Atald Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Morsomt å følge dette, og pent utsnitt du har valgt til bildene. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 Uke 27 Sommer og varmt vær, men ikke bare solskinn. Dagen bød på både sol, regn og torden i det fjerne. Blender: f/5.6 Lukkertid: 1/350 s ISO: 800 Gradert gråfilter Den høye ISO-verdien skyldtes uoppmerksomhet - jeg hadde glemt å stille tilbake til 200 etter at jeg hadde tatt noen innendørsbilder. Redusert dynamisk omfang ved denne store forsterkningen kan nok forklare hvorfor himmelen ble utbrent til tross for det graderte gråfilteret. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Uke 28 Temperaturen har vært relativt sommerlig hele uken, mens været har variert fra fint til styrtregn. I dag var det egentlig verken eller - overskyet oppholdsvær og 17-18 grader. Jeg var usikker på om jeg skulle fjerne stråene i forgrunnen eller ikke. Jeg valgte å la de stå for å være med å dokumentere hvor godt gresset vokser nå.(Dessverre vokser brenneneslene også godt omkring der jeg tar bildet fra). Blender: f/16 Lukkertid: 1/125 s ISO: 800 Dagens bilde er tatt med et annet objektiv enn tidligere, men brennvidden er den samme så utsnittet ble likt. Dette er et gammelt OM-objektiv som jeg fikk kjøpt for 200 kr. Det kom utstyrt med et fastkilt UV-filter (virkningen var mer som et soft-fokus filter). Dette filteret var jeg så "uheldig" å knuse, og nå ser den optiske kvaliteten ut til å være bra. Billigadapteren jeg kjøpte ser derimot ikke ut til å være helt bra. Jeg mistenker den for å være en halv millimeter for tykk, for jeg kan ikke fokusere til uendelig. Faktisk er treet midt i bildet for langt unna til å kunne være i fokus, så derfor trengte jeg å blende så langt ned som mulig for å få akseptabel skarphet i bildet. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Men gror og blir grønt og fint GOdt det er noen som holder ut denne utfordringen. Er en del som har hoppet av ser det ut som Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Uke 29 Blender: f/5.6 Lukkertid: 1/60 s ISO: 400 Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Ja nå er det bare å se frem til høsten med denne utfordringa Da blir det litt forandring igjen Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 1. august 2010 Forfatter Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Uke 30 En heller våt dag, og ikke spesielt varm heller. Men det lettet litt mot kvelden, så bildet ble faktisk uten regn. Blender: f/4 Lukkertid: 1/60 s ISO: 200 Ja nå er det bare å se frem til høsten med denne utfordringa Da blir det litt forandring igjen Ja, det har vært litt kjedelig nå i det siste. Gresset har blitt litt høyere, men ellers har det ikke skjedd så mye. Men høsten bør bli bra Endret 1. august 2010 av -trygve Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Uke 31 Det ble lørdagsbilde denne uken. Varmt, men ikke noe særlig sol. Blender: f/8 Lukkertid: 1/500 s ISO: 1600 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Uke 32 Det ser ut til at sommeren kom sent, men godt i år. Nå er det jo ikke de store endringene fra uke til uke for tiden, men plantene i forgrunnen blir i det minste stadig høyere. Blender: f/6.7 Lukkertid: 1/20 s ISO: 200 Pola + gradert gråfilter. Jeg kunne nok med fordel hatt overgangen på det graderte filtere litt høyere oppe i bildet. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Uke 33 Jeg var tidlig oppe i dag, og håpte på å få med meg litt av tåkedottene som drev oppover dalen. Dessverre drev tåken over mitt utsnitt. Da jeg tok bildet regnet det ikke, men resten av dagen fikk vi nok av den sorten Blender: f/8 Lukkertid: 2/3 s ISO: 200 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Uke 34 Egentlig en ganske fin dag, men så kom det akkurat inn en regnbyge da jeg skulle ta ukens bilde. Blender: f/5.6 Lukkertid: 1/60 s ISO: 200 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 Uke 35 Jeg har ventet hele sommeren på slike forhold, så da værmeldingen så lovende ut var det bare å komme seg ut før solen sto opp. Disen over myren like ved var mer slik jeg hadde tenkt meg, men det var i hvertfall en liten dis å fange i mitt motiv også. Blender: f/8 Lukkertid: 2 s ISO: 200 Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Man ser liksom at det går mot høst selvom det ikke er høstfarger, ser det overalt at naturen og uslått gress ser "ferdigvokst" ut på ett vis. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 Uke 36 Det ble et fredagsbilde denne uken. Selv om fluefiskeren mener å se at det går mot høst, vil jeg påstå at det fremdeles er sommer. (Eller, var sommer da jeg tok bildet på fredag. Nå begynner været å minne mer om høst). Blender: f/5.6 Lukkertid: 1/125 s ISO: 200 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Uke 37 Dette var det vanskeligste bildet hittil i prosjektet. For det første har det regnet mye den siste uken, så elven var blitt så stor at jeg måtte stå delvis ute i vannet for å ta bildet. I tillegg var det så mørkt at jeg knapt nok så noe gjennom søkeren; men jeg klarte til slutt å treffe bra på det vanlige utsnittet mitt. Eneste håpet for å få fokus noenlunde riktig var avstandsskalaen på objektivet. Siden det er et makroobjektiv er det ikke store vandringen mellom noen få meter og uendelig. Til slutt kom problemet med hvitbalansen. En kjekk blanding av gatebelysning og månelys ga en artig utfordring. Jeg fant ut at det fungerte bra å stille kamera på glødelampebelysning. Resultatet? Kanskje det beste bildet hittil i serien. Blender: f/5.6 Lukketid: 30 s ISO: 400 Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Fint å sjå at det framleis er nokre som heng med i utfordringa. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Uke 38 Høsten er på vei, men det er fremdeles mer grønt enn gult. Høst er forresten ikke så ille når været er slik det har vært denne helgen Blender: f/4 Lukkertid: 1/30 s ISO: 500 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Uke 39 Nå er det i hvertfall ingen tvil om at høsten har kommet. Regnet høljer ned, det blåser friskt og gulfargen begynner å overta der det før var grønt. Det var i grunnen synd at været fra tidligere i uken ikke varte til helgen. Da var det klarvær som gjorde at sivet i forgrunnen var dekket av rim om morgenen. Blender: f/5.6 Lukkertid: 1/90 s ISO: 400 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er så imponert over dere som fortsatt holder på med årsutfordringen, og når jeg ser hvor kult det blir med de små forskjellene som over tid blir store, så angrer jeg på at jeg ga opp tigerserien min Ikke fortvil, rim blir det vel en råd med snart Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Ikke fortvil, rim blir det vel en råd med snart Tja, rim krever klarvær og høsten i Bergen ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå