Gå til innhold

Hvor får man fiber i Oslo?

Anbefalte innlegg

(beklager dersom det allerede finnes en oversikt over dette).

Fortrinnsvis i sentrum/oslo vest (gangavstand fra Nationaltheateret eller Oslo S) eller nær T-bane/pendlertog.

Veldig fint om de som svarer kan skrive gatenavn/navn på borettslag/leverandør om mulig.

Helst maks fem minutter fra stoppested og maks 10-20 minutter med tog/bane fra sentrum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn deg en bolig først og spør huseier om det er innlagt fiber.

Eller ringt f.eks vikenfiber.no eller telenor.no og spør om de kan tilby i fremtiden.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Finn deg en bolig først og spør huseier om det er innlagt fiber.

Eller ringt f.eks vikenfiber.no eller telenor.no og spør om de kan tilby i fremtiden.

Å kontakte n antall huseiere for å spørre om boligen har fiber er ikke aktuelt, det tar alt for mye tid.

Om noen har en liste over alle tilbyderne av fiber i Oslo så gjør det selvsagt samme nytten, såvidt jeg kunne finne ved et raskt søk så er det ihvertfall 2-3-4 forskjellige leverandører.

Lenke til kommentar

I stedet for å spørre huseiere, så blir vel det enkleste å ringe til gitte leverandører? Om du skal velge leilighet etter hvor det er fiber, vil du på denne måten også kunne påvirke hvilken leverandør du vil bruke (mtp pris/hastighet).

Lenke til kommentar
Canal Digital har lagt ut fiber i Ekeberg til 600 husstander.

Mao Coax fiber hybrid, det er definitivt ikke det samme som fiber linjer.

I sentrumsområdet er det vel lynnet jeg finner, samt ngt:

http://www.lynet.no/

http://www.nextgentel.no/privat/bredband/fiber/

Så du mener jeg har lagt "Coax fiber hybrid"- kabel til disse kundene?

Jeg har blåst alle kundefibrene i området, og vet godt hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Canal Digital har lagt ut fiber i Ekeberg til 600 husstander.

Mao Coax fiber hybrid, det er definitivt ikke det samme som fiber linjer.

I sentrumsområdet er det vel lynnet jeg finner, samt ngt:

http://www.lynet.no/

http://www.nextgentel.no/privat/bredband/fiber/

Så du mener jeg har lagt "Coax fiber hybrid"- kabel til disse kundene?

Jeg har blåst alle kundefibrene i området, og vet godt hva jeg snakker om.

Og jeg vet godt hvilket system Canal Digital benytter generelt, det er en HFC hybrid, selv om du har blåst fiber i området så er føringen inn til boligen via Coax.

Systemet er IKKE det samme som fiber, og på langt nær like fremtidsrettet.

Lenke til kommentar
Og jeg vet godt hvilket system Canal Digital benytter generelt, det er en HFC hybrid, selv om du har blåst fiber i området så er føringen inn til boligen via Coax.

Sorry Samcki, men du tar nok feil. Ram's vet nok bedre enn deg hva han snakker om. Canal digital ruller ut fibernett på Ekeberg/Simensbråten som et pilotprosjekt. Her er det snakk om ekte FTTH(Fiber To The Home). Jeg er så heldig å ha fått dette installert selv, og min hjemmesentral på innsiden av huset er termineringspunktet for fiberkabelen. Boksen/"hjemmesentralen" er komplett med advarsel om "class 1 laser product". Hjemmesentralen som terminerer fiberen har i praksis en 4 porters Gigabit switch(med en port reservert for ip tele) og et coax uttak til tv. Canal digital bruker ikke TP fram til dekoderen sin slik som f.eks Lyse sin altibox fordi de da kan bruke samme dekodere til alle kabel tv kundene.

Nå er ikke dette informasjon som er spesielt lett tilgjengelig for folk som ikke har fått tilbudet så det er nok sikkert sant at de fleste Canal Digital kunder har en kombo av fiber og coax.

Her er info om CD sin fiber pilot

Lenke til kommentar

Sorry Samcki, men du tar nok feil. Ram's vet nok bedre enn deg hva han snakker om. Canal digital ruller ut fibernett på Ekeberg/Simensbråten som et pilotprosjekt. Her er det snakk om ekte FTTH(Fiber To The Home). Jeg er så heldig å ha fått dette installert selv, og min hjemmesentral på innsiden av huset er termineringspunktet for fiberkabelen. Boksen/"hjemmesentralen" er komplett med advarsel om "class 1 laser product". Hjemmesentralen som terminerer fiberen har i praksis en 4 porters Gigabit switch(med en port reservert for ip tele) og et coax uttak til tv. Canal digital bruker ikke TP fram til dekoderen sin slik som f.eks Lyse sin altibox fordi de da kan bruke samme dekodere til alle kabel tv kundene.

Nå er ikke dette informasjon som er spesielt lett tilgjengelig for folk som ikke har fått tilbudet så det er nok sikkert sant at de fleste Canal Digital kunder har en kombo av fiber og coax.

Her er info om CD sin fiber pilot

Med andre ord Canal Digital i regi av Telenor, da det er Telenor som hovedsaklig jobber med FTTH løsnigner og CD coax... Mulig det er noe endring i hele Telenor systemet at de hiver over fiber på Canal Digital men ikke ut i fra det jeg har sjekket.

Dog om dette er en pilot prosjekt så er det ikke et ferdig produkt og tilbys da ikke til andre en pilot kundene tipper jeg, så da er trådstarter like langt.

Meg bekjent så har ikke Canal Digital IPTV platformen på plass engang...

Poenget mitt var at Canal Digital pr dags dato bruker Coax og HFC nett.

Så de andre alternativene er bedre pr dags dato.

Lenke til kommentar

pal.carlsen: Takker for "bevis"/støtte.

Samcki: TS spurte om

(beklager dersom det allerede finnes en oversikt over dette).

Fortrinnsvis i sentrum/oslo vest (gangavstand fra Nationaltheateret eller Oslo S) eller nær T-bane/pendlertog.

Veldig fint om de som svarer kan skrive gatenavn/navn på borettslag/leverandør om mulig.

Helst maks fem minutter fra stoppested og maks 10-20 minutter med tog/bane fra sentrum.

Kan ikke se at TS spurte om IPTV. TS spurte om fiber. Siden dette er en pilotprosjekt, skrev jeg at dette var i Ekeberg og 600 husstander.

Samcki:

La oss ikke gå ut av topic. Har du mere å si om fagkunnskapet mitt (telekommunikasjon), tar vi det på PM.

Lenke til kommentar
Liste over borettslag etc som har Bredbåndservice tilknytning.

http://www.bbse.no/bcp/ko3p/document.aspx?...und/bcpssp/list

Best there is ;)

Sikkert bra, men Bredbåndsservice har vel heller ikke fiber inn i stua, eller?

Fiberen går ikkje helt inn i stua, den går til garasjen rett under meg :p

Kan ikkje se at det skulle by på noen problemer. 0,8 i ping til nix og 97 Mbit opp og ned får jeg. Det blir ikkje bedre med fiber inn i stua, da man uansett har en CAT 5(e) inn til pc'en. Særdeles få har fibernettverkskort.

Eller mener du noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...