nikker95 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg vurderer å kjøpe et Asus Crosshair III Formula hovedkort. Jeg trenger å kjøpe RAM samtidig som jeg kjøper hovedkortet, men jeg lurer på hvilke RAMbrikker jeg skal kjøpe. Jeg har drevet litt research på dette kortet en liten stund... PÅ ASUS' egen side står det at det supporter alle 1600MHz RAMbrikker, mens alle andre steder sier alle at den bare støtter opp til PC3-10600 (1333MHz). Spørsmålene mine er da: 1. Kan jeg bruke andre RAM-brikker en de som står i Qualified Vendor Lista? 2. Kan jeg bruke PC3-12800 RAM med dette hovedkortet som f.eks.?: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=406347 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 dette er AM3 sokkel versjonen eller? for i så fall vil 4GB sett være riktig, da 6Gb settene er beregnet til sokkel 1336 til intel i7 Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Som vesleengen sier så skal du helst ha dual-channel/to-kanals RAM, da man får best utbytte av å bruke 2 eller 4 DIMMer. Det som trolig menes i de forskjellige tingene du har lest, er at alle 1600MHz-brikker støttes; likvel vil disse klokkes ned til 1066MHz eller 1333MHz dersom du ikke selv gjør noe. Jeg har f. eks. et i5-oppsett med 1600MHz OCZ-ram. Disse kjøres på 1066MHz som standard clock (sikkert bestemt av prosessor/HK (Asus P7P55D)). Jeg må altså overclocke RAMen for å utnytte det som bor i brikkene mine. Regner med at det er det som skaper forvirringen. Og håper jeg ikke bidro til den! :S Endret 3. januar 2010 av E-asy1985 Lenke til kommentar
nikker95 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 dette er AM3 sokkel versjonen eller? for i så fall vil 4GB sett være riktig, da 6Gb settene er beregnet til sokkel 1336 til intel i7 AM3 det her ja. Skjønner ikke helt fordi jeg har f.eks. et annet alternativ på 4GB som det står er beregnet for Phenom II (Skal ha Phenom II 965), men de er også PC3-12800 xP http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499165 Lenke til kommentar
nikker95 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Som vesleengen sier så skal du helst ha dual-channel/to-kanals RAM, da man får best utbytte av å bruke 2 eller 4 DIMMer. Det som trolig menes i de forskjellige tingene du har lest, er at alle 1600MHz-brikker støttes; likvel vil disse klokkes ned til 1066MHz eller 1333MHz dersom du ikke selv gjør noe. Jeg har f. eks. et i5-oppsett med 1600MHz OCZ-ram. Disse kjøres på 1066MHz som standard clock (sikkert bestemt av prosessor/HK (Asus P7P55D)). Jeg må altså overclocke RAMen for å utnytte det som bor i brikkene mine. Regner med at det er det som skaper forvirringen. Og håper jeg ikke bidro til den! :S Takk! Tror jeg skjønner det nå I så fall kommer jeg til å overclocke dem så langt jeg klarer. xP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå