Gå til innhold

Spillertråd - Lukasz Fabianski

Stefan_B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjære Lukasz. Vennligst forlat klubben vår, du fortjener bedre enn å bli rakket ned på hver kamp du spiller. Gå til en dårligere klubb der folk har mindre forventninger, for du er langt ifra Arsenal sine forventninger. Ute med alle dritt keepere nå! Vår unge juvel og en Shay Given i januar og vi har oppskriften til suksess.

Nå skal det sies at alt jeg har sett av FAb denne sesongen er 2 kamper, men det er urovekkende at han har tabbet seg ut i begge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjære Lukasz. Vennligst forlat klubben vår, du fortjener bedre enn å bli rakket ned på hver kamp du spiller. Gå til en dårligere klubb der folk har mindre forventninger, for du er langt ifra Arsenal sine forventninger. Ute med alle dritt keepere nå! Vår unge juvel og en Shay Given i januar og vi har oppskriften til suksess.

Nå skal det sies at alt jeg har sett av FAb denne sesongen er 2 kamper, men det er urovekkende at han har tabbet seg ut i begge.

Samt at han ikke var særlig imponerende i preaseason. Slapp inn to helt latterlige mål på dødball mot Legia Warsaw hvis jeg husker riktig..

Fabianski burde komme seg vekk som du sier til en dårligere klubb, hvor presset er lavere og tilliten er høyere. Først da tror jeg han viser potensialet sitt, han har dessverre ikke den mentale styrken som trengs for å spille i Arsenal.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er utrolig hva selvtillit og en ny start (ny sesong) kan gjøre med en spiller. Vi har jo alltid visst at Fabianski har reaksjonsevnene til en toppkeeper, noe han blant annet viste med dobbelredningen mot Wigan for noen år siden. I fjor tabbet han seg ut på nesten hver anledning han fikk;

• 0-1 mot Porto - det kom et lavt og raskt innlegg fra vår venstreside. Fabianski forventet et høyt innlegg og plasserte seg selv litt for langt unna målet. Da han så at ballen kom i stor fart mellom seg selv og målet hoppet han for å redde, men i stedet slo ballen i eget nett. Forferdelig tabbe.
  • 1-2 mot Porto - dette kan kanskje ikke kvalifiseres som en klar tabbe, men han burde ikke gitt fra seg ballen så raskt som han gjorde. Dommeren tabbet seg nok mer ut enn Fabianski her, men som Alan Davies sa etter den kampen "What would Jens Lehmann have done in that situation? He would have kept the ball and had a row with the referee for about 20 minutes, that's what he would have done". Og de er helt riktig. Ta heller et gult kort, men for all del ikke gi fra deg ballen slik at de kan ta et kjapt frispark. Men dette har bidratt med en god lærepenge og han har forhåpentligvis bare blitt mer rutinert av denne opplevelsen.
  • Wigan 2-3 tap - da han endelig fikk sjansen igjen etter Porto-fadesen, tabbet han seg nok en gang ut (som hele laget gjorde). Han mistet et innlegg rett i beina på Bramble, som utlignet.
  • Blackburn 1-2 - mener å huske at han droppet et innlegg i denne kampen også.

Fabianski hadde utrolig lav selvtillit i fjor og kom i en slags ond sirkel på grunn av dette. Han fikk heller ikke mye hjelp av Arsenal-fansen, som har lenge vært frustrert med keepere i klubben vår. Mange mente at Lukasz ikke hadde mentaliteten til å bli en toppkeeper, ettersom han gang på gang gjorde tabber.

Nå har han fått en mulighet etter at Almunia skadet seg (eller gjorde han?) i den horrible kampen mot WBA. Siden da har han spilt mot blant annet Chelsea på brua, borte mot Partizan og på CoMS. Jeg gikk glipp av Birmingham-kampen, men sitter igjen med inntrykket at han gjorde en godkjent kamp. Baklengsmålet mot Partizan var på straffe, noe han ikke kunne gjøre så mye med, men han reddet riktignok en straffe til (og feiret som gal). Mot Chelsea syns jeg ikke han kan klandres for noen av målene. Samme gjelder mot Shakhtar, avslutningen til Eduardo var utrolig god og uventet (hvor var taklingen til Squillaci?), og på CoMS stod han en meget god kamp og reddet laget ved flere anledninger.

Er dette begynnelsen for en ny fase for Fabianski, eller lurer vi oss selv til å håpe at han kan etablere seg som den toppkeeperen vi har lengtet etter så lenge? Jeg vil uansett la ham stå i stedet for Almunia, som jeg anser som ferdig i klubben. Hver gang han gjør en rekke gode kamper, tabber han seg alltid ut. Forhåpentligvis vil Fabianski vise at han er klar for en fast rolle. Dersom han skuffer oss igjen, vet jeg ærlig talt ikke hva vi bør gjøre. Szczesny fortjener vel også en sjanse, og vi får se hvordan han spiller mot Newcastle på onsdag. Hadde vært leit dersom Szczesny forlater oss på free transfer til sommeren, og Fabianski viser seg å være unreliable.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du skriver det veldig riktig her. Selvtillit påvirker en til de grader.

Chelsea kampen var mål han ikke kunne gjort noe med, forøvrig var han på Drogba's mål, som uansett var umulig å få øye på ettersom Squillaci nærmest sto i veien. Men for all del, en kjempescoring av Drogba. 2-0-målet til Alex var det også klasse over, og det vil aldri bli satt spørsmålstegn ved Fabianski i den situasjonen. Det som er så deilig med Fabianski er at han gir meg den følelsen av trygghet, som jeg ikke har følt siden David Seamans gode år. På den tiden var jeg liten i tillegg, og forsto kanskje ikke så mye fotball, og hva trygghet, stabilitet og selvtillit betydde. Uten å helt vite hvem som sto i mellomtiden kan man vel ikke si at Jens Lehmann var noe som helst form for en toppklassekeeper han heller. Utrygg.

Etter dette fikk vi Almunia. Ettersom jeg er glad i å se det positive i spillerne våre, er vår spanske 1.keeper(forhåpentligvis ikke lenger) ikke en mann jeg kan rose over natta, og lengre enn det. Almunia kan gjerne gjøre 3-4 klasseredninger etter hverandre, for så å tabbe seg ut med noe du skulle tro bestemor gjorde bedre. Når Almunia vokter buret vårt trekker jeg pusten hver eneste gang det er corner, frispark eller liknende. Ubehagelig.

Men Fabianski er det noe annerledes ved. Han tabbet seg ut ved flere anledninger i fjor, og ødela kanskje, sammen med Almunia en enda bedre posisjon for være en ordentlig seriegull kandidat, noe vi var veldig lenge. Men i motsetning til Almunia virker det som det har tent han. De 4 siste kampene har han vært offensiv, sikker, trygg og ikke minst bidratt med flere klasseredninger. Selvfølgelig trakk jeg pusten ved et par anledninger mot City, men jeg satt ikke med 50/50% redning eller mål-følelsen, som jeg har hatt med Almunia som bakerste mann.

Fabianski har gjort 3-4 gode kamper nå, særlig mot City hvor han hindret at Mancini's menn kom ajour med oss ved flere anledninger. Jeg vet i likhet med alle andre som diskuterer her(med unntak av Wendelinho) at man ikke bør rose en keeper etter 4 gode kamper. For topplagene i PL er det nærmest en selvfølge. Van der Sar gjorde vel sin første tabbe i United nå sist helg mot WBA.

Stå på Lukasz, polske keepere har vunnet trofeer de også! :w00t:

Edit: Litt tidlig ute - som antatt..

Endret av Elastico
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

gun__1289912011_fabianski_evertona.jpg

Kjære Lukasz.

I de to siste kampene har du egenhendig gitt oss fire poeng. Vi er nå på 2. plass, bare to poeng bak Chelsea. Med Almunia i mål tør jeg ikke tenke på hvor vi hadde vært. Redningsprosenten din er nå 83.3. Det er nest best i ligaen, kun slått av Petr Cech. Dette til tross for at du har spilt vanskelige bortekamper mot lag som Chelsea og Manchester City. Til sammenligning reddet Almunia kun 66.7 % av skuddene han fikk på seg i fjor. I år har du i snitt sluppet inn 0.71 mål i hver kamp. Almunia har i snitt sluppet inn 1.17 mål i hver kamp, mot betydelig lettere motstand. Du er vår første matchvinnende keeper siden Jens Lehmanns glansdager.

Jeg elsker deg. :love:

Endret av Le Professeur
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Statistikken taler for seg - det er helt sikkert. I tillegg er vi sikkert alle enige om at Fabianski, uansett, er bedre enn Almunia.

Men. Jeg vil bare minne på at han har spilt 6-7 kamper(ikke helt sikker) i ligaen i år, og kun tabbet seg ut en eneste gang mot Newcastle - ja, det var Lukasz sin skyld. Av keepere som Van der Sar, Pepe Reina og Petr Cech forventer man bare en eneste av disse i året. Derfor er jeg litt varsom med å sette hæla i taket.

På den andre siden har alle de nevnte sisteskansene hatt tabber i år. Van der Sar mot West Brom, Reina mot Arsenal og uten å helt huske hvilken kamp mener jeg Cech en gang i de første kampene dreit litt på leggen.

Men for all del, Fabianski skal ha ros. Håper for guds skyld ikke Almunia får sjansen mere i år. Det går aldri mer enn to kamper på rad uten tabber. Hittil viser hvertfall statistikken bedre enn dette. Fabianski ligger vel på et snitt på rundt 5 kamper på rad uten tabbe? :!:

Lenke til kommentar

Er også avventende med å juble over Bambi (skuffende at dette flotte kallenavnet ikke blir brukt), når jeg husker godt da Almunia tok over som førstekeeper. Var jo godt keeperspill fra spanjolen sin side som holdt Lehmann på benken selv når han var blitt skadefri, men når han ble mer trygg på plassen sin og Lehman var borte så kom blunderne. Minner litt om de siste åra til adebayor (selv om årsaken antagelig er mangel på fokus og konsentrasjon hos Al og et alvorlig tilfelle av lat-egoistisk-og-grådig-jævel-syndromet hos sistnevnte).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen keepere gjør kun én tabbe i løpet av en hel sesong.

Og Fabianski kommer ikke til å ta "en Almunia". For det første har han allerede vist at han har et langt høyere toppnivå, og for det andre har Lukasz og Manuel helt forskjellige personligheter. Fabianski virker som en mye mer takknemlig og hardtarbeidene type. Almunia fremstår til tider som en slapp og giddalaus slask.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Han er vel allerede ''long way better'' enn Almunia, og personlighetene er også ulike. Fabianski har allerede nå like mange tabber som Reina kommer til å ha i år - det er jeg nesten sikker på. Noe av kritikken mot eget lag er på forumet må tas med en klype salt, men fortsatt - det er alt for tidlig å juble for Lukasz ennå.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ryktene sier at Fabianski muligens må gjennomføre en operasjon som kommer til å holde ham ute av spill ut sesongen. Stakkars fyr, han har virkelig ikke hatt mye medgang i karrieren sin. Satser på at det bare er tomme rykter.

Lest det samme. Synd for Lukasz som virker som en herlig fyr (samme kan sies om Almunia) og han har et stort potensiale, men hvis han nå må operere så ser jeg liten sannsynlighet for at noen gang kommer til å overgå Szczesny.

For Arsenal som klubb er nok det det beste, men jeg har alltid likt Lukasz og jeg synes temmelig synd på han.

Ellers så er det lurt at Almunia forblir i klubben hvis disse ryktene er sanne. Det eneste jeg syntes er litt kjipt i så fall er at Almunia da kommer til å spille i Carling Cup finalen.

Lenke til kommentar

Det betyr nok at Almunia snart nok blir å finne fast mellom stengene.

Hva får deg til å tro det? Szczesny er allerede førstevalg, og han vil bare bli bedre og etter hvert som han får mer kamperfaring. Almunia sin tid som førstekeeper i Arsenal er for lengst over, og takk Gud for det.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro det? Szczesny er allerede førstevalg, og han vil bare bli bedre og etter hvert som han får mer kamperfaring. Almunia sin tid som førstekeeper i Arsenal er for lengst over, og takk Gud for det.

Nå skal det sies at man vet jo aldri med Wenger. Han kan jo plutselig finne på å gi Almunia en sjanse til fordi han syntes han syntes så fantastisk synd på Manuel.

Personlig mener jeg Wojciech burde stå sesongen ut selv om han tabber seg ut en gang eller tre. Almunia kommer jo uansett til å gjøre det og han blir jo ikke akkurat noe bedre med tiden uansett.

Kjenner jeg gleder meg skikkelig til Szczesny tar over nummer 1 trøya. Det blir en gledens dag! :)

Lenke til kommentar

Vi får håpe det, men jeg tror Wenger kommer til å gi Almunia en sjanse til for, i mangelen av et bedre uttrykk, "gammel vennskaphetsskyld". Then again, Jens fikk vel ikke akkurat så mange sjanser etter at han ble satt ut av laget?

Wenger vet også at Almunia har mer erfaring så det er jo muligheter for at Wenger er feig og stiller med Almunia mot Barca f.eks.

Vi får se hva som skjer.

Forøvrig så tror jeg Wojchiech er førstevalg så lenge Fabianski er ute. Wenger sa "at the moment" og det var mens Fabianski var ute med skade.

Lenke til kommentar

Vi får håpe det, men jeg tror Wenger kommer til å gi Almunia en sjanse til for, i mangelen av et bedre uttrykk, "gammel vennskaphetsskyld". Then again, Jens fikk vel ikke akkurat så mange sjanser etter at han ble satt ut av laget?

Wenger vet også at Almunia har mer erfaring så det er jo muligheter for at Wenger er feig og stiller med Almunia mot Barca f.eks.

Vi får se hva som skjer.

Forøvrig så tror jeg Wojchiech er førstevalg så lenge Fabianski er ute. Wenger sa "at the moment" og det var mens Fabianski var ute med skade.

Kommenterer på den siste der: Dette var før det ble bekreftet at Fabianski trengte en operasjon på skulderen. Wenger så nok på polakkene som temmelig jevngode, men at Fabianski grunnet alderen og lojaliteten han har vist fikk sjansen fremfor Wojciech. Dog nå som Lukasz har blitt skadet så kommer nok ikke Wenger til å sette ut Szczesny såfremt han ikke får seg en skikkelig formdupp eller blir skadet.

Tror forøvrig selv om Fabianski ikke hadde trengt operasjon på skulderen og han var klar til helga at Szczesny ville startet. Husker jo Mannone fikk stå selv om Almunia var tilbake og han fikk stå helt til han gjorde et par tabber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...