Gå til innhold

[Løst]Kan jeg komme inn i marinen hvis jeg er fargeblind?

heh115

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal om et par år inn i forsvaret og har veldig lyst i Marinen. Men, jeg er fargeblind (svakt, tror jeg).

Når fargene er klare kan jeg skille dem lett (rød, brun, grønn).

Kan jeg likevell komme inn i Marinen?

Mvh

Hans Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble overrasket over hvor mange som er svakt fargeblind uten at de selv visste om det. De fikk vite det under innrykkingen på rekruttskolen på Madla.

Men det skal ikke være noe problem å være fargeblind for å komme inn i Sjøforsvaret. Men det spørs da hvor sterkt fargeblind du er. Og det kan nok redusere valg av tjenester litt. Og jeg er veldig usikker på om du kan få deg en tjeneste om bord på båt desverre. Var et par på troppen min som ville på båt, men som ikke fikk lov pga svakt fargeblind, uten at de selv visste om at de var det.

Lenke til kommentar
Ble overrasket over hvor mange som er svakt fargeblind uten at de selv visste om det. De fikk vite det under innrykkingen på rekruttskolen på Madla.

Men det skal ikke være noe problem å være fargeblind for å komme inn i Sjøforsvaret. Men det spørs da hvor sterkt fargeblind du er. Og det kan nok redusere valg av tjenester litt. Og jeg er veldig usikker på om du kan få deg en tjeneste om bord på båt desverre. Var et par på troppen min som ville på båt, men som ikke fikk lov pga svakt fargeblind, uten at de selv visste om at de var det.

Hva annet kan jeg gjøre i marinen hvis jeg ikke kan være om bord i båt? :p

Lenke til kommentar

Hva annet kan jeg gjøre i marinen hvis jeg ikke kan være om bord i båt? :p

Støttetjeneste, slik som de aller, aller fleste gjør.

Lenke til kommentar
Fallskermjeger, infanterist, heimevernet, befal en eller annen plass, garden, etc. Sikkert jobber du kan gjøre på land i marinen også....

Ehh. Hæ? Skal han være fallskjermjeger i sjøforsvaret? Infanterist i sjøforsvaret? Heimevernssoldat i sjøforsvaret? (Sjøheimevernet eksisterer for øvrig, men det er uansett kun tjeneste der ETTER fgtj), gardist i sjøforsvaret?

Tjeneste som landkrabbe er stort sett administrativ støtte. Logistikk (kjøre rundt på folk eller ting), vakthold (sitte på ræva og passe på at feile folk ikke kommer seg inn på basen), papirarbeid (være assistent for folk med høy grad), fagarbeid (hvis du har fagbrev som f. eks. elektriker er du ganske ettertraktet både på båt og på land) og en hel haug med andre ting. Det er en hel haug med jobber som skal gjøres i forsvaret. Bare de aller, aller færreste av disse jobbene er på båt/i fremste linje/i fly.

Lenke til kommentar
Ehh. Hæ? Skal han være fallskjermjeger i sjøforsvaret? Infanterist i sjøforsvaret? Heimevernssoldat i sjøforsvaret? (Sjøheimevernet eksisterer for øvrig, men det er uansett kun tjeneste der ETTER fgtj), gardist i sjøforsvaret?

Hæ?

Han kan ikke komme inn i marinen fordi han har for dårlig syn og spurte om andre ting han kan gjøre....

ANDRE ting :)

Lenke til kommentar

Som Herr Brun sier. Men nå er det jo også mulig å få fete tjenester i Hæren også. Angrer litt på at jeg ikke søkte Hæren fremfor Sjø egentlig. Så tenkt litt på det.

Er mye administrative tjenester på land i Sjøforsvaret. FSR og samband er populært av en eller annen grunn. Brannvern utgår for deg tror jeg.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg skal om et par år inn i forsvaret og har veldig lyst i Marinen. Men, jeg er fargeblind (svakt, tror jeg).

Når fargene er klare kan jeg skille dem lett (rød, brun, grønn).

Kan jeg likevell komme inn i Marinen?

Mvh

Hans Erik

Jeg er selv svakt fargeblind, og har hatt noen små problemer med tester jeg tok hos en optiker og på nettet.

Men mystisk nok fikk jeg til alle testene på sesjonen, så kanskje du kan klare deg du også hvis du bare er svakt fargeblind

Lenke til kommentar
Dersom du ønsker å gå Fagutdanning Operativ Marine- og Kystvaktlinje, er det krav om perfekt fargesyn.

http://www.mil.no/sjo/skoler/start/ssk_utdanning/oss/#5

Beklager :cry:

Kan du ikke sitere resten av teksten også?

Går det greit å være fargeblind hvis jeg skal inn på befalsskolen?

Dette er avhengig av hvilken linje su velger ved befalsskolen. Ønsker su å gå en teknisk linje er det ingen krav til fargesyn.

Dersom du ønsker å gå Fagutdanning Operativ Marine- og Kystvaktlinje, er det krav om perfekt fargesyn.

Det vil si at det er KUN den nevnte linjen på BS Sjø som har absolutt krav om perfekt fargesyn. Dessuten ser jeg ikke at trådstarter har ytret ønske om å gå BS.

edit: dette dekker selvsagt flere linjer, men tekniske linjer i BS sjø går greit.

Hvilke linjer som passer under førstegangstjenesten for en som er fargeblind, kan sikkert VPV svare på. Tlf 03003.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Enhver tjeneste som inneholder navigasjon eller utkikk er stengt dersom man ikke består fargesynstesten, og godt er det!

Haha, men jeg har båt selv og har 0 problem med å se forskjell på lanterner og skilt osv. Men det er bare de helsinkes testene og mørke brun/rød/grønn jeg sliter med å skille :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...