Gå til innhold

Jobb i hjembygda. Hvilken utdannelse?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt litt på dette den siste tiden, og funnet ut at jeg ønsker å bo i hjembygda mi etterhvert.

Da må jeg tenke utdanning og jobb deretter.

Bygda har 3000 innbyggere. Nærmeste by har 18000, og er 45 minutter unna med bil. Naturligvis er det større jobbmarked i byen, men å kjøre 2x45min hver dag er litt kjipt, men kan gå.

Hvilke jobber funker det å ha på bygda, BORTSETT fra lærer, sykepleier og kommuneansatt?

Det jeg har kommet frem til er bussjåfør, snekker og sjømann.

DISKUSJON up for grabs!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "funker"? Alt funker, om du trives med det og gjør en god jobb. Hva slags behov må innbyggerne ut av bygda for å få dekket per idag? Og hva kan du eventuelt gjøre bedre? Rørlegger med døgnvakt er jo for eksempel noe som er langt kjekkere å ha i bygda. Kukent å vente 45 minutter på at noen skal komme å stoppe vannlekkasjen på kjøkkenet liksom...

Lenke til kommentar

Om du skal være sikker på å få jobb i heimbygda så er det nok ein fordel å sjå på kven som er den største arbeidsgivaren i området. For mange bygder er det kommunen medan andre har kanskje ein stor industriarbeidsplass som hjørnesteinsbedrift.

Det vil då være ein stor fordel om du utdanner deg til noke som du veit den største arbeidsgivaren manglar. Innen kommunen er det ofte at dei manglar økonomar, ingeniørar, juristar i tillegg til ein rekke personar med lavare utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...