Gå til innhold

kreatin og protein pulver HVER dag?

Anbefalte innlegg

hei, jeg er en gutt på 16 år (1994) som er 186 høg og 70 kg.

Har trent styrke og kondis i snart to år, og har sett veldig gode resultater av dette.

Men nå i senere ettertid har jeg lurt på å begynne med kreatin og proteinpulver, men har sett dette blir dyrt i lengden.

spørsmålet mitt er: trenger man og ta kreatin og protein pulver HVER dag?

har sett på noen sier at man skal ta kreatin før og etter trening... men hvis man ikke går på trening en dag, må man ta det fordeom? :S

samme med protein pulver ETTER trening.

og om man så skal ta det hver dag, hvor mye trenger jeg?

Tar ca 90 kg i benk og ca 110 kg i knebøy. (bare skrev det opp. vet ikke om dette har noen betydning, men.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke kjøpe en styrke bulk hos PF? :O

Og styrke bulk er? :p

Du tar det til frokost og etter trening, om du tar proteinpulver dager du ikke trener, tror jeg du vil legge på deg etter en stund :)

ok ;) takker :D

Kreatin er ikkje så dyrt, er verre med proteinpulveret. Du kan ta proteintilskudd dei dagane du føler du ikkje får i deg gjennom mat :)

så jeg kan ta protein pulver når jeg vil, men kreatin må jeg ta hver dag? :)

Lenke til kommentar

Er dette helt reint kreatin, Pure Creatin?

Du trenger ikke stort mer enn 5-10g etter oppladingsfasen, alt over det går i urinen. Tror produsenten bare prøver å gjøre sånn at kreatin boksen blir fort oppbrukt og du må kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Er dette helt reint kreatin, Pure Creatin?

Du trenger ikke stort mer enn 5-10g etter oppladingsfasen, alt over det går i urinen. Tror produsenten bare prøver å gjøre sånn at kreatin boksen blir fort oppbrukt og du må kjøpe ny.

ok :p takker :p reint kreatin tror eg :p

Endret av Dalland94
Lenke til kommentar

Proteinpuler tviler jeg sterkt på at et nødvendig, tenker du litt mer over hva du putter i deg. Så får du uten problem nok igjennom vanlig kosthold. Som 16 åring kan du også lage mat selv, tipper foreldrene dine mer enn gjerne kjøper inn maten til deg hvis du lager den ;)

Når det gjelder kreatin, det som står på pakken er en middelverdi mellom test objektene. Du kan vel ikke ta for mye kreatin, dvs det blir ikke farlig i større doser. Bodybuildere tar gjerne 2-3-4 ganger mer en det som står på boksen. Kreatin er heller ikke dyrt, koster 150,- for 200g(?, husker ikke størrelsen på boksen) og den holder glatt en mnd, to for de fleste.

Lenke til kommentar
Proteinpuler tviler jeg sterkt på at et nødvendig, tenker du litt mer over hva du putter i deg. Så får du uten problem nok igjennom vanlig kosthold. Som 16 åring kan du også lage mat selv, tipper foreldrene dine mer enn gjerne kjøper inn maten til deg hvis du lager den ;)

Når det gjelder kreatin, det som står på pakken er en middelverdi mellom test objektene. Du kan vel ikke ta for mye kreatin, dvs det blir ikke farlig i større doser. Bodybuildere tar gjerne 2-3-4 ganger mer en det som står på boksen. Kreatin er heller ikke dyrt, koster 150,- for 200g(?, husker ikke størrelsen på boksen) og den holder glatt en mnd, to for de fleste.

egentlig enig med deg på proteinpulveret ;)

takker :D

Lenke til kommentar

Og så må jo du ikke glemme at kreatin kan stoppe veksten på enkelte :p

Lenke til kommentar

Og så må jo du ikke glemme at kreatin kan stoppe veksten på enkelte :p

Say what? Håper du tuller.

Lenke til kommentar

Nei, jeg trodde helt ærlig dette var fakta, at det ikke burde brukes av folk som enda holdt på å vekse. Jeg har jo holdt meg unna kreatin på grunn av dette, men nå når jeg googler det, finner jeg ikke noe om at det skal ha noe å si for veksten. Beklager. Rykter sprer seg fort, hehe :)

Lenke til kommentar

Kanskje google FØR man kommer med påstander :)

Med rent kreatin kan du ta ca. 5g før og 5g etter trening, 5g sammen med et måltid de dagene du ikke trener. Når du begynner med kreatin kan du ta 5g fem ganger daglig i en uke for å lade opp eller du kan bare gjøre det som jeg nevnte først, da tar det vel rundt en måned før lagrene er fulle.

Tror ikke det er katastrofe om man tar for mye kreatin, får kanskje "posete" kinn som jeg vet noen opplever og "bløte" muskler, ettersom cellene binder så mye vann. Ellers har jeg hørt et rykte om at kroppen slutter å selv produsere kreatin om man tar det som pulver, og at man strengt tatt får nok kreatin gjennom maten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...