Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteri som flater ut. For lite bruk eller krypstrøm?


Anbefalte innlegg

Har en bil som ikke kjøres så mye.

 

Kan godt stå urørt i 2-3 uker. Blir deretter kjørt noen mil.

Må bytte batteri omtrent en gang i året.

Er dette normalt.

 

Litt info.

Scorpio Cosworth 24V 2,9L V6.

Dynamo 90A (ett år gammel)

Ladespenning på turtall fra ca 1000rpm og oppover er 14,4 til 14,5 Volt.

Under 1000rpm kan den falle litt, men ikke noe av betydning (f.eks. 13,5 volt på tomgang med litt strømbruk).

 

Målt strømforbruk 0,05A (50mA) når bilen står i ro med tenningen avskrudd.

Dette er trolig summen av forbruket til klokka, memory til kjørecomputer, bilstereo, ECU, og standbystrøm til en normal subwooferforsterker. Har målt dette flere ganger både sommer og vinter, og det er alltid 50mA som er forbruket til bilen når den ikke brukes. Målt i serie mellom batteripol og batteriklemma som da er midlertidig skrudd løs.

 

Siste batteri kjøpt i April 09 er et 65Ah 540CCA Sønnak Superline som jeg nå sliter med å få til å starte bilen.

(Forrige var et Varta Blue Dynamic på omtrent samme størrelse)

Jeg bruker nesten like mye penger på batterier som på bensin (kjøper jo ikke billigbatterier heller.)

 

Er 50mA for mye? Er det noe som trekker for mye strøm? Eller blir bilen rett og slett bare kjørt for lite?

Er mange som spør om det ikke er noe krypstrøm som tapper batteriet, men virker ikke slik på meg.

PS! Bilen står alltid i tørr, men ikke oppvarmet garasje.

 

Har lest at et blybatteri har en del selvutlading så personlig mener jeg at det ikke er noe feil med bilens elektriske anlegg. Etter 4-5 batterier på under 4 år så må jeg si jeg begynner å bli usikker. Bilen er forøvrig kjørt ca 7000km på den samme perioden, så er ikke rare bruken.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! er usikker på om 50mA er mye eller lite, men hvis den står lenge ville jeg vurdert å montert en bryter forran subforsterkeren. forøvrig skal det ikke være nødvendig å bytte batteri en gang i året.

Jeg er i litt samme situasjon som deg, har en bil jeg sjelden bruker, så jeg kjøpte en vedlikeholdslader (ctek zafir 45 om jeg ikke husker helt feil) for rundt 500 kroner hos clas ohlson som sørger for at jeg til enhver tid har strøm på batteriet.

Lenke til kommentar

Jeg har en vedlikeholdslader, men er så mye knot å koble til da batteriet sitter under et stort plastdeksel som må skrues av før lading.

 

Har en Bosch med automatisk av/på vedlikeholdslading. Den lader med inntil 6A og slår seg på ved spenning under 12,7 og av igjen ved 14,0 volt så den er forholdsvis trygg for batteriet.

 

Det absolutt beste er lading på 14,4 volt og deretter vedlikeholdslading ved konstant spenning på 13,5 volt. (eller var det 13,6 volt kanskje).

 

Kan jo modifisere den og koble den til sigg-tenner men da må det ligge ledninger inn i bilen gjennom dør eller vindu. Liker ikke helt det.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Dette har jeg også vært inne på tanken av.

 

Det finnes jo kontakter som passer perfekt for dette. Tenker da spesielt på de nye og små motorvarmer-pluggene. Kan enkelt monteres nederst i støtfangeren uten å sjenere noe.

 

En annen ting jeg har vurdert er å bruke tilhengerfestet sin kontakt for lading.

Tar jeg f.eks. tåkelyspinnen og kobler via et vekslende relé så kan den pinnen gå rett mot + på batteriet (via en 10amp hengesikring) når tenningen ikke står på, og til tåkelysbryteren når tenningen står på. Så er det bare å plugge en tilhengerkontakt fra laderen i kontakten bak på bilen.

 

Da vil tåkelyset på tilhengeren lyse når jeg parkerer bilen med mindre jeg fjerner sikringen når jeg bruker hengeren. Dette er enkelt å koble rent elektrisk så kan bli den løsningen jeg velger.

 

Har forøvrig regnet litt på dette selv.

50mA med 12,6 volt (full-ladet batteri) er 0,63 watt. Jeg kan ikke skjønne at det er noe krypstrøm inne i bildet her. 0,63 watt er jo tross alt sammenlagt på forsterker, bilstereo, klokke, kjørecomputer og ECU/motorstyring.

 

65Ah batteri med null selvutlading og strømforbruk på 0,05A skal være tomt etter 1300 timer eller 54 døgn. Tatt i betrakning at et bilbatteri har en del selvutlading og at det nå er fra -5 til -15 grader utendørs så er det vel kanskje normalt at batteriet er tomt etter 3 uker uten at bilen er kjørt. Ble startet med startkabel for 3 uker siden, men da bare kjørt ca 6 mil så det ble nok ikke fullladet.

 

Jeg må nok bite i det sure eplet og bruke vedlikeholdslader og trolig også kjøpe nytt batteri igjen. Det var nytt i april, men har vært nær 100% tomt en gang, og i tillegg for dårlig til å dra rundt motoren et par ganger tidligere i høst.

Lenke til kommentar

Forsterkerene til bilstereoen skal IKKE trekke strøm i det hele tatt når de er avslått. Lyser det i forsterker når spilleren er av??

 

Jeg ville sjekket med en bilelektrikker, for det er ikke normalt at man må bytte batteri så ofte. Du kan også vurdere en hovedstrømbryter, så skal batteriet holde på strømmen ;)

 

Hvor i landet bor du ca?

Lenke til kommentar
selv om batteriet har vært tomt, trenger ikke det automatisk å bety at det er ødelagt, gode ladere har en fungsjon som vekker til live igjen batteriet.

Definer tomt, helt tomme battericeller vil dø (de med 0v over), men et batteri kan gå som tomt selv om cellene kanskje har 10v, eller 7v igjen over seg. Og disse kan vekkes opp igjen.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt så vil et batteri som bare er tomt et par dager ikke ta noe merkbar skade av dette, men et batteri som selvutlader og er tomt i flere uker vil gjøre det.

 

Når jeg skrev at mitt batteri var tomt så målte jeg ikke spenningen, men følgende 2 ting var tilfelle:

 

1. Kupelyset lyste ikke opp. Ikke antydning til glød i pærene engang så det var ikke nok strøm til at reléet slo på. Det mener jeg å huske at det gjør ved ca 7 volt (litt usikker her)

 

2. Laderen min som skal sjekke polaritet før den lader ville ikke lade. Den hadde ikke nok strøm til å sjekke polariteten. Tror laderen krever ca 5 volt for å gjøre dette. Kontrolldelen av laderen tar strøm fra batteriet for å virke. 220 volt delen bare lader og gir ikke strøm til kontrolldelen av laderen. Denne laderen virker ikke før du får noe strøm på batteriet. Jeg tok frem et gammelt batteri og koblet med startkabler og deretter laderen på startkabelklypene for å lade. Etter noen timer fjernet jeg alt annet enn laderen og lot den stå ytterligere ett døgn. Da starta bilen på batteriet, men dro litt tungt på starteren. Temperatur ca -10 grader. Har etter dette stått til lading enda ett døgn så nå kan jeg koble fra og sjekke igjen hva som er skjedd.

Lenke til kommentar
Forsterkerene til bilstereoen skal IKKE trekke strøm i det hele tatt når de er avslått. Lyser det i forsterker når spilleren er av??

 

Jeg ville sjekket med en bilelektrikker, for det er ikke normalt at man må bytte batteri så ofte. Du kan også vurdere en hovedstrømbryter, så skal batteriet holde på strømmen ;)

 

Hvor i landet bor du ca?

 

Den tar noe strøm, men det lyser ikke.

Den står alltid på stand-by og tar derfor noe strøm. Kraftig kabel til + og kraftig kabel til - og liten signalkabel som aktiverer forsterkeren. Det er ingen relé i forsterkeren som aktiverer den. Den står hele tiden på i standby og måler signalkabelen (RMT) for å sjekke om den skal slåes helt på. Dette er normalt for stort sett alle (hvis ikke alle) bilforsterkere.

 

Bor i Fredrikstad ca 1 kilometer fra vannet så det er litt rått her, men ikke noe unormalt.

Når det er så mange minus som nå så er det jo faktisk ganske tørt klima.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
kan jo være fabrikasjonsfeil på batteriet du kjøpte i april... finn fram kvitteringen, og dra en tur til butikken hvor du kjøpte det..

 

Dette er utelukket. Selv om dette batteriet i teorien kunne vært defekt fra fabrikk så er dette batteri nummer 4 som jeg sliter med.

Lenke til kommentar

Jeg skal i butikken for å kjøpe meg en smart-lader nå.

 

Den fungerer slik at den lader til 80% ganske fort. Deretter langtidslader den til 100%.

 

Så funksjonstester den batteriet.

Eventuelt lader den litt til med 14,4 volt.

 

Hvis batteriet er OK. Så vil den gå over til 13,5 volt (tror jeg det var) og ligge konstant der sålenge den er koblet.

 

Regner med at det blir batteri også snart, men skal teste mitt litt mer først.

Lenke til kommentar
kjøp Ctek, zafir 45, koster rundt 500 hos clas ohlson + ca 50 for en komfortplugg (skrues rett på batteriet hurtigplugg man legger frem i grillen har t.o.m noen lys som indikerer batteriets tilstand.)

 

Jeg har Bosch KL1206E.

 

Den har 3 leds. 220V (powerled), Ladeindikator, Ferdigladet.

 

Lademodus lyser opp hvis spenningen er under 12,7 volt.

Denne vil da fortsette og lyse/lade frem til 14,0 volt.

 

Ferdigladet lyser opp når den når 14,0 volt.

 

Den har volt-måling konstant, enten den er ferdigladet eller lader.

 

Har sjekket litt, og kanskje Ctek XS3600 er fin. Den har iallefall litt mer smart elektronikk enn Boschen.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Etter ca 2 døgn på laderen virker det som om batteriet er ganske bra.

 

Har starta bilen noen ganger i dag og det gikk lett.

 

Virket ikke som om batteriet hadde tatt noe særlig skade, men det spørs om det klarer å holde på strømmen.

Sålenge jeg bruker vedlikeholdsladeren så vil batteriet holde en stund til.

 

Var forøvrig bare en lader til 2500,- kroner og ellers bare drit i den butikken jeg titta i dag, så det ble ikke kjøpt noe ny lader. De hadde den laderen som jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe, men den så virkelig dårlig ut. Alt som var av klistremerker holdt på å falle av laderen de hadde i utstilling, og den veide omtrent ingenting selv om den var ganske stor. Den til 2500,- var forøvrig ganske liten men alikevel blytung.

 

For kanskje sjekke noen andre butikker. Kanskje Claes Ohlson som foreslått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...