Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 100 quattro: kjølevæska forsvinner, hvite flekker i motorolja


Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Audi 100 quattro 1990 som til nå har gått nesten helt uten problemer i et par år (km stand 250.000). Men her om dagen merket jeg den mister kjølevæske. En liter i døgnet cirka. Ser at det er litt hvitt gørr i motoroljen, som forøvrig var skiftet for 2 måneder siden. Dessuten litt mye dugg inne i kupe, noe vann på gulvet, men nå er det veldig kaldt ute og snø dras med inn så det kan være der vannet kommer fra.

Tyder dette på defekt toppakning? Forslag til hva mer jeg bør se på? Litt vanskelig å finne lekkasjen da bilen står utendør i sprengkulde og snødrev :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukt på vannet inne i bilen. Om det lukter litt som frostvæske kan det være varmeapparatkrana/selve varmeapparatet som lekker.

 

Alternativt kan det være gåen toppakning, men hvis bilen er brukt mye til småkjøring nå i kulden er det vanlig at det blir litt hvit gugge i olja(pga kondens)

Lenke til kommentar

Lukta på vannet inne i bilen og kan ikke kjenne noe spesielt. Dessuten ligger det som is på mattene foran! Da kan det vel ikke være FROSTvæske?? Kan tas med at jeg har dårlig luktesans og vet ikke om jeg hadde lukta forskjellen mellom frostvæske og vann. Hvordan lukter det egentlig?

Kikket på ny på peilestaven, det hvite gørra ligger oppover staven, ikke nede der i intervallet hvor man måler. Kan det da bare være kondens i selve peilerøret?

Kikket også under påfyllingslokk olje, endel hvit gørr på selve lokket men kunne ikke se noe nedi ved ventilene. Dette kan vel også være kondens?

Så hvordan kan jeg (med enkle midler?) med noenlunde sikkerhet finne ut om toppakninga har røket? Vil jo forsøke å utelukke det dyreste, mest omfattende å fikse først!

Takkar for svar!

Lenke til kommentar

Kjølevæske er vel kanskje mere riktig ord.

Mener det skal lukte litt søtt av kjølevæska. Er det bløtt under mattene?(hvis du har gummimatter bør det ikke være veldig bløtt der)

Akkurat hvor mye gugge som er "vanlig" å hva som er unormalt tør jeg ikke svare sikkert på.

 

Om toppakningen har gått å du får vann i olja øker mengden "olje" på motoren, er vel synelig på peilepinnen. Går vannet i sylindrene ryker det jo mere, men når det er kaldt og vintern er det vanskelig å si om den ryker pga det eller om det pga evt vann i sylinderne.

 

Kan veldig lite om audi, du hadde nok fått mere konkrete svar om du lagde en tråd på http://www.vwaudi-club.no/ men der koster det vel ca 4-500kr å bli medlem. (har du en kompis som er medlem hør om han kan spørre)

Alternativt kan du høre i audi delen på http://www.bilforumet.no/

Lenke til kommentar

Det er sånn da at du har et ganske stort trykk i sylinderne og dersom toppakningen er gåen lekker dette trykket ut i kjølekanalene på motoren og presser kjølevæske ut.

Desverre opplevd dette flere ganger.

Kan være noe skikkelig dritt på moderne motorer (blokk og topplokk i aluminium). Det betyr at både blokk og topplokk må planslipes. Altså ut med motor og til nærmeste verksted som kan gjøre noe med dette.

Anbefales ikke på biler verdt under 100K pga kostnaden. du får aldri pengene tilbake. Gjør du det, gjør det på billigste måte og selg bilen umiddelbart!

Endret av Airman49
Lenke til kommentar

air,

Jeg selger aldri den gamle quattroen min:)

Har hatt så mye gøy med den på vintern, og det er en kanon bil å kjøre. Har ikke allverden av erfaring med å skru, men vurdere seriøst å hoppe i det å skifte toppakning selv. Make it or break it. Bilen er uansett ikke verdt noe i markedet. Uansett hvordan det måtte gå kan jeg vel ikke unngå å lære en masse.

Wat ya think, blir det vanskelig?

Lenke til kommentar

Gugge generelt i olja er IKKE normalt. Det kan være litt av det, bl.a i ventilasjonssystemet og lignende der hvor vann som havner ned i olja av naturlige årsaker (ventilasjon) kondenserer. Finner man gugge oppe i motoren under påfyllingslokk og sånt, så er det noe galt og når det forsvinner vann fra kjølesystemet er vel det ikke en tilfeldighet.

 

Det kan kanskje være mulig å se indikasjon i kjølesystemet også ved å se etter brune klumper. Kjølevæska skal være helt ren dersom alt er i orden.

Lenke til kommentar

Brune klumper?

Jeg bruker den rosa audi spesial kjølevæska. Vil det da også være brunt om noe er galt?

Etter hva jeg kan huske så kjølevæska helt klar og fin ut. Men det var altså noe hvitt gørr under oljepåfyll-lokket. Ellers ikke noe.

Vet ikke helt hva som blir mitt neste trekk... får sove på det.

Lenke til kommentar

Høres for meg ut som bare kondens. Kjør en lang tur, gjerne en times tid, og sjekk om det fremdeles er der. Kan være så mange andre grunner til at kjølevæske forsvinner. Som feks liten lekkasje i radiator som bare lekker ved kjøring og ikke ved tomgang(dermed ingen flekker under bil ( har dette problemet med min nå) ), lekkasje som lekker lite og treffer blokken og fordamper. Kan såklart være topp pakning men sjekk alt annet først. Vis topp pakning er gåen kan det skje så mye forskjellig. Enten olje i vannet, vann i oljen, lekkasje fra motor uten at væsker blander seg eller ingen symptomer i det hele tatt. Kan også miste kompresjon på noen sylindre i noen tilfeller.

Lenke til kommentar

Gode forslag! Det der med at det kan lekke bare under kjøring og at væska fordamper hadde jeg ikke tenkt på. Skal ut i kulda nå med supersterk lommelykt å kikke. Samt legge noen papplater under motoren. Kanskje det kan gi noen svar.

Lenke til kommentar
Kan være noe skikkelig dritt på moderne motorer (blokk og topplokk i aluminium). Det betyr at både blokk og topplokk må planslipes. Altså ut med motor og til nærmeste verksted som kan gjøre noe med dette.

Anbefales ikke på biler verdt under 100K pga kostnaden. du får aldri pengene tilbake. Gjør du det, gjør det på billigste måte og selg bilen umiddelbart!

 

att BLOKKA må planslipes, det har jeg som mekaniker aldrig vært borti, (heller aldig hørt om noe slikt har blitt gjennomført) da skal det være ille. og vi har nå bytta en del toppakninger hos oss nå. dessuten har trådstarter ikke alu blokk. å dessuten er det ikke bestandig nødvendig å planslipe kun toppen heller, men det er i de aller fleste tilfeller lurt/nødvendig å gjøre det.

Endret av Ovechk1n
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har kommet til noe så banalt at det nok er vannpumpa som lekker. Og det lekker mye, 2 liter dagen. Så jeg fyller bare på med vann. Så lenge det ikke er frost eller motoren går for varm skulle det vel gå rimelig bra. Men over tid må jeg selvsagt fylle på med riktig væske for å få de rette egenskapene. Problemet har vært å skaffe de riktige delene. 100 Q 1990 har nemlig to ulike sett vannpumper, reg.reim og spennehjul, ut fra engine number. Problemet er bare at jeg ikke finner dette nummeret. Ikke står det i serviceheftet, og ikke kan jeg finne det innpreget på blokka. Det skulle det da stå, men hvor! Har lett med lys og lykter. Møller kan heller ikke finne ut av det. Frustrerende. Vet at reg reim skifte ikke er noe man leker seg til. Men å skifte vannpumpe kan da ikke være så vanskelig. Noen som kjenner denne bilen og kan gi en antydning om hvor lett/vanskelig det kan være?

Lenke til kommentar

Du må ikke fylle på rent vann. Frostvæske er ikke bare "frostvæske". Den er også helt nødvendig for å hindre korrosjon i motoren (det vil du ikke ha), samt øke kokepunktet til kjølevæska så den kan holde høyere temperatur uten å koke.

 

Det som kalles "frostvæske" på norsk er egentlig bare et blandeprodukt med alle tilsteninger som trengs for å få en korrekt fungerende kjølevæske.

Lenke til kommentar

Er klar over det, men det er en veldig kortsiktig løsning. For å komme seg fra a til b korte distanser. Går å venter på ny vannpumpe. Kan da ikke begynne å korrodere på noen dager? Det er jo ikke sjøvann jeg fyller da;)

Gidder ikke kjøpe rådyr rosa frostvæske når den renner som en sil. Noe billigere og safe jeg kan bruke i mellomtiden. Vet det er noe snakk om at enten rød eller blå IKKE skal brukes på gamle audier, dvs. må ikke blandes, kan klumpe seg. Stemmer det?. Men husker ikke hvordan det var. Noen som vet hva som er safe (og billig)? Som sagt så blander jeg nå bare blå med rent vann, kan da ikke være så farlig elle?

Endret av Tea3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...