Gå til innhold

Ekstern Harddisk for PS3

LFCstar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vista er det svært lite vits i å kjøpe, det er et ganske dårlig operativsystem. Gå heller for Windows 7 som er nyere, kjappere, har mindre bugs og som gir deg mye bedre ytelse. Denne kan du kjøpe her. Velg 64bit om du har over 4GB RAM og velg om du vil ha norsk eller engelsk språk.

Det du kan gjøre, om du vil ha en gratis løsning enn så lenge, er å laste ned Ubuntu. Et gratis operativsystem du kan laste ned og installere allerede i dag, og som funker veldig bra til det meste. Har du en minnepenn eller brennbar CD/DVD du kan brenne noe ut på? I såfall skal dette være en enkel operasjon :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Windows CD? Denne "Windows CDen" er disken som følger med i Windows 7. En enkel DVD det står Windows 7 på du stapper inn i maskinen og installerer ;)

For å få maskinen "back on track" må du jo ha et operativsystem, enten kan du da vente på at Windows 7 kommer i posten hvis du har bestilt det, eller så kan du laste ned og installere Ubuntu i påvente.

Det finner du her. Last ned det så kan jeg fortelle videre når du har oppdarert oss på hvordan det gikk. Skal være ganske enkelt, så lenge du har en CD, DVD eller USB stikkk du kan legge det på. Ubuntu funker ganske likt som Windows, så installerer du det i dag har maskinen "back on track" igjen mens du venter på Windows 7 :)

Skjønner du hva jeg mener?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Har aldri vært den beste på PC. Men saken er den at jeg måskaffe meg windows7, denne vil installeres automatisk(? er det lett?) når cden puttes i. Når den er installert så skal pcen funke som helt ny? Vil vistabli slettet automatisk? Og vil jeg da miste alt av programmer og filmer og filer som jeg hadde på pcen? Rett og slett starte på scratch?

mvh

Lenke til kommentar

Hvis maskinen din er i orden, er det bare å stappe inn disken, da skal det sprette opp et installasjons program du må følge. Ikke verre enn å velge språk, brukernavn og slikt. Vista forsvinner ja og du starter fra scratch :) De filene dine som lå på partisjonen eller harddisken du hadde Vista på vil forsvinne ja, eller, de er egentlig allerede borte siden du formaterte den i sted ;)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Skjønner, utrolig trist men kun min feil så dette må rettes opp i. Så denne windows 7 CDen, hva er egentlig forskjellen på 32 og 64 bit? Har 4095mb ram og 1000 GB harddisk. Hva anbefales? Kunne du fortalt hva som er forskjellen på disse to? Forskjell på hastigheten? Nå som jeg skal bestille en W7 CD vil jeg på en måte ha reformatert hele PCen da? Altså sarter som om den skulle vært ny? Siden alt av filer osv er borte, prøver å forstå dette siden jeg ikke er den beste innenfor data som sagt. Så setter pris på at du tar deg tiden til å hjelpe.

Og vilken av disse W7 anbefales? Er 3 forskjellige typer. Hvilket er raskest? Og er det noen forskjeller for gaming?

mvh

Endret av LFCstar
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 64bit og 32bit kan du lese om her. Kort sagt er vel største forskjellen at 64bit klarer å utnytte mer enn 3GB RAM, du vil altså få noe bedre ytelse om du har 4GB eller mer og kjører 64bit. Maskinen blir som "ny" ja, alt du hadde på disken er borte, akkurat som når du kjøper ny PC. Se positivt på det, du vil sannsynligvis få en mye raskere og mer feilfri maskin! :)

Lenke til kommentar

år se på det fra den siden da, men er noe jeg liksom ikke skjønner helt. renger jeg kun windows 7 cden for at PCen blir helt ny, høres liksom litt for lett ut vis du skjønner:P

Altså vis jeg har lyst å beholde vista da trenger jeg bare en vista cd? Og ved å innstallere OS på nytt så vil hele pcen bli "reformatert" eller er det mer man må gjøre for at "hele" pcen blir det?

Igjen takk for at du tar deg tid til å hjelpe en person med minimale computer skills.

EDIT; Fant ut at jeg hadde windows vista home premium 32 bit, vil det ha noen negativ effekt at jeg da kjøper W7 64? Og du anbefaler 64 bit ettersom jeg har 4095 mb?

mvh

Endret av LFCstar
Lenke til kommentar

Du trenger kun en slik Windows 7 disk som jeg linket til for å installere Windows 7 ja. Skal være veldig enkelt så lenge alt er i orden, er laget så alle skal kunne skjønne det, men nå kjenner jo ikke jeg maskinen din da, så vet ikke om det er noe tull med den på noen måte.

Vil du installere Vista igjen (noe jeg fraråder deg å gjøre da Vista er mye dårligere + at du fortsatt vil måtte starte fra scratch uten noen filer eller programmer) trenger du en tilsvarende Vista disk. Hvor de selger det nå vet jeg ikke, tipper de fleste har gått over til Windows 7. (Med god grunn ;) )

Hvordan det funker å gå fra 32bit til 64bit i ditt tilfelle er jeg ikke helt sikker på, men funket hvertfall fint for meg! 64bit vil gi bedre ytelse i ditt tilfelle ja, om du får det til å funke!

Et siste alternativ er som sagt å prøve Ubuntu. Det laster du ned her, brenner ut og stapper i maskinen for å installere, helt gratis! (Med andre ord over 900kr billigere) Skal være super enkelt det også!

Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg lasta ned Ubuntu, prøvd det og kjøpt Windows 7 hvis jeg ikke likte det. Hadde beholdt Ubuntu på maskinen som en midlertidig løsning inntil jeg fikk Windows 7 i posten.

Du får velge selv, men hold oss oppdatert på hvordan det hele går! Bare hyggelig å hjelpe! :) Lykke til!

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Takk for et herlig svar. Så denne ubuntu er en annen "type" OS altså? Har bestemt meg for å dra til elkjopi oslo i morgen for å kjøpe meg W7, regner med at man kan få det i sånne butikker, eller? Men sitter kun igjen med en liten liten problemstilling og det er jo denne bit tingen. Hadde 32 med vista før dette skjedde. Men er keen på 64 bit ettersom eg føler jeg il tjene på det og at den vil være bedre for mine 4095 mb ram. Men kan det hende at ikke W7 64 bit funker for pcen? :( Ville jo vært utrolig surt å komme hjem i morra også få en feilmelding om at W7 ikke ble innstallert pga det med bit.

mvh

Lenke til kommentar

Det finnes ingen grunn til å gå for et 32bits operativsystem i dag, spesielt siden fordelene ved å ha et 64bits system er langt større en ulempene.

Spill for eksempel kan ta i bruk langt mer minne, den magiske grensen før var ca på 3Gb men med 64Bit's kan spillene bruke over dette så lenge du har det såklart.

Spiller man spesielt de nyeste spillene og er ikke så veldig opptatt av eldre spill så er det ingen tvil, men har man veldig mange gamle og gode programmer bør man vurdere et dual boot oppsett (dvs flere operativsystem på samme harddisk).

Lenke til kommentar

Burde ha det på Elkjøp ja!

Ubuntu er et annet OS ja, ser slik ut når man har installert det:

default.png

Helt gratis, så bare å teste om man føler for det, men litt sent når du har installert Windows 7 da ;) Mange liker det bedre enn Windows.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Ahh:( Nå ble alt dette litt mer komplisert igjen. Er egentlig bare keen på få W7 så fort som mulig. Vis jeg skal oppgradere, er det masse tull som må gjøres? Vis jeg kjøper den andre home premium da er det bare å putte cden inn også skjer alt automatisk?

Og er det ikke ltt vansklig for meg å oppgradere? Ha jo slettet vista? Var det ikke det som skjedde istad?:S

mvh

Endret av LFCstar
Lenke til kommentar

Neida! OEM er veldig enkelt og greit. Stapp inn og følg innstruksene, skal ikke være vanskelig i det hele tatt! Skal du derimot drive å oppgradere maskinen din med nye deler, tar du den dyre! Jeg valge Windows 7 Home Premium English 64bit OEM, såre enkelt: stappe inn disk, svare på noen spørsmål og vips så har du en "ny" PC! Funker fett! :)

Lenke til kommentar

Da tar jeg den, men noen grunn til at du ikke tok norske versjonen ? :p

Og tilslutt, denne oem(hva står det for?) er ikke denne for pcer som har vista fra før? Slettet ikke jeg min vista? :S Og at dette med cleen innstall man må gjøre før man innstallerer W7? Er det viktig eller blir det tatt hånd om automatisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...