usikker Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Skal snart kjøpe ny TV på 40-46 tommer og er akkurat begynt å orientere med i denne jungelen. Har skjønt det sånn at plasma er på tur ut og at det er LED som er tingen. LED er jo fremdeles en ny teknologi og vi snakker vel fremdelse om 1. generasjons LED-TV. Vil dere anbefale å legge litt penger i en kvalitets-LCD i stedet for å gå for en LED-TV? Vil man merke den helt store forskjellen? Jeg er ikke så veldig opptatt av tykkelsen på TV'n. Har sett litt på Samsung og ser at jeg kan få en 46-tommers LCD til omtrent samme pris som en 40-tommers LED. Hvis bildet og funksjonene er stort sett det samme, så vil jeg heller legge pengene i 6 tommer ekstra enn at TV'n skal være 5 cm tynnere. Kommentarer? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Formuleringen av spørsmålet antyder en vanlig forvirring. LED er LDC. Forskjellen ligger i baklyset for LCD panelet. Det er egentlig ingenting nytt i teknologien, det er bare kombinasjonen som er ny. Det har bare vært et prisspørsmål. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 plasma er vel på ingen måter på tur ut enda ? ja legg pengene i en LED, er ikke bare tykkelsen som er forksjell. Samsung LED tver har f.eks mye bedre sorthvit nivå en LCD. Noe LCD har slitt med i mange år mot plasma. hva har du tenkt å bruke tven til ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 ... Samsung LED tver har f.eks mye bedre sorthvit nivå en LCD. Det er en ukvalifisert påstand som lett blir feil. Men det du tenker på er antagelig at de dyreste LED LCD'ene er sonebasert, dvs de kan dimme baklyset etter behov. http://reviews.cnet.com/4321-6482_7-6661380.html En vanlig syltynn LED LCD har kantbelysning og har vel akkurat like dårlig sortnivå som LCD alltid har hatt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 ... Samsung LED tver har f.eks mye bedre sorthvit nivå en LCD. Det er en ukvalifisert påstand som lett blir feil. Men det du tenker på er antagelig at de dyreste LED LCD'ene er sonebasert, dvs de kan dimme baklyset etter behov. http://reviews.cnet.com/4321-6482_7-6661380.html En vanlig syltynn LED LCD har kantbelysning og har vel akkurat like dårlig sortnivå som LCD alltid har hatt. Har du sett samsungs nyeste syltynne skjermer? De har det "by-far" beste sortnivået jeg har sett på en lcd-skjerm, de knuser også mye av det som er av plasma. Men det er sant som du sier, led impliserer ikke bedre sort-nivå. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Er akkurat samme sortnivået på LExxB755, den råeste LCD-skjermen fra samsung med vanlig baklys. I tillegg har den 200Hz, og koster langt mindre enn tilsvarende LED-baklysvarianter. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hvordan er fargene om man sammenligner dem med hverandre da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Et poeng med LED er at fargene skal kunne bli bedre. LED har et bredere fargespekter enn lysrør. Men jeg har ikke sett på disse TVene i det hele tatt, uttaler meg kun på teknologisk grunnlag. Når det gjelder 200 Hz, så leste jeg nylig en amerikansk test hvor de fant ut at slike ting var helt bortkastet. http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2356393,00.asp Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Et poeng med LED er at fargene skal kunne bli bedre. LED har et bredere fargespekter enn lysrør. Nettopp derfor jeg spurte. EDIT: Happy? Endret 3. januar 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Nettopp derfor jeg spurte. Litt vanskelig å se hva "derfor" referer til, når du siterer hele innlegget mitt. Bedre om du gjør som jeg gjør her, og editerer siteringen. Off topic, men dette skriver jeg som Forumveileder. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 LED har også lengre levetid enn LCD. Og jeg har hørt at kvaliteten på LCD lysrørene faller med årene. Samt LED tv'er bruker mindre strøm. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 LED har også lengre levetid enn LCD. Og jeg har hørt at kvaliteten på LCD lysrørene faller med årene. Samt LED tv'er bruker mindre strøm. LED er lys, lcd er skjermteknologi, vet ikke hvorfor du sammenlignet teknologiene. Du prøver kanskje å si at led-baklys holder lenger enn de vanlige ccfl-rørene som vanligvis brukes? Ja det stemmer, men lcd-paneler har også en uvane av å blekne (uavhengig av rørene bak), så levetiden blir nok ikke så voldsomt mye lenger ned. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hvor lang levetid har lcd tvene ? Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Hvor lang levetid har lcd tvene ? lang Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Kan vel stort sett regne med en 20 000 brukstimer før det begynner å bli synlig slitasje. (Det betyr oversatt at om du ser på tv 10 timer hver dag, så vil det ta rundt en 6 år før den begynner å bli merkbart slitt. Eller 15 år med 4 timer per dag. Og selv etter denne tiden vil den fortsatt være brukelig, men farger vil bli blassere, og lyset svakere. Selvfølgelig generelt sett, men det ligger stort sett rundt der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå