Gå til innhold

Hjelp! Hunden har seperasjons angst....


Anbefalte innlegg

Min stakkars hund (5mnd) har ekstrem seperasjons angst.

 

Jeg kan ikke gå ut, handle, besøker venner/famlie osv. Jeg har blitt en fange i mitt eget hjem!

 

Jeg er virkelig frustrert og vet ikke hva jeg kan gjøre. Har forsøkt en del forskjellige tips og guider jeg har funnet på nettet, men lite hjelper.

 

Please help! :cry:

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke lett å løse nei, og det er mange som er i samme båt som deg. Det eneste jeg kan foreslå hvis du ikke har prøvd det er Dap, det har hjulpet en del på forskjellige områder så det kunne jo være verdt et forsøk.

 

DAP til hund

 

Usosial atferd på grunn av stress er et problem mange hundeeiere opplever. Stressrelaterte tilstander oppstår som regel i forbindelse med forandringer i hundens omgivelser. Eksempler på dette kan være:

 

*

 

Uro/pesing

*

 

Markering i huset

*

 

Bjeffing

*

 

Overdreven slikking

*

 

Ødeleggelse av inventar

 

http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=6

Lenke til kommentar

Ja, DAP kjenner jeg til. Er sykt dyre da. Har testet sprayen og det fungerte noenlunde, bare i 20 minutter så gikk han gal igjen... Har nå bestilt halsbåndet, og defuser dingsen...håper at en kombinasjon av disse to hjelper bedre.

 

Dumt at det tar så lang tid å få...selvom de er bestilt fra england, tar det over 1 mnd til jeg får de.

 

Men egentlig tror jeg at dette DAP produktet er for svakt. Han er virkelig ute å kjøre. Han peser, er destuktiv, og er i stor fare for å skade segselv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvor lenge har du hatt hunden, hvis du hadde den i fra den var valp:-hvordan gikk du fram med hjemme-alene-treningen, har han vært sånn lenge, og hva har du prøvd til nå?

Lenke til kommentar

Her kan en jo vanskelig svare med noe annet enn en liten haug spørsmål ;)

 

- Hvilke "symptomer" er det som gjør at du kaller dette separasjonsangst? Konkret, hva gjør bikkja, og når gjør han hva?

 

- Hvordan opptrer du selv, når du drar og når du kommer hjem? Viktig, hvordan er tålmodigheten din?

 

- Han er ganske ung ennå, det trenger ikke være noen krise, mye kan gjøres. Men hvor lenge har dette pågått?

 

- Hvor gammel var han når du fikk ham?

 

- Hadde bikkja noen gang vært alene før, når dette begynte?

 

- Hvordan foregikk "hjemme-alene-treningen" ?

 

- Hvordan er dagene ellers hjemme hos dere, og hvor sover bikkja?

 

- Hvilken rase er dette?

 

Og hvor bor du, sånn ca? (Så kan jeg forsøke å foreslå et kyndig menneske nær deg som kan hjelpe ;) )

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Her kan en jo vanskelig svare med noe annet enn en liten haug spørsmål ;)

 

- Hvilke "symptomer" er det som gjør at du kaller dette separasjonsangst? Konkret, hva gjør bikkja, og når gjør han hva?

Jeg vet dette er seperasjonsangst. Har drevet mye forskning og lesing på emnet. Han går rundt og rundt i sirkler i buret, eller i rommet. Peser tungt og konstant. Skjevler som i frykt. Ødelegger/tygger/klorer konstant på alt. Hyler og gråter uten å stoppe, jeg har filmet han mens jeg er vekke og han holder på i godt over 1 time. Faktisk så har han hals problemer pga hyllingen...han stopper ikke selvom det gjør vondt.

Han også forsøkter å tygge igjennom gitter buret til han blør. Har også satt kjeven fast flere ganger.

Når jeg kommer hjem, besvimer han nesten og faller i en dyp dyp søvn i flere timer ofte ut til neste dag...men hviler ikke før jeg har sluppet han ut.

 

- Hvordan opptrer du selv, når du drar og når du kommer hjem? Viktig, hvordan er tålmodigheten din?

Jeg gjør ingen stor sak ut av å gå. Når jeg kommer hjem, ignorerer jeg han. Som om det hele var ikke noe spesielt. Før så roet han seg ned etter 10 minutter da jeg kom hjem, men nå forsetter han til det uendelige, og forsetter med det jeg forklarte i 1ste spørsmål.

Idag bestemte jeg meg å IKKE gi meg. Men etter 40 minutter av total kaos, MÅTTE jeg. Var redd han skulle få hjerteanfall.

- Han er ganske ung ennå, det trenger ikke være noen krise, mye kan gjøres. Men hvor lenge har dette pågått?

Han har vært sånn nesten hele tiden. Men den siste mnd har det trappet seg opp til det uholdbare. Nå stopper det ikke.

 

- Hvor gammel var han når du fikk ham?

7.5 uker

 

- Hadde bikkja noen gang vært alene før, når dette begynte?

Nei, han hadde jo kullet han levde med, så var det meg.

 

- Hvordan er dagene ellers hjemme hos dere, og hvor sover bikkja om natta?

Når jeg er hjemme er alt fint. Han pleide å sove i buret, som var plassert i stuen slik at han kunne se meg i sengen. Jeg har jobbet mye med at han skal sove i rommet hans (jeg har laget gjesterommet om til hunderom). De siste dagene har han sovet der inne, men KUNN dersom døren er åpen.

 

- Hvilken rase er dette?

Ser ikke hvorfor dette er relevant....men men, han er en Basenji

 

Og hvor bor du, sånn ca? (Så kan jeg forsøke å foreslå et kyndig menneske nær deg som kan hjelpe ;) )

Jeg kjenner til de lokale "proffe". Men jeg er arbeidsledig, og har ikke råd å ta en 3000Kr treff akkurrat nå...men driver å spare.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Hvor lenge har du hatt hunden, hvis du hadde den i fra den var valp:-hvordan gikk du fram med hjemme-alene-treningen, har han vært sånn lenge, og hva har du prøvd til nå?

 

Har drevet all det "klassike".

 

- Gått inn og ut flere ganger for få minutter om gangen, gradvis øke tiden. Nytter ikke

- Gikk han en Kong, eller annet godteri fylt leke før jeg går. Hjelper lite. Han dropper alt så straks jeg går.

- Gått LAAAAANG tur med han før jeg skal gå. Tok han til og med opp til hundeparken i 2 timer, han var TOTAL utslitt. Men så straks jeg gikk, startet panikken hans. Stoppet aldri, ikke før jeg kom hjem, og da "besvimer" han inn i et dypt tung søvn.

 

 

Høres ikke bra ut, du burde kansje snakke med en adferds-spesialist om dette. Bare 5 månd. så vil jeg tro at problemet blir bare større etterhvert, så du får ha masse lykke til. :)

 

Ja er det jeg er redd for. Jeg har forsøkt å trene han til dette helt siden jeg fikk han, men til ingen nytte.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Her er litt om rasen som kan være relevant, så ingen grunn til å avskrive et slikt spørsmål. :)

 

Rasen er kvikk og livlig, men meget selvstendig og egenrådig (primitiv). Den har et jevnt bra gemytt, men er gjerne ganske skeptisk til fremmende. Rasen bjeffer ikke, men har et stort lydforråd og er langt i fra stille av den grunn. Snarere tvert om, og det er kanskje derfor den har fått tilnavnet «snakkehund». Rasens måte å vokalisere seg på kalles jodling blant rasefolk. Den er svært sosial og meget renslig, men tåler dårlig kulde og hater vann og å være alene hjemme. Den er flink med egne barn, men passer best i en familie med god erfaring

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Basenji

Lenke til kommentar

Usj, så dumt at det skulle bli sånn med basenjien din! Slet litt med det samme da min basenji var på ca samme alder. Det gikk over av seg selv når vi flytta faktisk... Jeg kan ikke se annet enn at du bare må fortsette å trene. Begynn helt på begynnelsen igjen. Gjør alt du pleier å gjøre når du skal gå ut, kle på deg, sette på sko, åpne døra og lukke den igjen... Begynn helt i det små. Nei, du har sikkert allerede prøvd alt det. Uff... Lykke til, håper dette ordner seg!

Lenke til kommentar
Usj, så dumt at det skulle bli sånn med basenjien din! Slet litt med det samme da min basenji var på ca samme alder. Det gikk over av seg selv når vi flytta faktisk... Jeg kan ikke se annet enn at du bare må fortsette å trene. Begynn helt på begynnelsen igjen. Gjør alt du pleier å gjøre når du skal gå ut, kle på deg, sette på sko, åpne døra og lukke den igjen... Begynn helt i det små. Nei, du har sikkert allerede prøvd alt det. Uff... Lykke til, håper dette ordner seg!

 

Gjorde du sånn "inn og ut" teknikk?

 

Huff, gikk sikkelig gale idag. Jeg måtte gjøre noe ting i byen og ville være vekke i flere timer. Så jeg bestemte meg å dope han med slike "nyttår" tabletter.

 

Men det hjalp ikke. Hans angst er så kraftig at han kjempet mot dopet og holdt seg gående til jeg kom. Da jeg kom hjem hadde han faktisk begynt å tygge opp teppet på golvet! Alt var kastet rundt i rommet, og han skalv og skalv og gråt med små stille pip da jeg kom inn....gud han er god til å få meg til å føle meg sikkelig dårlig! Han ville ikke se på meg en gang! Bare hang med hode ned og snudde ryggen til...huff. :cry:

 

Kan legge til at den DAP hjalp ingenting. Kjøpe en slik elektronisk defuser igår.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Stakkar... Først begynne med å bare åpne døra og lukke den igjen, også begynne å kle av deg igjen akkurat som om du nettopp har kommet hjem. Også ta noen bittesmå minutter rett på utsiden av døra. ALDRI aldri gå inn mens han hyler! Gå inn mens han er stille, om det så bare er for å trekke pusten. Tror du må gå saaakte fram med denne hunden. Tren lenge med bare et par minutter før du går videre med kvarter, halvtime osv.

Lenke til kommentar

Basenji er en utrolig særegen rase. Det finnes ikke maken, ikke noe som ligner.

 

Litt spent på ekspertrådene som kommer og om det i det hele tatt finnes for basenji i det hele tatt.

 

Jeg (i gåseøyne) hadde en basenji da jeg var 8 år eller noe. Trodde det var sånn at hunden kunne være alene i max to timer. Vi plasserte den i en liten gang, vindfang, med bare hundekurva. Denne var totalt spist. Lå bare fullt av fliser da vi kom hjem.

 

Har lest på forum for noen år siden at basenji er veldig morsomme og sånt, men du kan ikke ha noe som helst løst i huset.

Lenke til kommentar
Basenji er en utrolig særegen rase. Det finnes ikke maken, ikke noe som ligner.

 

Litt spent på ekspertrådene som kommer og om det i det hele tatt finnes for basenji i det hele tatt.

 

Jeg (i gåseøyne) hadde en basenji da jeg var 8 år eller noe. Trodde det var sånn at hunden kunne være alene i max to timer. Vi plasserte den i en liten gang, vindfang, med bare hundekurva. Denne var totalt spist. Lå bare fullt av fliser da vi kom hjem.

 

Har lest på forum for noen år siden at basenji er veldig morsomme og sånt, men du kan ikke ha noe som helst løst i huset.

 

Joda. Min basenji lar inventaret være i fred (også når han er hjemme alene), så lenge han får nok mosjon og hjernetrim i løpet av dagen. Og basenjier trenger akkurat samme hjemme-alene-trening som andre hunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...