Gå til innhold

Spm om Acer uhell/idiotforsikring.

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Er det bra å kjøpe dette når jeg skal kjøpe pc? Hørt mye greier om disse forsikringene, at de er "lureri" osv. Hva skjer hvis dataen blir totalskadet eks? får jeg gratis ny da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det bra å kjøpe dette når jeg skal kjøpe pc? Hørt mye greier om disse forsikringene, at de er "lureri" osv. Hva skjer hvis dataen blir totalskadet eks? får jeg gratis ny da?

Dette er ganske individuelt, på grunn av at det er forskjellige betingelser på slike forsikringer OG det kommer litt an på hva slags forsikringer du allerede har.

Det er viktig å huske på at en uhellsforsikring med gode vilkår bør ha:

1. Lav egenandel (til sammenligning kan eks innboforsikringer være svindyre i forhold).

2. Forsikringen bør dekke uhell inn OG ute, eksmpelvis på reise eller utenfor hjemmet.

3. Produktet bør repareres om dette er "lønnsomt", og erstattes i nytt om ikke.

4. Forsikringen bør dekke skade på LCD (skjerm) nevner det for at ikke alle gjør det.

5. Forsikringen bør dekke medfølgende vitalt utstyr, så som batteri.

Nå er en datamaskin et spessielt produkt som du bærer med deg, og det er vesentlig større sjanse for at det oppstår skade på et slikt produkt fremfor eksmpelvis et stasjonært produkt så som vaskemaskin etc.

Personlig er jeg ofte kritisk til slike produkter, men skal innrømme at jeg selv har fått god erfaring med de rette forsikringene forutsatt at det forsikrer riktig produkt, og i og med at sjansen for å ødelegge en datamaskin i sammenligning med andre produkter så er det åpenrom for å være litt mindre kritisk til denne.

Det er viktig å huske på at så fremt du kjøper produktet som en privatperson så har du en del rettigheter gjennom norsk forbrukerkjøpslov, MEN... Dette vil ikke hjelpe deg om du utsetter produktet for bruk som ikke den er tiltenkt, skade eller annen manglende omsorg for produktet. Dette betyr at skulle du søle vann over maskinen, miste noe over den så skjermen knuses, miste den i bakken eller på annen måte skade den så vil kun en uhellsforsikring (eller annen godt dekkende forsikring) kunne hjelpe deg. Det er her en evig diskusjon rundt "kundens forventing" for gjenstanden. Dersom du eksmelvis skulle mistet en pc fra 30cm så kan man vel kanskje kunne si at "jeg forventer at maskinen skulle tålå såpass". Det negative er at en slik forklaring vil skjeldent bli godkjent.

Det er viktig når det kommer til alternative forsikringer å skille mellom uforutsett hendelse slik som brann, vannskade etc og det man kan kalle objektiv skade, altså skade eller uhell på et enkeltprodukt. En annen viktig faktor er egenandel, om egenandelen på innboforsikringen er på 5000,- (+ grunnavgift på forsikringen) så sier det seg selv at det for kan bli ulønnsomt å benytte denne til en "filleting" i kontrast at du fks hadde 100,- i egenandel på uhellsforsikringen (+ ca 1400,- for 3 årig forsikring på en datamaskin verdt rundt 7000).

Altså: Sjekk om du er dekket fra før, og eventuelt hvor høy egenandel du har. Sjekk også forsikringen i seg selv, en "uhellsforsikring" er ingen standardisert forsikring og betingelsene er veldig veldig forskjellige. En datamaskin blir ofte utsatt for røffe påkjenninger spessielt om man er litt på farta. Så om du "trenger" det er mest opp til deg, men forsikringer er greie å ha om man skulle være uheldig.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Takker for bra svar!!, er litt skeptisk selv, sist jeg kjøpte det fikk jeg ikke noen avtaledokumenter eller noe, på acers nettside står det også lite om forsikringen. LCD skjerm blir heller ikke fullt dekket. 100 euro i egenandel.

Endret av member-63169
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...