig mere enn å skrive inn ferdige basic-programmer fra magasiner.

Mine eneste prosjekter fra tidligere som er noe å nevne er endel pascal (programmerte mineseeker spill på HP48GX kalkulatoren min), et program som leste av en sensor i døra og telte oppover hver gang noen gikk forbi den i døra til en temadag på skolen (i basic), og styring av mikroprosessorer med assembly (et 4-retnings diode-lyskryss med trykksensorer og tidsintervaller)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det skal gå forholdsvis greit dersom du har litt erfaring fra pascal tidligere. De fleste programmeringsspråk har svært mange fellestrekk.

{ og } er C sin begin/end.

variabeldeklerasjoner er nesten helt like.

C++ er dog objektorientert, noe pascal ikke er, og det kan muligens være den største forskjellen.

Lenke til kommentar

Husker jeg hadde bra drag på pascal hvertfall, lagde et "virus" i timen der vi lærte om å lage lyd i pc-høytaleren.

Mens de andre lagde en enkelt beeeeeeeeeeeeeeeeep, fant jeg ut at jeg kunne bruke random-funksjonen og lage et rabalder av blipp-blopp-lyder, som samtidig spøy ut 0'ere og 1'ere over hele skjermen. Så lagret jeg det som exe-fil og puttet inn i autoexec.bat på masse pc'r i klasserommet. Og så på folk flippe når det spratt frem når de bootet maskinene sine :)

Edit: 123 visninger og ett svar. Nuvel, får vel bare se hvordan det går, da :)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du lære C++?

C/C++ er mye brukt i de lavere delene av Windows. Drivere, DirectShow filtre, Media Foundation etc. Slike ting har liten 'wow' faktor blant nære omgivelser, og hvis man ikke er veldig bestemt kan det godt hende man gir opp.

Managed C++ er skrittet mellom Native og C# kan man kanskje si. Du har C++ syntax, men du har GC som rydder opp rundt deg.

Du trenger ikke lære C++ for å programmere nå som vi har Mono og .NET. C/C++ er absolutt nødvendig for mange ting, men samtidig kan man gjøre ting enklere med C#/VB.

Er litt Windows inspirert denne posten, men håper den var til nytte... :)

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke hvorfor jeg har lyst til akkurat C++. Har som sagt ingen overhengende prosjekt, ei heller noe bruk for det på jobb. Det er bare det som tiltaler meg mest. Har kjøpt Accellerated C++ boka fra Amazon, den dukker vel opp om et par uker så får jeg se hva det blir til. Har (for) mye fritid utenom jobb så kan jo like godt trene hjernen istedet for å glo på PC/TV'n.

Bare lære for å lære, egentlig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Er du farmasøyt?

Det er egentlig det samme hvilket språk du bruker. Det du trenger er en bok som går litt lengre enn bare språket. Fokuser på datastrukturer og algoritmer. http://ww0.java4.datastructures.net/ Jeg har lest den boken, men du kan implementere algoritmene i noe annet enn java. F.eks C++ eller python. Python er å anbefale. Vi har et fag ved UiB som er ganske spennende for de som ikke studerer data, INF109.

http://www.uib.no/emne/INF109

Vist man studerer data, som meg. Så får man faktisk ikke noen poeng for å ta det faget, haha. Uansett, i det faget benyttes boken John Zelle: Python programming, An introduction to computer science. Kanskje du kan vurdere og ta enkelt fag som privatest ved et universitet?

Lenke til kommentar

Jobber i Nycomed ja, er du bare god til å gjette?

Hadde liksom planer om å bli en sånn supergeek som bare kunne ta 500000kr for å programmere et virus som hacka meg inn på pentagon og slikt tull når jeg var yngre og satt og tasta inn ferdige basic-programmer fra Svenska Datormagazin på 80-tallet.

Virkeligheten ble jo ikke helt sånn :) Husker for øvrig en lang artikkelserie som het C-Skolan, men jeg hadde ingen c compiler på Amigaen så jeg fulgte aldri den.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...