Gå til innhold

Hjelp til å lage en Action...

Anbefalte innlegg

Driver å digitaliserer hele min analoge bilde-samling, med det resultat, at det er mange bilder å scanne, og mye arbeid.

Foreløbig har jeg laget en action som gjør følgende for meg:

Scanner inn bildene mine (enten 3, 4 eller 5 bilder) fra scanneren. Disse er scannet inn i en og samme fil.

Deler det jeg har scannet inn i bilder, og justerer dem slik at de er riktig justert.

MEN, det jeg trenger hjelp til er:

- Traversere gjennom en mappe som inneholder mange undermapper med bilder.

- Hente opp en og en bildefil og gi meg et spørsmål om jeg vil prosessere fila eller ikke.

- Hvis jeg ikke vil prosessere bildet (det er allerede separert, croppet og justert), skal bildefilen flyttes til en mappe på harddisken.

- Hvis bildefilen skal prosesseres (det vil si at bildet består av 2-3-4 eller flere bilder), skal den deles i de ulike bildene, croppes og rettes opp.

- Etter det skal bildene framvises, og jeg få spørsmål om de er greit croppet eller ikke.

- Hvis de ikke er greit croppet, og jeg er ikke fornøyd, blir dem lagt inn i ei mappe der alle ufullstendige prosesseringer må gjøres manuelt senere.

- Hvis dem er greit prosessert (croppet, delt, rettet opp), skal dem lagres i ei mappe for gode bilder, og hovedfila (som inneholder bildene), skal flyttes inn i et mappe for ferdig prosesserte bilder.

- Denne actionen, skal gå igjennom alle bildene i ei mappe, og traversere seg gjennom alle mappene som er i hovedmappene. Hver mappe kan inneholde mapper, som igjen kan inneholde mapper.

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men tar gjerne imot gode råd og tips til hvordan jeg skal få dette til.

Et flyt-diagram er vel alltid kjekt å begynne med...

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har laget en del actions i Photoshop (antar det er Photoshop du bruker), men jeg har ikke laget noen med valg og dialogbokser. Uansett, det du beskriver er en ganske omfattende prosess som det vil ta en god del tid å lage.

Jeg tror du kan spare en del tid på autoamtisere litt enklere oppgaver og bruke Bridge og litt manuelt arbeid for å sortere biletyper, gode dårlige feridgbehandlede osv.

Bridge har både mulighet for å markere bilder med stjerner, markere som forkastet og du kan bruke filter for å lage utvalg basert på stjerner osv. Batch rename kan brukes for automatisk flytting av bilder.

Jeg er litt forbauset over at du må splitte scannede bilder manuelt, de fleste scannere har programvare som kan dele en filmstripe opp automatisk. Å få til noe lignende i Photshop vil jeg tro er ganske omfattende vis du skal prøve å automatiser.

Et annet peong er at for å utnytte scanneren best mulig er en fordel å i hvertfall gjøre en grunnlegende justering av bildet før scanning, og scanner du flere bilder som en stripe får du jo ikke til det hvis ikke bildene er så like at de samme justeringene kan gjøres for alle.

Lenke til kommentar

Joda, de fleste scannere har slik programvare for å splitte opp automatisk. Har en Canon MP scanner, og programvaren er ikke hundre prosent for dette.

I tillegg er ikke Photoshop 100% for automatisk splitting, og justering av bilder.

Jeg har ca 700 bildefiler som består av alt fra 3 til 7 bilder som skal splittes opp.

Noen forslag til hvordan jeg skal klare å gjennomføre dette?

Jeg har ikke dårlig tid, og ønsker å levere kvalitet på bildesplittingen ved hjelp av photoshop actions.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke ser er hvordan du skal få automatisert prosessen hvis Photoshops "Crop and Staighten Photos" ikke gir godt nok resultat. Mulig det finnes programvare som gjør dette, men å lage en action som fikser det virker vanskelig. Hvis bildene har eksakt samme plassering hver gang kan du få det til ved å ta opp en action på ett bile i Photshop og så kjøre den på alle, men ut fra beskrivelen virker det ikke som det er tilfelle.

Lenke til kommentar

Det jeg har tenkt hvis ikke "Crop And Straighten Photos" ikke virker, at jeg får opp bildene funksjonen akkurat er prøvd på, og kan velge om det er godkjent eller ikke.

Hvis godkjent, lagres bildene i en predefinert mappe, og hvis crop and straighten har vært mislykket, legges de i en mappe for ubehandlede bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...