Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med clutch


inor

Anbefalte innlegg

Har problemer med clutchen på min bil. Den henger seg opp når den trykkes helt inn. Må da dra den ut igjen med foten for å få satt bilen i gir igjen. Har sjekket clutchvæsken i beholderen. Det er riktig nivå, men den virker litt "skitten".

Noen som vet hva dette kan være. Clutchen eller kanskje girkassen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som hovedsylinderen til clutchen holder på å ryke. Clutchsystemet bruker bremsevæske, som absorberer vann, så jeg bruker å flushe det med ny væske annethvert år. Jeg kjøpte en bil hvor de forrige eierne ikke hadde vært obs på dette (væska jeg flushet ut så ut som tynn sennep), og fikk de samme symptomene som deg. Du får kanskje tak i billige overhalingssett til sylinderen, men jeg tror du blir nødt til å bytte den ut. Min var så opprustet på innsiden at det ville aldri vært håp for den.

Lenke til kommentar

Exiter er inne på saken. Prøv å bytte clucthvæske først og se om det hjelper. Det er vanlig bremsevæske.

Dersom ikke, må du nok belage deg på å bytte hovedsylinder eller slavesylinder eller begge. Jeg ville ha prøvd å bytte slavesylinderen først. Min erfaring med overhalingssett er at det er bortkastet arbeid og bortkastede penger. Det ender opp med at du må kjøpe en ny til slutt.

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Kunne prøvd med ny clutchvæske først, men det er kanskje ikke en jobb for en uten mye erfaring med bilmekanikk ? I og med at clutchsystemet absorberer vann, kan det være noe som er frosset på grunn av den ekstreme kulden ?

Lenke til kommentar

Ja, det kan godt være at clutchvæsken har frosset et eller annet sted.

Det er ikke så veldig vanskelig å skifte clutchvæske. Du kan greie det alene men det er best å få noen til å hjelpe deg med å tråkke inn clutchen.

 

Du trenger bremsevæske, tynn plastslange på ca. en halv meter og en tom halvliters colaflaske e.l. Du kan også få kjøpt en såkalt bremselufter på Biltema/Mekonomen som er super til dette. Da trenger du ikke slangen og colaflaska.

 

1. Kjøp bremsevæske og fyll clutchvæskebeholderen helt full.

 

2. Nede på gearboksen/clutchhuset sitter slavesylinderen. Denne har en lufteskrue i enden der røret/slangen fra hovedsylinderen kommer inn. Åpne denne lufteskruen c. 1-1,5 omdreining. Fyll litt bremsevæske i colaflaska. Tre plastslagen på lufteskruen (må være såpass trang at den sitter godt). Stikk den andre enden av slangen ned i colaflaska slik at enden på plastslangen er nede i bremsevæska.

 

3. Få en kompis (eller kona for den del) til å tråkke clutchpedalen sakte inn, slipp den sakte opp, tråkk den sakte inn osv. Da vil den gamle clutchvæska bli pumpet ned i colaflaska.

OBS!! Fyll etter bremsevæske i hovedsylinderen etter hvert som nivået synker slik at denne er full hele tida. Når væska som kommer ut igjennom plastslangen ser helt ren og fin ut har du fått skiftet ut den gamle væska.

 

4. Skru igjen lufteskruen på slavesylinderen.

 

5. Ferdig!!

Endret av Airman49
Lenke til kommentar
Tusen takk ! Dette var en meget bra beskrivelse. Setter i gang med en gang :)

Vær obs på en ting. Hvis hovedsylinderen er av samme design som bla. Saab bruker, og du under noen omstendighet får luft i hydraulikken, så vil du bli nødt til å trykksette systemet fra væskebeholderen for å få luftet skikkelig. Den enkleste måten å gjøre dette på er å kjøpe en slange med et adapter som du skrur på beholderen. Så kobler du den andre enden til ventilen på et dekk og bruker trykket fra dekket til å gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Byttet clutchvæske i går. Tror ikke at det kom noe luft i systemet , men er ikke helt sikker. I allefall fungerte clutchen fint de første kjøreturene jeg hadde. Etterhvert begynte trykket på nytt å falle. Clutchen henger seg ikke opp slik den gjorde før, men bilen er vond å få i gir og clutchpedalen må helt i bunn. Da er det vel kanskje hovedsylinderen som er problemet?

Lenke til kommentar

Det som skjer, er at væska som komprimeres når du trør ned pedalen lekker forbi pakningene i hovedsylinderen, og dette blir bare verre. Bytt hovedsylinderen med en gang, så slipper du å få problemer når du står i rushtrafikk og den ryker helt. Det er det som vil skje til slutt. Hvordan så den gamle væska ut, forresten? Hvis den var gulbrun og grumsete, så er det garantert korrosjon som har ført til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...