Gå til innhold

kreatin og protein pulver HVER dag?

Anbefalte innlegg

jeg har kjørt mye større mengder kreatin enn det...4x5g om dagen over en ganske lang periode...merket ikke noe negativt fra det....men tenker nok at den 5g er litt gjennomsnittelig....alle fra 50-100kg kan ikke trenge akkurat den samme mengden kreatin...veide i den perioden fra 100-105kg selv.....bare å hive innpå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er snakk om langtidsbivirkninger som at man etter noen år/tiår merker at kroppen ikke lenger produserer kreatin selv. Dessuten er jo 100-105 i kroppsvekt relativt mye, og de fleste veier ikke så mye. Tror det er best å holde seg til det som står på pakningen for sikkerhets skyld. Ellers vil jeg si at dem som ikke trener styrkeløft mer seriøst strengt tatt ikke trenger det, i alle fall ikke før de har skaffet et godt grunnkosthold, tar tran, får nok kcal og protein osv. Kreatin kommer til slutt.

Lenke til kommentar

Er ganske uenig med den siste delen der Sitronsaft, kreatin er det eneste som ikke er avhengig av noe anna. Greit nok, du bygger ikke muskler hvis du ikke får i deg kcal og proteiner. Men ved bruk av kreatin (og nok veske) vil du fremdeles få økt styrken din like mye, da snakker jeg om den økningen kreatin har. Dvs den som forsvinner når du slutter og vannet forsvinner fra musklene.

Jeg leste et svar fra en lege på en av disse lege sidene. Han virket som en relativt opplyst lege når det gjalt trening og ernæring. Han hadde der i mot ikke noe god kunnskap til kreatin, men på generelt grunnlag og det lille han hadde lest. Var det ingen skadevirkninger ved kreatin, men anbefalte fremdeles å ha en fri uke ved gjevne mellomrom.

Det som står på pakken, er som sagt en "trygg" sone. Dette gjelder ALLE anbefalninger, om det er fra blandingen i sjokolade melken til mengde syre en person kan drikke uten å dø. Det er veldig forskjellig hvor mye en kropp tåler og trenger. Jeg vil si at den gjennomsnittlige bruker vil trenge mer enn det som står på pakken (gjelder det meste), men pga de har funnet ut at X% av test brukerene fikk negative reaksjoner ved høyere inntak har de satt anbfealt inntak til 5g. De fleste trenger og bruker mer. =)

Lenke til kommentar

Men, jeg har altså hørt at det kan være langtidsbivirkninger, og det er derfor jeg er litt skeptisk. Og jeg vet ikke om noen studier av dette, og jeg vet ikke om det fins noen, ettersom det er langtidsvirkninger det er snakk om. Som sagt, jeg har ingen kilder, og er bare skeptisk på grunnlag av skeptisismens skyld og det ryktet jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Men, jeg har altså hørt at det kan være langtidsbivirkninger, og det er derfor jeg er litt skeptisk. Og jeg vet ikke om noen studier av dette, og jeg vet ikke om det fins noen, ettersom det er langtidsvirkninger det er snakk om. Som sagt, jeg har ingen kilder, og er bare skeptisk på grunnlag av skeptisismens skyld og det ryktet jeg har hørt.

Er nok det det er....et rykte....

Har alltid brukt det periodevis selv, 8-10 uker av gangen....og det er snakk om over flere år....helt topp fin stand her.

Lenke til kommentar

Long-term creatine supplementation does not significantly affect clinical markers of health in athletes.

Results indicate that long-term creatine supplementation (up to 21-months) does not appear to adversely effect markers of health status in athletes undergoing intense training in comparison to athletes who do not take creatine.

Effects of long-term creatine supplementation on liver and kidney functions in American college football players.

Within the CrM group, correlations between all blood parameters and either daily dosage or duration of supplementation were nonsignificant. Therefore, it appears that oral supplementation with CrM has no long-term detrimental effects on kidney or liver functions in highly trained college athletes in the absence of other nutritional supplements.

Risk assessment of the potential side effects of long-term creatine supplementation in team sport athletes.

CONCLUSION: Our data shows that low-dose supplementation with creatine monohydrate did not produce laboratory abnormalities for the majority of the parameters tested.

Lenke til kommentar
Du tar det til frokost og etter trening, om du tar proteinpulver dager du ikke trener, tror jeg du vil legge på deg etter en stund :)

Her tror jeg du har misforstått litt. Du legger ikke automatisk på deg av å ta proteinpulver, uansett om du trener eller ikke.

Hovedregelen er kcal inn versus kcal ut :)

Lenke til kommentar

Det b0berg prøver å si er at man legger på seg, fett og muskler, om man får i seg mer kcal (energi/næring - kcal/kJ) enn det man bruker. Man legger på seg muskler først om man trener, og deretter fett om det er mer energi igjen. På samme måte fungerer det andre veien, spiser man mindre mat enn det kroppen trenger energi til vil den ta av energien man har lagret på kroppen, altså av musklene og fettet. Trening vil uansett være bra. Det trengs protein for bygge/vedlikeholde muskler og hvert gram protein vil gi 3 kcal (egentlig 4 men kroppen bruker 1kcal på å fordøye hvert gram).

Lenke til kommentar
Det b0berg prøver å si er at man legger på seg, fett og muskler, om man får i seg mer kcal (energi/næring - kcal/kJ) enn det man bruker. Man legger på seg muskler først om man trener, og deretter fett om det er mer energi igjen. På samme måte fungerer det andre veien, spiser man mindre mat enn det kroppen trenger energi til vil den ta av energien man har lagret på kroppen, altså av musklene og fettet. Trening vil uansett være bra. Det trengs protein for bygge/vedlikeholde muskler og hvert gram protein vil gi 3 kcal (egentlig 4 men kroppen bruker 1kcal på å fordøye hvert gram).

Hva er vitsen med å oppgi det som 4 kcal om det ikke er "riktig" tall? Har du kilder?

Daily Energy Expenditure includes a component related to the intake of food, known as diet-induced thermogenesis (DIT). After ingestion of food, our metabolic rate increases because energy is required to digest, absorb, distribute, and store nutrients. The energy required to process the types and quantities of food in a typical diet is probably equal to approximately 10% of the kilocalories ingested. This amount is roughly equivalent to the error involved in rounding off the caloric content of carbohydrate, fat, and protein to 4,9, and 4, respectively.

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar

Min kilde er War, og hans kilde er Fagerli. Ser du har spurt han om det samme i kosttilskuddstråden og der synes du kilden hans (fagerli) var ok og da må vel min kilde (war) være det også.

Jeg oppga 3kcal og tilføyde 4kcal for å lære TS og andre som vil, noe om dette.

Lenke til kommentar
Min kilde er War, og hans kilde er Fagerli. Ser du har spurt han om det samme i kosttilskuddstråden og der synes du kilden hans (fagerli) var ok og da må vel min kilde (war) være det også.

Jeg oppga 3kcal og tilføyde 4kcal for å lære TS og andre som vil, noe om dette.

Jeg sa ikke at jeg var enig med kilden hans, jeg sa bare - okey. Er nysgjerrig på hvordan folk vet dette.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å oppgi det som 4 kcal om det ikke er "riktig" tall? Har du kilder?

"The utilizable or net protein (i.e.total protein corrected for digestibility and biological value) is converted to

metabolizable energy (17 kJ or 4 kcal/g protein)"

Rapport fra WHO Hvis ikke verdens helseorganisasjon er god nok kilde, så vet ikke jeg hvem vi skal stole på her i verden... :)

Endret av olopolo
Lenke til kommentar

Hva menes med "net protein"? Er dette det samme som netto, på en måte etter all kcal til fordøying/spalting er brukt opp? Isåfall gir jo hvert gram protein 4 kcal, siden jeg er enig i at vi må kunne stole på verdens helseorganisasjon om noen. Er uansett ikke noen særlig big deal, 3kcal eller 4kcal, en kcal spiller faktisk ikke så stor forskjell fra eller til.

Lenke til kommentar

"The utilizable or net protein (i.e.total protein corrected for digestibility and biological value) is converted to

metabolizable energy (17 kJ or 4 kcal/g protein)"

Rapport fra WHO Hvis ikke verdens helseorganisasjon er god nok kilde, så vet ikke jeg hvem vi skal stole på her i verden... :)

Du misforstod meg, men det er greit. Let's all move on.

Lenke til kommentar
Kanskje google FØR man kommer med påstander :)

Med rent kreatin kan du ta ca. 5g før og 5g etter trening, 5g sammen med et måltid de dagene du ikke trener. Når du begynner med kreatin kan du ta 5g fem ganger daglig i en uke for å lade opp eller du kan bare gjøre det som jeg nevnte først, da tar det vel rundt en måned før lagrene er fulle.

Tror ikke det er katastrofe om man tar for mye kreatin, får kanskje "posete" kinn som jeg vet noen opplever og "bløte" muskler, ettersom cellene binder så mye vann. Ellers har jeg hørt et rykte om at kroppen slutter å selv produsere kreatin om man tar det som pulver, og at man strengt tatt får nok kreatin gjennom maten.

tar en uke etter det jeg har hørt...

men mener du hvis jeg begynner på kreatin, så slutter kroppen min å produsere det selv siden den er vant med å få det jevnlig? :-S

Lenke til kommentar
Du tar det til frokost og etter trening, om du tar proteinpulver dager du ikke trener, tror jeg du vil legge på deg etter en stund :)

Her tror jeg du har misforstått litt. Du legger ikke automatisk på deg av å ta proteinpulver, uansett om du trener eller ikke.

Hovedregelen er kcal inn versus kcal ut :)

Nei, du legger deg ikke automatisk på deg, men når du tar 2 gram proteinpulver for hver kg du veger, blir jo det en del. Og du får jo i deg proteiner gjennom maten også, så de fleste vil jeg tro legger på seg etter en stund.

Lenke til kommentar

For meg som veier 78kg og har en fettfri kroppsmasse på ca. 65kg trengs det optimalt sett 130g protein hver dag, dette tilsvarer maks 520kcal (alt ettersom om man regner med eventuelle kcal som blir brukt til å nyttiggjøre seg av proteinet), noe som igjen tilsvarer ca. 1/5 av mitt totale kcal-inntak den dagen. Det er altså ikke særlig mye, og det er lite sannsynlig å "legge på seg etter en stund" pga proteininntaket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...