Gå til innhold

Spillertråd - Lukasz Fabianski

Stefan_B

Anbefalte innlegg

21. Lukasz Fabianski

fabianski.jpg

Navn: Łukasz Fabiański

Draktnummer: 21

Nasjonalitet: Polen

Fødselsdato: 18.04.1985

Fødested: Kostrzyn nad Odrą, Polen

Posisjon: Keeper

Høyde: 188-190 cm

Overgang: Legia Warszawa (ukjent sum)

Kontrakt: 2014?

Arsenal-debut: Newcastle United 25 september, 2007

Tidligere klubber: Lech Poznań, Legia Warszawa

Ble hentet ut av det blå fra Legia Warszawa i 2007, men hadde allerede klart å skape seg et navn i Polen ved å vinne "fotballens Oscar" for beste keeper både i 05/06 sesongen, samt 06/07. Debuten kom mot Newcastle i Mikke Mus cupen den 25 september 2007, hvor Arsenal vant 2-0 og Fabianski imponerte med flott feltarbeid og gode reflekser.

Etter 07/08 sesongen tok Fabianski over som andrekeeper etter Jens Lehmanns' overgang til Stuttgart, og han fortsatte å få sjansen i Carling Cup samtidig som han fikk spille F.A. cup. Dog har Fabianski sin vei til førstevalg vært vanskelig grunnet skader og til tider godt spill av for øyeblikkets førstekeeper Almunia, men det er nok bare et spørsmål om tid før polakken tar over plassen. En keeper som har alle kvalitetene som skal til for å bli en keeper i ypperste klasse.

Endret av Mavado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ups, mente å sanksjonere deg for denne tråden, men glemte å gjøre det etter at jeg utsatte det. Veldig bra tråd, godt å se at noen andre enn meg og Hegland bidrar med spillertråder. :) Jeg pirker sikkert nå, men kunne du redigert trådens navn til "Spillertråd - Lukasz Fabianski" slik at det matcher de andre trådene?

Jeg syns forøvrig også at Fabianski er vår beste keeper. Han er i det minste vår mest aggressive og offensive keeper, noe som trengs dersom vi skal ha en matchvinner bak stengene. Han har utvilsomt potensiale, og jeg føler at det er på tide at han får spilletiden han trenger for å utvikle seg, han er tross alt 25 år snart. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor Wenger gir Almunia sjansen gang på gang. Han er en god reservekeeper, men han hadde aldri vært en førstekeeper for en god klubb før han rundet 30, og det tror jeg har noe å si. Håper virkelig at Fabianski blir vår førstekeeper snarest mulig, men Wenger er ekstremt sta og pleier å bruke lenger tid enn de fleste til å skjønne selv de enkleste ting.

Lenke til kommentar
Ups, mente å sanksjonere deg for denne tråden, men glemte å gjøre det etter at jeg utsatte det. Veldig bra tråd, godt å se at noen andre enn meg og Hegland bidrar med spillertråder. :)Jeg pirker sikkert nå, men kunne du redigert trådens navn til "Spillertråd - Lukasz Fabianski" slik at det matcher de andre trådene?

Jeg syns forøvrig også at Fabianski er vår beste keeper. Han er i det minste vår mest aggressive og offensive keeper, noe som trengs dersom vi skal ha en matchvinner bak stengene. Han har utvilsomt potensiale, og jeg føler at det er på tide at han får spilletiden han trenger for å utvikle seg, han er tross alt 25 år snart. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor Wenger gir Almunia sjansen gang på gang. Han er en god reservekeeper, men han hadde aldri vært en førstekeeper for en god klubb før han rundet 30, og det tror jeg har noe å si. Håper virkelig at Fabianski blir vår førstekeeper snarest mulig, men Wenger er ekstremt sta og pleier å bruke lenger tid enn de fleste til å skjønne selv de enkleste ting.

Done. I utgangspunktet het tråden bare Lukasz Fabianski slik at den skulle matche de andre trådene som du sier her, men av en eller annen grunn så ville det ikke la seg gjøre å lage tråden fordi det oppstod en feil med at emnetittelen måtte innholde tre ord eller noe lignende :p

Forøvrig er jeg helt enig med deg om at det er på tide at Fabianski får sjansen ovenfor Almunia nå, hver kamp han har spilt hittil i år har han vist en helt annen selvtillit og villighet enn hva Almunia har vist denne sesongen. Det må også nevnes at Jan Mucha fra Legia Warsaw er på en ukes prøvespill på Ashburton, forhåpentligvis betyr dette at Wenger er forberedt på å la Fabianski få sin sjanse, og at han dermed henter en ny andrekeeper og Almunia er på vei ut.

Her er forøvrig linken: http://goonertalk.com/2010/01/05/slovak-ke...-arsenal-trial/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ingen særlig solid kamp fra Fabianski i går. Han var svært passiv og Almunia-esque på 0-1-målet, og generelt ganske shaky ellers. Dog skal han ha for at han håndterte alle innkastene til Delap ganske bra etter kalddusjen. Men vi sitter igjen med mange spørsmål etter den kampen: er han virkelig god nok til å være vår førstekeeper? Var dette et tilfelle av for lite kamptrening eller er han rett og slett en ustabil keeper? Må si at keepersituasjonen vår bekymrer meg litt.

Lenke til kommentar

Vi kan ikke slakte ham etter en kamp, når han har greid seg relativt bra i de andre kampene. Almunia har vært dårlig og klønete hele sesongen, Fabianski bar nok bare litt rusten. Dessuten hadde han stort press på seg, og var sikkert veldig nervøs.

Lenke til kommentar

Tru, men en keeper har alltid et stort press på seg, og det er viktig at han viser at han er sterk nok psykologisk til å håndtere slikt press. Men du har rett i at det er feil å slakte han etter en kamp, selv om man ikke skal ignorere det helt heller. Benbjo var jo bastant nok til å konkludere med at vi trenger en ny keeper etter kampen i går.

Lenke til kommentar

Tja, det var nok mest irritasjon i etterdønningene av kampen (skled nok litt ut av "skal ikke være negativ" regelen min, beklager!). Jeg mener dog fremdeles at ingen av keeperne vi har i stallen for øyeblikket er gode nok til å være førstekeeper på et lag som kjemper i toppen av Europa, desverre.

Synes Almunia har skjerpet seg de siste kampene selv om han muligens burde tatt det ene målet til Bolton. Hvertfall vært på den. Straffen kan han ikke lastes for. Han var på, men klarte ikke holde den utenfor buret.

Fabianski er enda ung til keeper å være og var nok nærvøs. Burde tatt Stoke sitt første mål, ellers var han akseptabel synes jeg. Forhåpentligvis blir han bare bedre. Han har vært meget god i flere kamper i fjor (en kamp mot Wigan spesielt).

De andre er ikke noe førstevalgsemne enda. Derfor konkluderer jeg med at vi trenger en bedre og mer stabil keeper om vi ønsker å kjempe i toppen. Det klarer vi ikke dersom et tosiffret antall mål kan lastes på keeper alene. Det er litt besynderlig at samtlige av keeperne våre som har spilt kamp har gjort brølere i år.

Konklusjon: behold Fabianski. Han har potensiale, men trenger erfaring. Almunia har jeg nogenlunde gitt opp selv om han har vist forbedringer. Han er ikke god nok for et topp 4 lag og vi bør hente inn en forsterkning til sommeren (selv om det nok ikke kommer til å skje). Noen grep må hvertfall bli tatt. Det er ikke akseptabelt med så mange keepertabber som vi har hatt denne sesongen.

Så får jeg beklage om innlegget lyder pessimistisk. Det er ikke intensjonen, bare realiteten pdd slik jeg ser den.

EDIT: Forøvrig kan ikke tapet i går kun lastes på Fab...

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Han legger vel dessuten opp etter denne sesongen?

Vi trenger enn keeper vi kan ha i rundt 3 år som holder nivået godt og som er stabil. Dersom kan Fabianski få utvikle seg og få mer erfaring. Forhåpentligvis legger han av seg med tabbene.

Dessuten har vi polakk 2 som lusker bak både Fab og Mannone. Han har jeg nesten mer tro på enn de nevnte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
“I have complete faith in Fabianski,” said the manager. “He has shown that he has talent.

“In some games he has shown that he lacks a little bit of experience as well. For example against Chelsea [in the FA Cup Semi-Final]. But that day he did not make a typical goalkeeper’s mistake. It was more about deep balls played through that he was keen to come for. And we encouraged him to do that because he has always had a good reading of the game.

“So overall, for me, he is a very talented goalkeeper. Don’t forget that one of the greatest keepers ever seen in England was David Seaman. If you watched him at 22 or 23 then he would make some mistakes. It is part of the learning process. I believe Lukasz is a very intelligent goalkeeper so he will have learned from those mistakes.”

Saft suse, som jeg gleder meg til å se ham i kveld. Håper han overbeviser, og danker ut Almunia en gang for alle.

Lenke til kommentar

Jeg tror fortsatt Fabianski er et bedre alternativ enn Almunia. Det første baklengsmålet var en horribel tabbe, men bortsett fra det gjorde han alt helt feilfritt. Det andre målet kan han ikke klandres for.

1. Arsenal skulle ha hatt straffe to minutter før.

2. Campbell var sannsynligvis ikke nær ballen.

3. Når det er frispark INNI 16-meteren, så skal Arsenal få tid til å stille opp mur.

4. Frisparket ble tatt før dommeren hadde blåst.

Gi Fabianski noen kamper på rad, så vil han vise seg fra sin beste side. Talentet er der, og det vet vi alle.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...