Gå til innhold

Går det ann å sende meldinger til en person igjenom en annen mobil?

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i ordentlig trøbbel. Det er blitt sendt meldinger til mangen jeg ikke kjenner, mens jeg sov, hvor det har stått fryktelige ting. Jeg lurer på om noen kan ha sendt det til dem fra en annen mobil via min mobil til dem. Går dette ann? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går i utgangspunktet ikke an å sende meldinger fra ditt nummer uten å ha fysisk tilgang til din mobiltelefon. Mest sannsynlig er det at noen enten har brukt telefonen din til å sende meldingene, eller at det er sendt SMS fra nettsiden til din mobiloperatør. Flere operatører tilbyr sending av SMS fra nettet med ditt nummer som avsender. Man må da ha et passord som kan sendes til mobilen din. Det er mulig at det finnes programvare (f.eks. for Windows Mobile eller Nokia/Symbian) som kan installeres på din telefon, for så å "fjernstyre" telefonen din. I så fall ligger programmet fremdeles der og du kan finne det. Det er ganske søkt, jeg tipper at noen har "lånt" mobilen din mens du sov.

Lenke til kommentar

Det er altså ikke tlfelle. Jeg slår av mobilen min hver kveld. Jeg er den eneste som kan pin koden min. Og mobilen var fortsatt av når jeg våknet. Jeg risikerer faen meg å bli meldt til politiet for noe jeg ikke aner noe om! Det er JÆVLIGT!

Lenke til kommentar

Det går fint an å sende meldingar med ditt nummer som avsendar, utan å ha tilgang til mobilen din eller nettsidene til operatøren din. Det er ikkje så veldig enkelt for folk flest, men det er mogleg å gjennomføre.

Avsendarfeltet i ein SMS er like vanskeleg å manipulere som i ein vanleg e-post. Du må bare ha den rette tilgangen, i e-postsamanheng tyder det tilgang til ein open SMTP-server, og det har dei fleste. Ikkje fullt så mange har fri tilgang til ein SMSC (SMS-sentral), men dei som har det, kan fint sende meldingar med valfri avsendar. Har du fått SMS frå Posten nokon gong? Der står det POSTEN som avsendar, ikkje noko nummer. Det finst enkelte nettenester (gjorde i alle fall) som let deg sende SMS med valfri avsendar (der du då kan skrive inn valfritt nummer som avsendar), og det er nok ei slik som er brukt.

Det kan kanskje vere litt verre å overbevise dei som har motteke "stygge" meldingar frå deg om dette. Mobiloperatøren din vil kunne påvise at meldingane ikkje har kome frå din mobil, om dei er villige til det (dersom dette er svært alvorleg og du vil reinvaske deg kan du jo ta kontakt og høyre om dei kan hjelpe deg). Når det gjeld å spore opp den faktiske avsendaren er det ei anna sak, og må gå via operatøren som mottok meldingane. Sannsynlegvis vil ikkje ein slik forespørsel nå fram.

Dersom du er eller vert meldt til politiet for dette vil politiet, ved å kontakte din operatør, få beskjed om at dette ikkje har kome frå din mobil (med mindre dei faktisk har det, t.d. at nokon klarte å slå på mobilen din og sende frå den, som du sjølv utelukkar).

Lenke til kommentar

Jeg tror og noe sånt har skjedd. Men det som er rart og skummelt er at de har sendt til folk jeg har på kontaktlisten min. Men jeg aner ikke hvem de er. De er folk som har sendt køddemeldinger til meg og sånt. Men det er og sendt sånne meldinger til noen av vennene mine og.

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned program på pcen min, som jeg bruker til å sende sms med fra, jeg trenger ikke logge inn eller på noen som helst måte være avhengig av mobilen skal være slått på.

Kan kanskje hende noen har brukt luresms tjeneste og sendt melding som deg.

Lenke til kommentar

Kontaktlista di er ei liste over folk du kjenner sitt mobilnummer (og tilleggsopplysningar, t.d. e-postadresse). Ved å sjekke ting som Facebook-profilar e.l. kan dei finne ut kven du kjenner, då er det ikkje verre enn å slå opp navnet i telefonkatalogen for å få nummeret. Eller dei kan rett og slett kjenne deg, og vite kven du kjenner, og bruke telefonkatalogen (eller kanskje dei allereie har nummeret).

Det eg trur har skjedd her: Nokon du kjenner (eller nokon som kjenner deg) har bestemt seg for å drite deg ut - for gøy, eller fordi dei ikkje likar deg, av ein eller annan grunn. Dei har så sendt stygge meldingar frå "deg" til folk dei veit du kjenner og omgår, for å skape konflikt. Stikkordet: nokon kjenner deg. Dei treng ikkje kontaktlista di for å finne eit telefonnummer.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Bare for å avklare.. Du har ingen av de stygge meldingene i "sendte meldinger" eller noe, sant?

Tenkte forresten på at noen kan ha sendt via din, via bluetooth. Men siden din mobil har vert avslått så er vel det utelukket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...