Gå til innhold

Hjelp til relativt avansert backupløsning, samt oppsett av mirror-disk.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har helt håpløse backuprutiner som består i å, med ujevne mellomrom, kopiere de viktigste filene over på en ekstern disk.

Så, før det skjer ett stort tap av data tenkte jeg jeg skulle endre drastisk på backuprutinene. Jeg har egentlig planene klare (men er åpen for andre måter å gjøre ting på), planene er som følger: Jeg har to maskiner, en bærbar jeg bruker på skolen og en stasjoner

Dette skal gjøres på både stasjoner og bærbar:

* Automatisk backup av C:\Documents and Settings\*user*\- Til Mozy (Ubegrenset lagring for 4.99$ per maskin)

* Automatisk backup av C:\Documents and Settings\*user*\Mine dokumenter/Skole til sugarsync. Disse to skal tas backup med sugarsync, som også skal sørge for at de til en hver tid inneholder de samme dokumentene!

Stasjoner maskin:

* Automatisk backup fra C:\Documents and Settings\*user*\ - Til E:\

* Automatisk backup av utvalgte mapper på E:\ (lagringsdisk 1tb, hvorav 600gb er brukt)

* Jeg har en 1tb-disk som jeg ønsker at skal speile E:\, hvordan gjør jeg det på lettest mulig måte uten å slette innholdet på E:\ ?

Så til det viktigste: Alt må være automatisert, og totalt uten vedlikehold!!! Jeg må kunne lagre et dokument i skole-mappen på den bærbare maskinen, og ha backup av det på: Nett via Mozy og Sugarsync, i Skole-mappen på den stasjonere og på E:\-disken i den stasjonere samt på mirror av E:\

Er det andre backup-tiltak som kan gjøres?

Dette ble muligens ikke helt enkelt forklart, så er det deler dere lurer på er det bare å rope!!

Jeg er meget takknemlig for all hjelp og alle innspill som måtte komme!!

Mvh Corporal Clegg aka Ivar

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på hva selve problemstillingen din er :)

Opplegget ditt ser greit ut det, må forøvrig gå gjennom mitt eget snart og sjekke at alt funker som det skal.

Tråden er forsåvidt riktig plasser den, men vil nok anbefale å ta selve speilingen av harddiskene dine, altså raid oppsettet, i en egen tråd i denne kategorien. Før det kan det være lurt å lese denne tråden ;)

Lenke til kommentar

Problemet er egentlig den praktiske gjennomføringen, hovedsaklig hvilken programvare skal automatisere den lokale backupen? Samt å få bekreftet at oppsettet ser greit ut.

Takk for svar !

Forresten, hvilken rolle har egentlig en forumveileder? :)

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Har i grunn ikke noe å utsette på det oppsettet. Har god erfaring med Mozy fra den perioden jeg brukte det, Sugarsync har jeg derimot ikke noe erfaring med.

Aha, ser ut til at Sugarsync også er offsite backup ;) Til lokal backup har jeg sett Synctoy anbefalt en del ganger i tillegg til Cobian (se der ja, versjon 10 kommer om en stund. Blir en fin anledning til å se over hele opplegget mitt!). Du kan jo teste og se hva du liker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...