Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en stanser og vil ikke starte før etter to/tre dager

Anbefalte innlegg

Dette gjelder en tre år gammel stasjonær pc fra Datakjeden.

1. Jeg skiftet en hardisk på 500GB med en på 1TB, og støvsugde maskinen innvendig.

2. Jeg startet maskinen,men måtte laste inn ny driver for å få lyd (Lyd integrert på HK).

3. Etter ca 2-24 timer stanset maskinen plutselig. Dette gjentar seg nå.

4. Noen ganger stanser maskinen også i forbindelse med innlasting av Windows.

5. Et par ganger kan det høres en sterk skurring (Dyrrrrrr), i forbindelse med stans, men som oftest blacker bare maskinen ut stille og rolig.

6. Når jeg prøver å starte maskinen kommer det et PIP fra maskinen, vifter og USB kobler inn, men maskinen vil ikke starte.

7. Etter å ha vært stått av i to-tre dager starter maskinen igjen.

8. Jeg har prøvd å koble ut den nye HD, men maskinen starter ikke likevel.

Hva kan dette problemet skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg skiftet en hardisk på 500GB med en på 1TB, og støvsugde maskinen innvendig.

2. Jeg startet maskinen,men måtte laste inn ny driver for å få lyd (Lyd integrert på HK).

5. Et par ganger kan det høres en sterk skurring (Dyrrrrrr), i forbindelse med stans, men som oftest blacker bare maskinen ut stille og rolig.

6. Når jeg prøver å starte maskinen kommer det et PIP fra maskinen, vifter og USB kobler inn, men maskinen vil ikke starte.

Prøv å kickstarte strømforsyningen. Jeg har hatt et lignende problem, da startet maskinen på vanlig måte etter først å ta en kickstart av PSU. Problemet mitt var en defekt minnebrikke. Jeg tok ut denne og maskinen fungerer bra nå

Lenke til kommentar

Prøv å kickstarte strømforsyningen. Jeg har hatt et lignende problem, da startet maskinen på vanlig måte etter først å ta en kickstart av PSU. Problemet mitt var en defekt minnebrikke. Jeg tok ut denne og maskinen fungerer bra nå

Hvordan kick-starter man PSU?

Lenke til kommentar

Støvsuging av innmaten i en PC er ikke anbefalt. Støvsugere danner statisk elektrisitet som kan skade elektronikken.

Men her er det mange andre mulige årsaker. Det var tydligvis "mye" støv. Sjekk at kjøleribber er rene (de kan ha unngått støvsugerens herjinger), at alle ledninger har god kontakt (du kan ha kommet bort i dem), at den nye harddisken er riktgmontert (kabling) og at alle kabler er hele.

Lenke til kommentar

Det ser litt skummelt ut med jump-start av PSU, vet ikke om jeg tør det. Prøvde å starte etter å hs tatt ut den ene minnebrikken, men det hjalp ikke.

det er ingen fare å jumpstarte, det eneste du gjør er å starte PSU uten bryter. Den samme koblingen skjer når du trykker på knappen.

Hva oppnår man med å jump-starte PSU, kontra å slå PSU av og på med bryteren på PSU?.

Lenke til kommentar

Det ser litt skummelt ut med jump-start av PSU, vet ikke om jeg tør det. Prøvde å starte etter å hs tatt ut den ene minnebrikken, men det hjalp ikke.

det er ingen fare å jumpstarte, det eneste du gjør er å starte PSU uten bryter. Den samme koblingen skjer når du trykker på knappen.

Hva oppnår man med å jump-starte PSU, kontra å slå PSU av og på med bryteren på PSU?.

Du finner ihvertfall ut om det er strømforsyningen som er problemet. Så vidt jeg har skjønt så får du ikke startet PC'n ved å bruke knappen? Hvis ikke den starter ved jumpstart er strømforsyningen ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...