Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteri som flater ut. For lite bruk eller krypstrøm?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri opplevd at en bilstereoforsterker trekker strøm når den er avslått.

Demobilen her har stått i et halvt år nå, uten å bli startet, og i den sitter det 4 forsterkere, målte 13,7V på batteriet der i sta... uten å starte den selvfølgelig ;)

Er ganske sikker på at de trekker strøm, men har ikke kontrollmålt forsterkeren alene.

Hadde 3 forsterkere i samme bilen tidligere og syntes igrunn ikke den gikk fortere tom for strøm da.

Skal ta å kontrollmåle forsterkeren og se om den tar noe.

Hva er det for noe batterigreier som sitter i den bilen da?

Har lest en del runt på nettet og flere steder står det at et bly-batteri kan ha inntil 30% selvutlading på en måned selv om det ikke er koblet til noe som helst.

Et bilbatteri skal holde 2,1 volt per celle som ganget med 6 celler er 12,6 volt. Det skal være den høyeste spenningen som kan måles på et batteri med mindre det står til lading eller nylig har vært ladet.

Er ikke meningen å si at du er dum, men er du sikker på at det ikke er en vedlikeholdslader koblet et sted?

Hvis bilen ikke har blitt startet på 6 måneder betyr det da også at anlegget ikke har vært i bruk på 6 måneder?

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30% i mnd vil tilsi at han skulle ha 15% batteri igjen etter et halvt år. (+-)

Hvis han har et 14.7v batteri, så er det ikke umulig at han kan måle 13.7v der nå.

Det er vel ingen som har et 14,7 volt bil-batteri. En normal dynamo lever 14,4 volt og vil dermed ikke kunne lade det batteriet. Jeg har iallefall aldri sett et 7-cell batteri til bil. Fant ingen da jeg søkte på google nå heller.

Open circuit voltage

State-of-Charge in %

Test the battery at room temperature. Allow 4-8 hour of rest after charge or discharge.

12.65V

100%

12.45V

75%

12.24V

50%

12.06V

25%

11.89V or less

Discharged

Disse tallene er hentet fra http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm

Finnes mange tilsvarende tabeller på nett med tilsvarende tall men det er litt uenighet om nøyaktigheten av dem.

Her er en annen litt mer detaljert tabell: http://www.solarnavigator.net/battery_charging.htm

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

En bilforsterker skal ikke trekke strøm hvis den er riktig koplet.

Forsterkeren har som regel en liten transistor istedet for rele, men den fungerer på samme måten.

Først når spilleren setter strøm på remote-ledningen aktiviseres forsterkeren og begynner å dra strøm.

Det er nok en annen årsak, men hvis du kopler fra batteriet når den ikke brukes vil det hjelpe noe.

Hmm husker ikke helt, men har ikke en av stikkerne i tilhengerkontakten konstant strøm selv med tenningen av? Hvis det er tilfellet er det jo bare å kople til laderen der :)

Lenke til kommentar
En bilforsterker skal ikke trekke strøm hvis den er riktig koplet.

Forsterkeren har som regel en liten transistor istedet for rele, men den fungerer på samme måten.

Først når spilleren setter strøm på remote-ledningen aktiviseres forsterkeren og begynner å dra strøm.

Det er nok en annen årsak, men hvis du kopler fra batteriet når den ikke brukes vil det hjelpe noe.

Hmm husker ikke helt, men har ikke en av stikkerne i tilhengerkontakten konstant strøm selv med tenningen av? Hvis det er tilfellet er det jo bare å kople til laderen der :)

Jeg sjekka koblingsskjema for hengerfestet og fant ikke noe annet en jording som er permanent på 7-pols hengerkontakt. Det finnes også en hengerfestekontakt med 13 pinner som har permanent pluss. Kunne jo selvfølgelig bytta den ut, men begge tilhengerne mine bruker 7 pol så da må jeg ha overgang fra 13 til 7 igjen.

http://www.tilhenger.com/default.aspx?cat=...e=koblingskjema

Hvis transistoren bruker nær null eller null ampere så er det jo greit. Kan ikke si jeg husker at det var noe forskjell fra 3 til 1 forsterker så er mulig det stemmer.

Har også søkt litt på google og finner ingen "standby current" i spesifikasjonene på de jeg har sett på.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
Jeg sjekka koblingsskjema for hengerfestet og fant ikke noe annet en jording som er permanent på 7-pols hengerkontakt. Det finnes også en hengerfestekontakt med 13 pinner som har permanent pluss. Kunne jo selvfølgelig bytta den ut, men begge tilhengerne mine bruker 7 pol så da må jeg ha overgang fra 13 til 7 igjen.

Den "ledige" 54g-kontakten har vært brukt til varierende ting opp gjennom tidene, i noen tilfeller permanent strøm til f.eks. campingvogn, men nå er det stort sett standard at denne brukes til tåkelys.

Lenke til kommentar

Den "ledige" 54g-kontakten har vært brukt til varierende ting opp gjennom tidene, i noen tilfeller permanent strøm til f.eks. campingvogn, men nå er det stort sett standard at denne brukes til tåkelys.

Jeg har koblet den selv, men husker ikke om jeg lot den gå til tåkelys.

Idag var det -13 og bilen var veldig tungstartet. Det var etter tredje døgn med vedlikeholdslader koblet.

Nå har jeg kjøpt nytt batteri. Da blir det ut med Sønnak Superline 65Ah/540CCA og inn med Sønnak Powerline 68Ah/650CCA. Superline batteriet har jeg lest noen tester som sier det er dårlig. Powerline derimot har fått gode karakterer. Står inne til lading over natten, så monterer jeg det i morgen.

Det nye batteriet er laget spesielt for store motorer og mye småkjøring.

Kjøpte også CTEK XS3600 lader med hurtigkobling. Da blir det nok brukt vedlikeholdslader permanent på denne.

Lenke til kommentar

Jeg har 2stk apollo batterier i den bilen, og 300amp dynamo som lader med 15volt.

Jeg har drevet med bilstereo i snart 20år, og jeg mener at bilforsterkere ikke skal trekke noe strøm når de er avslått, jeg har ihvertfall aldri vært borti at forsterkere trekker strøm hvis de er riktig koblet...

Du har koblet remote fra spillerens remote-utgang? og du er sikker på at spilleren er riktig koblet, slik at laseren ikke står å lyser konstant e.l?

Lenke til kommentar
Jeg har 2stk apollo batterier i den bilen, og 300amp dynamo som lader med 15volt.

Jeg har drevet med bilstereo i snart 20år, og jeg mener at bilforsterkere ikke skal trekke noe strøm når de er avslått, jeg har ihvertfall aldri vært borti at forsterkere trekker strøm hvis de er riktig koblet...

Du har koblet remote fra spillerens remote-utgang? og du er sikker på at spilleren er riktig koblet, slik at laseren ikke står å lyser konstant e.l?

Ja, det er selvfølgelig riktig koblet.

Jeg har bare tatt det som en selvfølge at de står i standby-modus og ikke i off-modus.

Har blitt lurt av at det gnistrer litt akkurat i det strømkablene tilkobles som skjer pga at kondensatorene i forsterkeren skal lades opp. Jeg har ikke kontrollmålt forsterkeren da det virker som om det er enighet om at den ikke bruker noe strøm.

Fortsatt bruker bilen 50mA med strøm. Det vil da være backup-strøm til ECU, kjørecomputer, og CD-spilleren. Spørsmålet blir jo da om de tre tingene skal dra 50mA strøm eller ca 0,63 watt, eller om det er for mye.

Ifølge Apollo så skal batteriene ha 50% gjenværende kapasitet etter 2 års oppbevaring mens blybatteriene skal lades hver 6-10 uker. Da stemmer det nok at du har nesten full kapasitet etter et halvt år.

http://www.apollobatteri.no/forskjeller.htm

Kanskje jeg skulle hatt Apollo batteri :)

Blir nok det neste gang.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Skal selv tilkoble en defa batterilader på en bobil som står hele vinteren for noen kjente, helt genialt. Dessverre koster DEFA litt, men så har vi inntakskabelen.

CTEK laderene er ikke spesifisert å virke under 20 minus, derfor vi landet på DEFA. (Denne kan også lett monteres ut og settes i andre kjøretøy også).

Lenke til kommentar
Skal selv tilkoble en defa batterilader på en bobil som står hele vinteren for noen kjente, helt genialt. Dessverre koster DEFA litt, men så har vi inntakskabelen.

CTEK laderene er ikke spesifisert å virke under 20 minus, derfor vi landet på DEFA. (Denne kan også lett monteres ut og settes i andre kjøretøy også).

Vil tippe at den håndterer -30 greit også. Er sikkert gode sikkerhetsmarginer på disse tallene. (-20 til +50)

Det kaldeste jeg kan huske at det har vært i Fredrikstad noen gang er -31 grader så det går nok fint selv om det er litt utenfor spec.

Da hadde jeg en Scorpio 2,8i GL.

Starta bilen, den var faktisk meget lettstartet selv i -31 grader (ingen lader eller motorvarmer ble brukt)

Satt på varmetrådene i frontruta og bakruta.

Skrapa siderutene og kjørte avgårde.

Etter ca 2 kilometer kokte motoren (hørtes ut som poppende popkorn) under panseret.

Ingen varme i bilen og bunnfrossen radiator. Måtte bare stoppe bilen og gi opp før noe sprakk.

Det var på morgenen på nyttårsaften og om jeg ikke husker feil så var det 2001.

Det er det kaldeste jeg kan huske å ha opplevd i Fredrikstad på over 20 år.

Regner med at den globale oppvarmingen sikrer at det blir færre slike dager fremover :)

Jeg har egentlig ikke noe imot kalde vintere, men det er veldig kjedelig med kalde vintere når du vet at du kanskje har en dårlig sommer og se fram til. Synes det er sjelden temperaturen bikker over 20 om sommeren nå. Er jo nesten bare regn og høstvær.

PS! Ble litt mye off-topic, beklager.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte modellen over av CTEK laderen.

Den er litt bedre enn Zafiren.

Multi XS 3600.

120Ah mot 90Ah på Zafire 45.

5 år garanti mot 3 på Zafire.

I tillegg fulgte hurtigkobling med ringkabelsko med.

Kostet 649,- på BilExtra.

Hadde egentlig være kulere om den hadde docking mulighet. Bare rygge den inn i en stor lader, men MagSafe hadde vært bra det og.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...