Homeopathelikopteret Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hei Får å komme inn på BF må man sæke seg inn, også må du på opptak i 3 uker. Det jeg lurer på er hva man gjør disse 3 ukene, jeg mener. De fysiske testene osv. kunne jo bare tatt en dag. Hvorfor 3 uker på opptak og hva gjør man der ? Takk Lenke til kommentar
Snailcake90 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 kommer sikkert et mer fyldig svar senere, men jeg kan skrive min erfaring fra Opptak til befalskolen.. hær,sjø og luft er sammen alle 3 grenene. opptaket foregår på Kjevik, utenfor kristiansand. hele uke 1 er : medisinske tester, styrketester, løping, intervju med offiserer. generell millitær innføring. litt sluttet orden osv. uke 2: feltuke, - et slit i skog og mark, hvor du er delt inn i et lag sammens med ca 8-9 andre mann, og skal vise dine evner som leder, mens du kontinuerlig blir observert av et befal. uke3: husker ikke helt hva vi gjorde, men det besto stort sett av retest av de som ikke klarte fysiske krav uke1, mye venting, mer sluttet orden, og andre millitære "aktiviteter" fra dag 1 ble folk sendt hjem, og flesteparten gikk etter uke1, etter hva jeg forsto.. og noen røk etter feltuka. og det hele avsluttet jo med at de som fikk skoleplass ble selektert ut. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Du har jo ikke ting å gjøre i 3 uker i strekk. Grunnen til at det er slik er nok at Forsvaret kjører alle kandidatene gjennom en test, så kommer neste test etter det. Da må de ha alle tilstede. Dog, det er jo folk som ikke trenger å være der lenger enn en dag også, men la oss håpe du ikke er en av dem. Lenke til kommentar
Snailcake90 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 ja, du kan trygt si det er mye venting, med unntak av uke2. Lenke til kommentar
Homeopathelikopteret Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Skjønner. Nei det er jeg nok ikke, eneste jeg kanskje ikke vil klare en 6er på er push ups og 3km. 2. uka hørtes jo egentlig rimelig gøy ut, hvor grunnen til at jeg vil bli befal er at jeg liker meg i skogen og jakter osv. 3. uka vet jeg er noe jeg vil hate, jeg er alt for rastløs til å bare sitte der.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 BF er forøvrig forkortelse for det "uofisielle" navnet på loslua, nemlig bjørnefitte. BefalsSkole forkortes BS. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 2. uka hørtes jo egentlig rimelig gøy ut NEI. Det er et slit. Spør noen du kjenner som har vært gjennom det. Lenke til kommentar
Homeopathelikopteret Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 2. uka hørtes jo egentlig rimelig gøy ut NEI. Det er et slit. Spør noen du kjenner som har vært gjennom det. Jaha får høre da. Så forresten noen filmer om opptaket til HJK. FY****. Det er helt sykt Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvor så du filmene med opptak fra HJK? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 2. uka hørtes jo egentlig rimelig gøy ut NEI. Det er et slit. Spør noen du kjenner som har vært gjennom det. Første gang man er der er et slit for dem som ikke er vant til slikt. Endel hardere enn rekruttskolefeltøvelsen, pga. restriksjoner på hva man har lov til å ta med seg utenom pakningslisten (ingenting), restriksjoner for hvor mye mat man får, søvn etc. Andre gang kjennes det som du er ferdig før du har begynt Det er ihvertfall min erfaring, men min 2. gang hadde riktignok befalet restriksjoner for hvor mye de kunne pushe oss, pluss at vi hadde flere timer siesta midt på dagen hver dag. Dette fordi termometeret bikket 30 pluss hver dag i felten, og da har man flere sikkerhetsregler å forholde seg til. I 08 hadde vi felttilvenning på Kjevik, med utdeling av våpen, trening på skytestillinger etc. I 09 hadde vi våpenmønstring og tilvenning på Evjemoen, slik at vi altså var der noen dager lenger totalt sett enn året før, mens selve øvelsen ikke begynte før etter 3. dag (mener jeg å huske?). Begge år har jeg vært i Luft. Lenke til kommentar
Homeopathelikopteret Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Hva mener du med første gangen og din andre gang ? hvorfor har du vært der to ganger ? Hvor så du filmene med opptak fra HJK? Det er en helt ny side som heter youtube.com neida:P Bare å søke der. Begynn å skriv marinejeger, da kommer det en del relaterte til den Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Mener du filmen fra MJK-opptaket? Siden jeg finner ingenting fra HJK-opptak. Lenke til kommentar
Homeopathelikopteret Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Mener du filmen fra MJK-opptaket? Siden jeg finner ingenting fra HJK-opptak. Ja, er marinen men uansett.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hva mener du med første gangen og din andre gang ? hvorfor har du vært der to ganger? Det er et opptak. Det betyr stort sett at ikke alle som møter, blir tatt opp. Srbz er en av disse. Du kan dog stille så mange ganger du vil. Srbz har stilt to ganger. Veldig logisk. Mener du filmen fra MJK-opptaket? Siden jeg finner ingenting fra HJK-opptak. Ja, er marinen men uansett.. Det er stor forskjell på FSK/HJK og MJK. Lenke til kommentar
Kreml Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) -> srbz Jeg lurer på om du var likestilt med søkere som allerede hadde avtjent verneplikten? Og om dere var blandet i lagene, både ferske søkere og de som allerede var inne til førstegangstj. Evt. om dere var blandet uansett hvilken militærgren dere søkte dere til? Endret 11. januar 2010 av Kreml Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Alle stiller i utgangspunktet likt når det kommer til opptak i Forsvaret, uavhengig av hvorvidt man tidligere har vært inne til førstegangstjeneste. Alle går gjennom det samme, og jeg har vært på opptak 2 ganger pluss rekruttskolen, der jeg basically har lært de samme tingene hver gang (grunnleggende feltkunnskaper, sluttet orden etceterea). Det er klart at for din egen mestring i forhold til selve opptaket kan det ha vært en fordel å ha vært innom rekruttskolen først, men det er ikke dermed implisitt at man nødvendigvis har bedre sjanser for å bestå. Første gang jeg var der var jeg både den eneste på laget mitt som hadde vært inne, og den eneste på laget mitt som ikke kom inn på befalsskolen. I alle tilfelle er det en fordel å ha noen på laget som er vant til å kneppe telt, fyre primus og lignende selv om man får opplæring på dette i forkant av øvelsen. Hvordan man grupperes under opptaket varierer visst litt fra år til år. Felles er at hver gren er atskilt for seg (der blant annet Luft og Sjø har hver sitt kompani, hvordan det er med resten er jeg ikke helt sikker på). Første uken er man "sivilister" og delt inn i puljer, mens resten av opptaket blir man omfordelt på kompanier, tropper og lag. Man mønstrer utstyr og får uniform og våpen. I 2008 var puljene gruppert etter hvem som hadde søkt UB og hvem som hadde søkt BS, med rene UB- og BS-puljer, der man ble fordelt på blandet tropp. I 2009 var det omvendt, med blandede puljer første uke og rene UB- og BS-tropper de siste to ukene. Dette gjelder vel å merke Luft, de andre grenene kan ha gjort det annerledes for alt jeg vet. Verdt å merke seg er at troppssjefen min fra FOS 2009 ikke var klar over at jeg hadde vært inne tidligere, før dagen før endelig opptaksråd, altså når man får beskjed om man får plass eller ei. Dette fortalte han meg på offisersintervju som alle som sendes hjem siste dagen blir innkalt til. Altså kan han ikke ha vektlagt dette noe særlig i sin evaluering av feltøvelsen (som jeg forøvrig besto, i 2009 var det styrketesten jeg røk på). Srbz har stilt to ganger. Veldig logisk. Dette er faktisk ikke helt sant, selv om det er det som trolig fremkommer av det jeg har skrevet. Jeg har stilt så mange ganger jeg vil minus én For å utbrodere: jeg har i en annen tråd nevnt dette med løpetesten på vinteropptaket. Denne løpetesten har jeg strøket med glans to ganger på vinteren, da man løper innendørs i Sørlandshallen. Om sommeren løper man utendørs, noe som for min del går såvidt hver gang Altså har jeg teknisk sett vært 4 ganger på opptak til nå, men for vinteropptakene dreier det seg kun om tre dager per år, da jeg har røket ut allerede etter fase 1, som er kortere på vinteren (kun UB). Begge ganger jeg har vært på FOS har jeg vært igjennom alle tre ukene. Denne vinteren står jeg over, men hvis jeg på forhånd føler meg helt sikker på å bestå alle fysiske tester blir jeg nok å innfinne meg på FOS til sommeren atter en gang. Jeg har tross alt bestått alt som skal bestås, bare ikke på samme opptak Endret 11. januar 2010 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå