Gå til innhold

Gammel DELL maskin som CS server. Hvilket OS?


Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Tror jeg snart får tak i en gammel Dell Poweredge 2200 server.

Specs:

 

Pentium II 333MHz 512k cache

Terminator card (hva er det?)

3.5" Floppy

24x SCSI CD-Rom

128MB DIMM memory

4GB SCSI 68Pin UW 7200RPM

9GB SCSI 68Pin UW 7200RPM

30GB IDE disk

12/24GB SCSI DAT Drive DDS-3

3Com Fast Ethernet PCI

Ultrascan 15"

MS WinNT Server v4.0 ENG

Seagate BackupExec SW Single Server NFI

450W UPS

 

Vil denne serveren kunne brukes som dedicated server i CS? Er MAX 10 spillere inne på en gang.

Jeg lurte også på om jeg skulle slenge inn en Linux distro. Debian eller Redhat tror jeg. Hva synes dere? Burde jeg installere X i såfall? Hvilken "windowmanager"? KDE, Gnome, *box?

Ble mange spørsmål på en gang, men satser på at dere overlever :)

 

Takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurte også på om jeg skulle slenge inn en Linux distro. Debian eller Redhat tror jeg. Hva synes dere? Burde jeg installere X i såfall? Hvilken "windowmanager"? KDE, Gnome, *box?

 

Kjempetøff lekeboks!

 

X har du ikke bruk for på en server men hvis du er ny på feltet kan det være du vil synes det er greit å ha likevel. Windowmanager eller IceWM er enkle og greie. Både debian og redhat er gode valg. Redhat er kansje noe enklere hvis du er fersk i faget.

Lenke til kommentar

Angående Terminator Card... jeg vet ikke, men det kan være at den serveren egentlig er dual-CPU, og at den inneholder et terminator card for den andre prosessorsocketen (så vidt jeg vet, må du vel ha det, dersom du bare har én cpu). Men er dette tilfellet, så skaff deg nå inderlig en cpu til da!!!!

:woot:

Lenke til kommentar

Dette ser ut som en veldig morsom server, vil nok fungere greit som cs server og utmerket som privat filserver :)

 

Det vil lønne seg å oppgradere rammen, 128 er litt lite. Sjekk om du må bruke ECC ram (er vanlig på servere) eller vanlig SD-ram, det skal gå greit å få tak i brukt eller nytt.

 

Husk å sett /swap -partisjonen til en av scsi diskene, den er mye raskere enn IDE disken som står i.

 

-magnus

Lenke til kommentar

Husk å sett /swap -partisjonen til en av scsi diskene, den er mye raskere enn IDE disken som står i.

 

Det beste kan vel være å stripe swapen utover alle scsi-diskene, slik at det blir som en raid0-disk. På FreeBSD er dette lett å sette opp, jeg vet ikke hvordan det er med Linux. Halflife-serveren finnes for FreeBSD også by the way.

Lenke til kommentar
Hmm.. Er det VELDIG vanskelig å sette opp CS server og Filserver til windows på FreeBSD?

 

CS-serverdelen kan jeg ikke si så mye om, men generelt installeres 3. parts-programvare veldig glatt på FreeBSD via ports-systemet.

 

Forøvrig er ikke FreeBSD vanskelig å sette opp. Det er kansje lettere enn på Linux, siden FreeBSD er et helhetlig operativsystem og ikke bare en distro. Mindre kaos, mer orden. Driver-messig er FreeBSD allerledes enn Linux - alle driverne følger med, og de _virker_ordentlig_.

 

Du må regne med å lese littegrann og å bruke litt tid på det, men vanskelig er det ikke.

 

FreeBSD er lett å installere, ikke bruk tid til å lese om akkurat det. Du trenger ikke mer enn mini-isoen hvis du ikke vil/må ha X oppe fra begynnelsen. Hvis du viser litt interesse skal jeg hjelpe deg på vei med pekere og tips.

Lenke til kommentar
Angående Terminator Card... jeg vet ikke, men det kan være at den serveren egentlig er dual-CPU, og at den inneholder et terminator card for den andre prosessorsocketen (så vidt jeg vet, må du vel ha det, dersom du bare har én cpu). Men er dette tilfellet, så skaff deg nå inderlig en cpu til da!!!!

:woot:

 

Brukes ikke Terminator kort til SCSI ting da?

eller roter jeg? (igjen :wink: )

Lenke til kommentar
Angående Terminator Card... jeg vet ikke, men det kan være at den serveren egentlig er dual-CPU, og at den inneholder et terminator card for den andre prosessorsocketen (så vidt jeg vet, må du vel ha det, dersom du bare har én cpu). Men er dette tilfellet, så skaff deg nå inderlig en cpu til da!!!!  

:woot:

 

Er nok 99% sikkert riktig denne antagelsen. På SCSI kjedene brukes ofte terminering i siste enhet, og hvis ekstern terminator skal brukes er dette en liten klump, ikke ett kort.

 

Når det gjelder kraft nok til å kjøre dedikert CS server, så er dette bra. (Litt lite minne vil sinke mapchanges...) Ville ha kjørt W2K, da jeg synes denne serveren er mer stabil. (CS serveren, that is...)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...