eviade01 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Skal kjøpe meg bil og lurer sterkt på å kjøpe en Alfa Romeo 156 1.8ts 1999-2000 modell. Har hørt at Alfa Romeo, i disse tider, lagde ganske ustabile biler, hvertfall når det kom til det elektriske. Jeg har kjørt en 156 1.8 før og ble ganske in love, sitter fett på veien og drar ganske greit med tanke på motorstrørrelsen. Den er også ganske vellutstyrt- abs, setevarme, elektriske vinduer, startsperre osv. Men jeg vil ikke smelle ut med 50k og så gå på en mega smell pga. bilen ikke er pålitlig. Jeg har lest mye forskjellig fra folk. Noen mener bilene ryker bare du presser pedalen i gulvet, noen mener bilen går evig, noen mener at det elektriske er koblet opp av en halvfeit italiener uten kompetanse for elektronikk. Har også hørt at 1.8ts-versjonen har mer bunndrag og er mer pålitlig enn 2.0-versjonen og at pga det er 1.8'n et bedre kjøp. Så jeg lurer på; - Er Alfa Romeo noe å gå for? - 1.8ts eller 2.0? - Noen som har erfaring med bilen som kan fortelle noe om hvordan motoren og det elektriske står til? - Hvordan er det med rust? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Airman49 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Driver selv og vurderer 156 sportwagon men har ikke spesielt greie på Alfa. Det jeg har funnet ut er at det har vært/er motorproblemer der motoren rett og slett har rasa. Dette har skjedd rundt 70k kilometer +/-. Så min teori er at dersom bilen har passert 100k burde det være ok. Forøvrig er det et forum du kan sjekke alfa156.net Lenke til kommentar
epifant Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Sjekk også cuoresportivo.no, det norske Alfaforumet. Der finner man mengder med Alfa-erfaring, og man kan faktisk få et ganske realistisk bilde av hvordan det er å være 156-eier. Som du nevner er det problemer med både motorer, elektronikk og rust, men det er (visstnok) ganske avhengig av årsmodeller og denslags. Ta på deg kildekritikkbildene og spør de som faktisk kjører, steller med og fryder seg over disse bilene daglig. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Har ingen problemer med å anbefale Alfa Romeo i hvert fall. Har bare hatt min i 5 måneder (166 2.0 TS), men har en kamerat som har en 156 1.8 TS som han har hatt i 1,5 år. Noe problemer har det vært, men ikke mer enn med andre tilsvarende biler. Begge har måtte bytte luftmassemåler, noe som virker som et vanlig problem da den var dårlig ved kjøp på begge bilene. Koster rett under 1000,- fra Danmark (Bosch del) og er byttet på 2 min. Det som har vært av problemer med 156'en er stort sett ting som var der da han kjøpte den som airbag og ABS lampe som lyste. Ellers har det gått ett hjullager og lambdasonde. Motoren har ellers virket fint og det samme med elektronikken (med unntak av varsellampene som lyste da han kjøpte den). Grunnen til at motorene raser er vel ofte at registerreima ryker, og denne er bytteintervallene justert ned til 60.000 km eller 3 år. Viktig at dette blir gjort. Forskjellen mellom 2.0 som jeg har og 1.8 som han har er vel først og fremst at bunndraget er mye bedre i 2.0. Trenger somregel aldri gire ned uansett hvor bratt bakke det er med min, selv om den veier en del mer enn 156. 1.8 trenger mye mer turtall for å yte bra, drar skikkelig til når man passerer 6000 rpm. 2.0 trives også best fra rundt 4500 - 7500, men har som sagt ganske mye mer å gi når man kjører rolig i 5. gir. Endret 3. januar 2010 av trondbue Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Har lagt merke til at det stort sett er folk som aldri har eid Alfa 156 som vet best om hvilke feil det er på bilene.. Snodige greier. Trondbue har vel nevnt det som trengs ang motorene, altså regreimbytte og luftmengdemåler. Ved lansering hadde 156'en lenger intervall på regreimbytte, men dette ble justert ned til 60k km. Kanskje derfor det ble registrert flere motorras ved 70k km? Har hatt min i litt over et år og ikke hatt noen spesielle problem bortsett fra et termotatbytte. Jeg har den nyere JTS motoren med høyere dreimoment og høyere effekt enn den gamle 2.0 twinspark motoren. 1,8TS har forøvrig ikke noe mer dreimoment enn 2,0TS og er heller ikke noe mer pålitelig. Var forresten noen problemer med de første 2.0JTS motorene og at de ikke leverte oppgitte antall hk. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 En annen ganske viktig ting ble nevnt; kjøp deler fra utlandet! Danmark, GB, Tyskland og Italia. Det sparer man (veldig, veldig ofte) 50% eller mer på. Er man litt på utkikk når delene handles kan man fort få et riktig så billig bilhold. (Men ikke utelukk de norske forhandlerne helt. Meca, Mekonomen o.l. kan faktisk glimte til, spesielt om man har konto) Lenke til kommentar
eviade01 Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Takk for svar folkens... Prøver å spørre litt på alfa-forum Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Du kan lese gjennom denne tråden og blant annet titte på linkene og bildene jeg har lagt ut. Lærer det meste man trenger å vite om 156 der Endret 5. januar 2010 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Har hatt min alfa 156 1,8ts 99mod i 1,5 år nå. Har byttet starter og eksosanlegg, ellers har bilen vært knall! Ekstremt mye for pengene mener nå jeg. Det som gjør folk skeptiske er de dyre delene, ikke at bilen går istykker ofte noe den ikke gjør. En liten morsomhet er at alle alfakjørere hilser på hverandre, jeg har ikke møtt en alfakjører som ikke har gjort det faktisk:). Lenke til kommentar
eviade01 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Leste mye nyttig i den tråden. Virker som at 156 er et godt kjøp, så lenge jeg er flink til å holde den. Må bare finne den rette nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå