Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til elektronikk, serie/paralellkobling

Anbefalte innlegg

post-95815-1262547860_thumb.jpg

Jeg har løst alt utenom den siste c)

a)

1/RP1=1/R2+1/R3

RP1=0.5K ohm

1/RP2= 1/(RP1+R4)+1/R5

RP2=4K ohm

Rtot= 6+4+2=12K ohm

b)

I1=U/R=24/12=2mA

^URP2=RP2*I1=4Kohm*2mA=8V

I=U/R=8V/(R2+R3+R4)=1mA

Det går da 0.5 mA mellom R2 og R3 og 1mA gjennom R4 og R5.

I2=0.5mA

c) Her sitter jeg helt fast, vet ikke hvordan jeg skal gå frem, det er faktisk ingen eksempler i boken på det, selv om det sikkert er helt elementær elektronikk utregninger.

Sitter og holder på med en repetisjonseksamen i El. og Aut. og husker ikke 100% det vi hadde i starten av året. Kan faktisk ikke huske at vi hadde en lik oppgave til c).

Noen som kan hjelpe?

EDIT:

Har kommet frem til:

Ur5=R5*Ir5=8Kohm*1mA=8V

P=U*I=8V*1mA=8mW

Men i fasiten står det P=16*0,5=0,008.

Greitt nok at svaret er likt, men jeg skjønner ikke helt fremgangsmåten. Er svaret mitt helt tilfeldig at det riktig?

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere måter å løse dette på.

Men du fant ut strømmen gjennom hele kretsen den er jo på 2 ma. Gruppen med de 4 motstanderene i midten der er

Øverste gren på 8ohm. 4kohm i parallel gir 2 + 6 = 8 kohm i parallel de er like store som den under som også er på 8kohm.

Siden de er like store så går det halvparten av strømmen i de 3 over og halvparten i den under. Dvs 1ma i hver gren

Da kan du regne ut P med 8 ohm og 1ma.

Om motstandene i gruppen var ulike og vedlig forskjellige så måtte du har regnet ut erstatnings motstanden i midten for å finne strømmen gjennom gruppen av de 4 i midten. Når du hadde vist det kunne du ha regnet ut spenningen over de 4. Spenningen over de gruppen med de 4 er lik spenningen over den nederste, da kunne du ha brukt til å regnet ut

P for nederste motsand. Mer regning, men heldigvis ikke i oppgaven.

Lenke til kommentar
Det er flere måter å løse dette på.

Men du fant ut strømmen gjennom hele kretsen den er jo på 2 ma. Gruppen med de 4 motstanderene i midten der er

Øverste gren på 8ohm. 4kohm i parallel gir 2 + 6 = 8 kohm i parallel de er like store som den under som også er på 8kohm.

Siden de er like store så går det halvparten av strømmen i de 3 over og halvparten i den under. Dvs 1ma i hver gren

Da kan du regne ut P med 8 ohm og 1ma.

Om motstandene i gruppen var ulike og vedlig forskjellige så måtte du har regnet ut erstatnings motstanden i midten for å finne strømmen gjennom gruppen av de 4 i midten. Når du hadde vist det kunne du ha regnet ut spenningen over de 4. Spenningen over de gruppen med de 4 er lik spenningen over den nederste, da kunne du ha brukt til å regnet ut

P for nederste motsand. Mer regning, men heldigvis ikke i oppgaven.

Ja heldigvis, så da har jeg regnet riktig da.

Siden jeg fant strømmen gjennom den delen av para-koblingen, kan jeg bare regne ut som om det var en seriekobling.

Synes læreren hadde løst oppgaven på en merkelig måte, som forvirret meg.

Det var ikke fasiten i en bok, det var fasiten som lærerern hadde gitt oss.

Takk for hjelp iallfall :thumbup: , jeg har postet på skole-forumet også, men der går det altfor lang tid før man får svar :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...