tingo Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 @Nizzen: uten fiber inn i stua så har du ikke mulighet for å få triple play eller andre tilsvarende teknologier i fremiden. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) @Nizzen: uten fiber inn i stua så har du ikke mulighet for å få triple play eller andre tilsvarende teknologier i fremiden. Dette vet jeg ingen ting om. Kan du forklare hva som krever mere enn 100 Mbit opp og ned i nær fremtid? Google litt, og ser at andre land iallefall klarer å levere "tripple play" over vanlig kabel Delivering triple play on fiber or copper: A part of the Zhone MSAP SLMS family, the MXK is a unified access platform, fully integrating with the entire Zhone product family to enable a comprehensive triple play offering over copper and fiber. Endret 5. januar 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
jocke Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) @Nizzen: uten fiber inn i stua så har du ikke mulighet for å få triple play eller andre tilsvarende teknologier i fremiden. Dette vet jeg ingen ting om. Kan du forklare hva som krever mere enn 100 Mbit opp og ned i nær fremtid? Triple play er telefoni, TV og internett gjennom en og samme tilbyder/kabel. Om det krever mer enn 100Mbit opp/ned, avhenger selvsagt av hvor mye nettlinje du vil ha til overs. HD-sendinger krever endel båndbredde - spesielt da om man har flere enn 1 TV i husstanden. Endret 5. januar 2010 av jocke Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 En HD-stream fra Bluray trenger opptil 36 Mbit/s (4.5 MB/s) båndbredde. Tror ikkje det kommer til å skje med det første at det blir streaming av ukomprimert blueray. For den saks skyld, så får man 1gbit båndbredde over cat 5e eller cat 6, så ser med det heller ingen grunn for å ha fiber HELT inn i stua. Noen andre meninger om det? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 pal.carlsen: Takker for "bevis"/støtte. Samcki: TS spurte om (beklager dersom det allerede finnes en oversikt over dette). Fortrinnsvis i sentrum/oslo vest (gangavstand fra Nationaltheateret eller Oslo S) eller nær T-bane/pendlertog. Veldig fint om de som svarer kan skrive gatenavn/navn på borettslag/leverandør om mulig. Helst maks fem minutter fra stoppested og maks 10-20 minutter med tog/bane fra sentrum. Kan ikke se at TS spurte om IPTV. TS spurte om fiber. Siden dette er en pilotprosjekt, skrev jeg at dette var i Ekeberg og 600 husstander. Samcki: La oss ikke gå ut av topic. Har du mere å si om fagkunnskapet mitt (telekommunikasjon), tar vi det på PM. Var ingen angrep på deg Ville bare belyse de "manglene" man har ved et evt pilotprosjekt. Tipper at borrettslaget trådstarter bor i ønsker en TV løsning, så derfor anbefaler jeg tilbydere som kan levere en totaltjeneste som ikke er "pilot". Tilbake til tråden: De fleste fiberselskapene terminerer fiberen i en såkalt hjemmesentral der signalet blir distrubiert via CAT (5 og 6) kabler til de aktuelle tv`ene og pc`er. Pingtiden blir marginalt høyere enn terminering av fiber rett i PC`en (0-1ms.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå