Gå til innhold

OL2010:Vinter-OL 2010 - Generell diskusjon (Aftermath)

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fatter heller ikke at curling er OL gren. Er bowling på is.

:blink: Dette tror jeg du skjønner selv at er helt feil. Curling er et så utrolig mer mangefassetert spill enn hva bowling er. Billiard på is er en bedre analogi. Sleng inn litt sjakk, en dæsj spenst og en god porsjon anaerob utholdenhet og styrke - så begynner det å nærme seg. I tillegg er curling en lagidrett som krever gode kommunikasjonsegenskaper.

Man har til dels forskjellige roller på et firemanns curlinglag på toppnivå, og kravene til fysikk er noe forskjellig. Hvis du ikke er ener (setter de to første) er det viktig med massiv spenst; god teknikk, balanse og presisjon, for å kunne sette harde og presise steiner. Er du ikke skip (den som anviser treffpunkt med kost i boet, har hovedansvaret for oppgavevalg og ansvar for om en stein skal kostes på retning eller ei) kreves det masser av kraft og teknikk samt utholdenhet for å koste steiner mest mulig effektivt. Kostingens oppgave er å varme opp isen mest mulig for å minske friksjon mellom stein og is, og dermed forlenge og rette ut steinens bane - intensiv anaerob kosting over 30sekunder er i seg selv krevende. Når dette gjøres massevis av ganger i løpet av en kamp, og at det gjerne er tre kamper dagen over tre timer i curlingturneringer, kreves det en god porsjon kondisjon. Den taktiske dimensjonen i curling kan ikke undervurderes, og for å bli best kreves det ekstreme kunnskaper i hvordan man leser steinens bane over isen - som ofte er forskjellig turneringer imellom, kamper imellom, baner i mellom, og forskjellige spor på banen, og mellom forksjellige steiner (de veier alle 19,96kg, men kan aldri bli 100% like).

De fysiske forutsetningen som kreves kommer tydelig fram når eliten på herresiden møter lag fra eliten på damesiden. Curling er en presisjonsidrett, og man skulle tro skjønn ikke har så mye å si. Men damene blir blåst av banen av gutta - nettopp fordi de er dem overlegne på fysikken. De beste herrelagene kan for eksempel koste en stein 4-5m lenger med full kost, der damene klarer 2-3. På evnen til harde og presise takeouts ser man også enorme forskjeller.

Forøvrig er grunnen til at det er OL-gren at idretten er stor nok, og at bredden internasjonalt er god nok. Og interessen for det vil dere merke at spesielt i Canada er meget stor.

Synes det er litt døvt at dere klager på curling. Det er faktisk utrolig artig å spille og det er faen ikke spesielt lett. Nå var ikke jeg totalt ræva da jeg prøvde det flere ganger, men nå levde jeg på flaksen hele veien og da.

Matsemann, bowling er mye lettere curling. :p

Jaja, men det jeg mener er at de ikke akkurat ser ut som ekte idrettsmenn med ølmage og stuff. :p

:nei: Tiden hvor curlingspillere med ølmager lyktes er forbi. De siste ti åra har sporten tatt sjumilssteg, og hos de beste lagene er alle fire topp trente idrettsmenn (med noen hederlig unntak). Grunnen til at Pål kunne gå rundt juletreet med ølmage og allikevel vinne OL er jo at han sto i boet som skip og således ikke hadde de samme kravene til utholdenhet. Teknikk og styrke hadde han likevel nok av. Ser du på de tre andre som tok gull var de alle slanke og (relativt) godt trente. Norge anno 2010 er allikevel et mye mer gjennomtrent lag, og det trengs i dagens toppnivå-curling. Vi snakker en-to harde styrkeøkter i uka og noen gode utholdenhetsøkter i tillegg til rundt 15timer på is. Og ved siden av alt dette har alle fire på Norges lag fulltids-jobber og familieliv som skal kombineres med noe sånt som 70reisedager i vinterhalvåret.

Som du sikkert skjønner vil jeg helst ha meg frabedt disse mytene om at curling på noen måte er en enklere idrett å bli best i, og at det ikke skal kreve atletisk fysikk. Da er det faktisk anderledes enn med en Northug som har 30 (?) treningstimer i uka, og ellers later seg i sofaen med millioner på bok! Curlingutøverne er på mange måter blant OLs siste amatører, og er det noe som er i olympisk ånd så er det nettopp amatører som samles fra verdens land for å konkurrer om edelt metall!

Ellers kan man jo sjekke ut denne fra en av Norges olympiske atleter:

Norges ener forklarer curling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...