ventura87 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Driver og sparer opp til nytt stereoanlegg. Jeg er ute etter god lyd og har lyst å legge litt penger i det, men er litt usikker på hvor mye jeg trenger. For å sette en prisklasse tenker jeg rundt 8000 for høyttalere og forsterker. Er det slik at jeg ved å gå opp noen tusen tjener mye lydmessig? Jeg hører for det meste på metall og klassisk rock og er ute etter en forsterker + høyttalere som passer det lydbildet. Har tittet på diverse NAD forsterkere, men vet ikke hvilke som evt. passer best for min musikk. Det hadde vært en fordel om forsterkeren har hdmi innganger slik at anlegget evt. kan kobles til tv. Om flere opplysninger kan hjelpe til å snevre inn valget mitt, fyr løs! Håper noen har erfaringer som kan hjelpe meg gjennom jungelen av forsterkere og høyttalere. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hifikklubben har tilbud på et par litt kule ting nå, blant annet en genial liten sak som heter Dali Royal Menuet - lån øre til denne sammen med en NAD C326, eller en 355 om du vil strekke budsjettet til 9k, alternativt en annen forsterker, som Denon avr 1910, som også er på tilbud til 3,5k. Om du vil ha en høyttaler som har mer bass kan du vurdere en CV Ve-serie høyttaler, eller en annen høyttaler, som Concept 6, eller noe fra en annen forhandler, om du har en annen i nærheten. Uansett så bør du høre på anlegget før du kjøper det. Med 1910 så kan du også bi-ampe Royal Menuet. Denne koster 3999 nå, koster vel 6,5k før. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg gikk for Onkyo TX-SR607 samt Harman Kardon HKTS11 Høytalersett. Etter litt research virket denne kombinasjonen for meg som et valg der jeg fikk mye for pengene. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Har selv Onkyo TX-SRC607 og har bestemt meg for Dali Concept 6 høyttalerpakke (Concept 1 bakhøyttalere, CT senter og Basis 100 Subwoofer). Høyttalerpakka koster 9.998,- (Hifi-Klubben) mens jeg ga 3.495,- for forsterkeren (NetShop gråimport). Lenke til kommentar
delfin Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Er du ute etter receiver eller en stereo integrert forsterker? Du får ikke HDMI på en vanlig stereo-forsterker. Hvis du ikke kommer til å kjøre surround ville jeg kjørt stereo. Slik jeg ser det får du definitivt mest lyd for pengene om du legger dem i høyttalere, så lenge du har en tålelig god forsterker. Selv er jeg veldig fornøyd med XTZ sine produkter, og de har gjort det eksemplarisk i alle tester jeg har sett. Med ditt budsjett rekker du nok ikke opp på 99.25/99.26, men du kan jo ta en titt på disse (de finnes også som firkantede) Hvis du parer den med f.eks NAD C355BE (test) har du en kraftig forsterker der du senere kan oppgradere høyttalere om ønskelig. Det er nok andre alternativer til forsterker som også vil fungere bra... Hvis du ønsker en receiver skal Onkyo TX-SR607 være veldig mye for pengene. Denne får du for rundt 3500,-. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Bare så du er klar over det: Skal du kjøpe en Onkyo via den norske importøren (eller en av deres forhandlere) så er prisen på det jevne. Om du er villig til å handle "gråimport" (uten garanti fra den norske importøren/Onkyo, men hos den forhandleren du handler med) er de billige. Valgte selv å handle en gråimport Onkyo fra NetShop (har også en Samsung LCD LED-TV fra NetShop - den har også engelsk modellnr ) Lenke til kommentar
ventura87 Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Takker for gode svar Etter litt research fant jeg ut at jeg nok kommer til å kjøpe en stereoforsterker, da det ser ut som om jeg definitivt får mest lyd for pengene da. NAD C355BEE ser jo ut til å være en meget god forsterker, så valget ser ut til å falle på den. Det som gjenstår da er høyttalere. Jeg ønsker egentlig ikke en høyttaler med for mye/kraftig bass, da jeg synes det er viktigere med dynamikk og en god og klar mellomfrekvens. Jeg ser likevel at noen anbefaler å legge mest penger i høyttalere. Burde jeg kanskje gå for en billigere forsterker for å holde meg innenfor budsjettet? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg ville heller lagt for mye i forsterker enn høyttaler, og når du sier at du vil ha dynamikk og klarhet vil de færreste billigforsterkere fremdrive dette på dyre høyttalere.. Hva med 355 sammen med Royal Menuet som er på tilbud til 3996 for paret nå? Knall kombinasjon! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Slik jeg ser det får du definitivt mest lyd for pengene om du legger dem i høyttalere En dårlig forsterker vil låte dårlig uansett hva du kobler på, en god forsterker kan få det aller meste til å høre helt ok ut. Tidligere hørte jeg at man skulle bruke like mye på forsterker som høytalere, forsterkere har nok sunket mer i pris enn høytalere siden den gangen, men det er likevel ikke en dum tankegang. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Det finnes ingen fasitsvar på hva man skal legge i hva. Det er fullstendig avhengig av høyttalere og forsterkeren og synergiene mellom disse i forhold til tilpasning av watt og følsomhet, og egenlyden til begge. Man kan godt kjøpe en av delene uten å vite hva det andre skal bli, men å ha kjøpt både høyttaler og forsterker uten å ta hensyn til samspill er som å krydre maten i blinde. Det blir mat, men det er ikke sikkert at du kommer til å like det. Lenke til kommentar
ventura87 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Ser ut til at jeg må ta turen til nærmeste HIFI-klubben for å bestemme meg =) Lenke til kommentar
delfin Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Slik jeg ser det får du definitivt mest lyd for pengene om du legger dem i høyttalere En dårlig forsterker vil låte dårlig uansett hva du kobler på, en god forsterker kan få det aller meste til å høre helt ok ut. Tidligere hørte jeg at man skulle bruke like mye på forsterker som høytalere, forsterkere har nok sunket mer i pris enn høytalere siden den gangen, men det er likevel ikke en dum tankegang. Jeg snakker ikke om en dårlig forsterker, men en som er "god nok". Det er langt mindre forskjeller lyden i forsterkere enn i høyttalere, gitt at vi utelater de skikkelig dårlige. For å være mer konkret: XTZ 99.25 + Proson RV-2050 Tror ikke man kan få mer godlyd ut av ca. 8000 kroner. Jeg har riktignok ikke hørt forsterkeren selv, men jeg driver mine 99.25 med en 2*50W KT88 Rørforsterker som spiller vanvittig pent med disse. Selvsagt hadde en bedre forsterker vært å foretrekke, men det er først og fremst høyttalerne som gjør forskjellen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Slik jeg ser det får du definitivt mest lyd for pengene om du legger dem i høyttalere En dårlig forsterker vil låte dårlig uansett hva du kobler på, en god forsterker kan få det aller meste til å høre helt ok ut. Tidligere hørte jeg at man skulle bruke like mye på forsterker som høytalere, forsterkere har nok sunket mer i pris enn høytalere siden den gangen, men det er likevel ikke en dum tankegang. Jeg snakker ikke om en dårlig forsterker, men en som er "god nok". Det er langt mindre forskjeller lyden i forsterkere enn i høyttalere, gitt at vi utelater de skikkelig dårlige. For å være mer konkret: XTZ 99.25 + Proson RV-2050 Tror ikke man kan få mer godlyd ut av ca. 8000 kroner. Jeg har riktignok ikke hørt forsterkeren selv, men jeg driver mine 99.25 med en 2*50W KT88 Rørforsterker som spiller vanvittig pent med disse. Selvsagt hadde en bedre forsterker vært å foretrekke, men det er først og fremst høyttalerne som gjør forskjellen. En klasse D forsterker ja. Jeg har lenge lurt på en slik selv bare for å "teste" ut klasse D. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Billig klasse D betyr billig SMPS, hvilket betyr problemer i diskanten. Klasse D krever ganske mye av strømforsyningen for å låte skikkelig. Jeg ville styrt unna en så billig klasse d-forsterker. Jeg vil også komme med følgende forslag basert på utvalget i hfk: Cambridge 650A sammen med B&W DM686 NAD C326 sammen med Dali Royal Menuet. Det finnes ikke tvil om hva jeg ville valgt, og det inkluderer ingenting det står Proson på, når du er i denne prisklassen. Hadde totalsummen vært 3k så kunne sikkert forsterkeren du linker til vært aktuell, men min liste over ting jeg heller ville vurdert er lang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå