-kristoffer- Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg har tenkt å kjøpe meg et digitalkamera i prisklasse 3000-5000 kr. Jeg kunne foretrukket at kameraet har innebygd bluetooth, noe jeg hadde regnet med at mange modeller hadde. Men etter å ha lest gjennom diverse tester og spesifikasjoner på diverse aktuelle modeller har jeg oppdaget at det er nesten ingen som har den funksjonen. Dette syns jeg er veldig merkelig, ettersom bluetooth etter min mening ville vært en veldig hendig funksjon på et digitalkamera. Er det jeg som har vært for dårlig til å lete, finnes det i virkeligheten mange modeller som har bluetooth? Isåfall hvilke? Eller er det riktig at bluetooth er veldig uvanlig på digitalkameraer? Hva er grunnen isåfall grunnen til det? Lenke til kommentar
picachu Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Fra hexus.net Note the maximum transfer speed of 1MBit/s which translates to around 125KB/s Så det har nok noe med at bluetooth rett og slett ikke er egnet for filoverføring. Men ting kan jo forandre seg Lenke til kommentar
-kristoffer- Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Hva er overføringshastigheten via kabel da? Til sammenligning Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Kikka litt rundt og fant ut at f.eks, en PCMCIA-Bluetooth adapter var "Plug & Play with maximum data transfer rate of 721 Kbps" og en USB (riktignok 1.1, men det er ikke av allverdens betydning viser det seg...) adapter som var en "Class 1 Bluetooth device with possible system data throughput of 721 Kbps"... Sammenlignet med USB for overføring så kan en se en viss forskjell på hva de kan få presset av data igjennom kabelen: For USB 1.1 the Interface transfer rate is 12MBits/sec. For USB 2.0 the Interface transfer rate is 480MBits/sec. Dette er riktignok i et ideelt tilfelle, mer realistisk er nok 450-600 KBps fra et kamera med USB 1.1 og sikkert mer enn dobbelt for et raskt kort i en USB 2.0 kortleser. For de som ennå husker/gremmes over COM-porten/RS232 og trege analoge modem, så er det nok overraskende at det finnes en Bluetooth RS232 Apdator, som er "Capable of performing to full speed Bluetooth communications when attached to an RS232 port capable of up to 921,600 baud"! Så, forskjellen mellom kbps og kBps er ikke ubetydelig - slik at sjøl et kamera med dårlig fart på bilde-overføringa er mye raskere enn Bluetooth på teoretisk maksimal overføring. Lenke til kommentar
-kristoffer- Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2003 Jaja, takk for svar. Litt synd at det ikke finnes kamera med bluetooth likevel. Den trege overføringshastigheten hadde ikke hatt så mye å si i mitt tilfelle. Grunnen til at jeg ønsker bluetooth er at jeg har en mobiltelefon med bluetooth og MMS/epost-funksjoner men uten innebygd kamera (Siemens S55). Hadde vært gret å kunne tatt et lite bilde og bare kjapt sende det over til mobilen. Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Det er noen Sony kameraer som skal ha Bluetooth funksjon, men tror ikke de har kommet i norsk handel enda. Jeg syns også det hadde vært en grei funksjon. Om det tar 15 sekunder eller 1 minutt og overføre bildene er ett fett for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå