Gjest Diabetiker Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Heisann, jeg er nylig fylt 17, og har nå hatt diabetes i snart 2 år og føler selv at det ikke går helt på skinner. Men det går forholdsvis bedre enn det gjorde i starten. Jeg var bare litt nysjerrig på om det er noen her som har god peiling på diabetes (helst type1), og hvordan det går med forskningen på dette. - Hvorfor går kroppen til angrett mot seg selv? - Nye hjelpe middler for å hjelpe diabetikere? - Og om det er mulig å minske sjansen for andre personer å få denne sykdommen. Dette er noe av det jeg lurer på. Jeg har forøvrig litt problemer med å stå frem som diabetiker, forsåvidt ikke for personer jeg kjenner, men f.eks folk jeg treffer og gjerne vil bli litt bedre kjent med. Noen andre som føler det på samme måten? Vil også legge til at etter jeg har fått diabetes har jeg fått en voldsom skjelving, spesielt i hendene når jeg skal konsentrere meg om enkelte ting, som å ta bilde med fotokamera osv. Mvh 17år gammel gutt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg er veldig trøtt, så ikke ta alt for god fisk. Diabetes er et resultat av at den som skal gi insulinet i blodet begynner å gi opp. Jeg vet ikke helt hvorfor, sikkert fordi den er en arrogant, lat ting i kroppen som begynner å snylte på seg næring som en annen uføretrygdet-dust. Uansett... Da er det ingenting som kan regulere blodsukkeret lenger, derfor må du gjøre det. Jeg vet ikke om det kommer nye midler, men det har kommet noen nye teknologier for å utvikle insulin (Takket være genmodifisering, som de kristne dustene ikke lar bli praktisert uten videre). For å unngå diabetes type 2 er det kun en ting som er viktigste, spis riktig. Mange tror det kun kommer av å spise masse drit, det er feil. Diabetes 2 oppstår når du har høye variasjoner i blodsukkeret ditt, og du sliter virkelig på det når du spiser mye drit, så sulter deg og så begynner å spise massevis av drit igjen. Så dere trenger ikke å holde dere fra søtsaker barn, bare spis jevnt og godt utenom også. God natt! Lenke til kommentar
Gjest Diabetiker Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Kjekt å få svar Pokker ta kristendommen, hadde ikke det vært for den hadde teknologien vært så mye lengre frem i tid enn den er nå !! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det er sant det, diabetes hadde helt sikkert kommet lenger om stamcelle-forskning hadde være lovlig i de fleste land. Men jeg vil ikke dra inn en diskusjon om moral og etikk. Du får ha lykke til med diabetesen, tror ikke det skal være noe særlig tungt. Greit om noen kunne bekrefte informasjonen min på det groveste. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) [...]Jeg har forøvrig litt problemer med å stå frem som diabetiker, forsåvidt ikke for personer jeg kjenner, men f.eks folk jeg treffer og gjerne vil bli litt bedre kjent med. Noen andre som føler det på samme måten?[...]Vil også legge til at etter jeg har fått diabetes har jeg fått en voldsom skjelving, spesielt i hendene når jeg skal konsentrere meg om enkelte ting, som å ta bilde med fotokamera osv. Er det fordi du er flau-, eller føler skam for noe? Isåfall har du ingen grunn til det. Jeg vil tro at når folk får vite at du er diabetiker, så vil du få deres sympati, og kanskje også et "uffda", med et tilhørende skeivt ansiktsutrykk (det spørs jo på kroppspråket ditt da, om du griner eller om du er blid). Å være diabetiker er da vel ikke noe folk mener noe negativt om, eller er det det? Det hadde vært verre om du var pedofil, og gikk rundt å fortalte det til folk... Om jeg hører at han, han, eller hun har diabetes, tenker jeg alltid på - og ser for meg hvitt sukker, sånn i 1,5 sekunder, også er det over til neste samtaleemne.. Angående skjelving i fingre; det er vel pga. lavt blodsukker. Men, det visste du sikkert allerede. Så da er det sikkert en annen grunn går jeg utifra. EDIT: Det er når jeg hører ordet "sukkersjuka" at jeg tenker på hvitt sukker. Når jeg hører ordet "diabetiker" ser jeg for meg et slikt sølvblankt kjede på håndleddet. Endret 3. januar 2010 av greygenic Lenke til kommentar
Gjest Diabetiker Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 @ gregenic Jeg vet ikke helt. Jeg har ingen skam over å ha diabetes forsåvidt. Det går vell egentlig mest utover hvordan jeg vil representere meg selv på. Jeg vil prøve å bli sett på som en bra inndivid, som spiser sundt, trenger og en hyggelig type som det ikke er noe "stress" og tilbringe tid sammen med. Dette føler jeg ikke går så bra fordi at et minium av ungdommer på min alder tror at diabeter t1, forårsakes av dårlig matvaner. Jeg vet at jeg burde synke kravene på hvordan jeg selv skal opptrå. Jeg går til psykolog for presentasjonsangst og har kommet fram til at jeg har alt for høye mål til meg selv. Men slik jeg ser det, er det bare et sted man kan strebe etter i livet og det er toppen. Jeg sier ikke at jeg vil komme til å klare dette, men og å yte mest mulig for å komme lengst i samfunnet. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Jeg går utifra at du mente at de fleste tror diabetes tp. 1 er noe man får kun p.g.a dårlig kosthold. Noe som selvsagt er synd, de færreste vet vel hvor feil dette er. Vel, det er ikke så mye annet man kan gjøre med folks uvitenhet, enn å opplyse dem. Når det blir prat på diabetes...sukkersjuka...dårlig kosthold, kan du jo med vilje misforstå dem og slenge ut en "...det er sukkersjuka type 2 du tenker på nå..." før de rekker å protestere. Du kan jo alltids også "klemme ut" en "spiser salat heeeele tiden jeg, OG proteinbarer, når jeg ikke pumper jern som faen da!". Riktignok ikke så ekstremt da, men du tar poenget. Men, selvsagt, det er vanskelig å styre hvordan folk skal oppfatte deg, og tenke om deg. Du trenger vel ikke være den som kommer lengst? Du kan derimot prøve å komme langt.., og være fornøyd med det. Endret 3. januar 2010 av greygenic Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Er 17 selv, og jeg fikk dritten i mars 09, men føler ikke at jeg blir oppfatta som dårligere menneske etter jeg fikk diabetesen. Det er jo noen som kødder med det, og kaller det insulinjunkie osv. men det tar jeg med smil når det kommer fra kamerater. Man kan jo alltids håpe at de er den neste som får det Det som derimot er jævla irriterende er de som antar at jeg har diabetes 2 og har det pga dårlig kosthold og lite trening. Skal godt gjøres å ha diabetes 2 i så ung alder. Og de som sier "bør du spise den sjokoladen?" "tar du nok insulin nå?" Men som regel er det jo for å være hyggelig, og det er jo bra om folk bryr seg. Det er alltid gøy å teste blodsukker til folk på fest sørpe full. Måleren har vært både her og der på folk Når jeg møter nye folk så er ikke det første jeg sier at "Hei jeg heter x og har diabetes, hva heter du?" Det er en "del av meg", men er ikke noe jeg gidder å la ta over livet mitt heller. Folk skjønner det som regel når de ser målere og nåler. Ble også overrasket over at de fleste kjenner en eller annen med diabetes, det være seg type 1 eller 2. Synes hvertfall det er viktig å finne en blanding mellom "gi faen" og å bry seg. Å tenke på blodsukkeret hele tiden, og måtte finne fram insulinet (evt. pumpa) hver gang man spiser noe småting er stress, så jeg godtar heller at jeg har halv-høyt blodsukker en kort tid. Da kan jeg leve halvveis normalt. Gidder ikke stresse med regelmessig kosthold heller, så lenge jeg spiser halv sunt og spiser et par-tre måltider om dagen, og hba1c er under 8 så smiler jeg. Hvordan diabetes påvirker livet til folk er temmelig individuellt har jeg inntrykk av. Noen styrer diabetesen, andre lar den styre seg. Hvordan forskningen vet jeg ikke, men å utelukkende skylde på kristne gærninger er vel litt sært. Skjelving har jeg ikke opplevd noe spesielt av ved normalt blodsukker.. Går det under 5 derimot så hender det at det kjennes godt i hendene. Sorry hvis det ble mye off topic piss, det er seint ;P Endret 5. januar 2010 av krs1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Kosthold har mye å si for hvordan diabetes utviler seg og kontrolleres, og det som sies av leger og spesiallister innen dette feltet er ofte ikke den hele og fulle sannheten. De fleste trenger ikke store doser med insulin resten av livet hvis de ikke vil det. Høyt sukkernivå er skummelt fordi det er direkte årsakssammenheng til en rekke sykdommer. Det å kontrollere blodsukkeret innenfor 4-8 mmol er viktig for helsen din i det lange løp. Kanskje ikke så greit å se den dimensjonen akkurat nå, men det kan være greit å bli gjort oppmerksom på det sånn at du kan ta et informert valg. En amerikansk lege driver et senter i USA hvor han bl.a. hjelper diabetikere til et bedre liv samtidig som de blir venestlig mindre avhengig av insulin, selv for type-1 diabetikere. Her er en bok på engelsk han har vært med å forfattet om du vil lese mer om emnet; http://www.bookdepository.co.uk/book/97815...re-for-Diabetes Husk at dette ikke er en tullebok skrevet av noe høytsvevende ego, men harde fakta. De har også laget en film som du kan se traileren på her; http://www.youtube.com/results?search_quer...etes+in+30+days En nettside dedikert til formålet: http://www.rdnmovement.com/ Lenke til kommentar
neoman Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Har diabetes type 1 selv. hatt det i ca 5 år nå. i starten gikk det veldig dårlig. men har kommet seg bra nå. Bruker veldig mye tid på å holde blodsukkeret under kontroll siden jeg får hodepinne når blodsukkeret overstiger 9-10 hadde HBA1C på 5.8 forrige gang. så stor forbedring fra det jeg hadde for noen år siden! Trener Vekter 4 ganger i uka. og kampsport 2 ganger i uka. + noe svømming,sykkling og jogging dette mener jeg gjør blodsukkeret mye lettere å kontrollere. siden kroppen absorberer insulinet lettere om man trener mye. Bruker Novorapid før måltider, tenker på å bytte over til Humalog siden jeg har hørt effekten toppes kjappere med humalog enn av novorapid. bruker også lantus før jeg legger meg som er langtidsvirkende. Spiser ca 6 ganger daglig. med 40-50 gram protein pr måltid. og 20-50 gram karobohydrater pr måltid. dette syns jeg funker greit både med tanke på blodsukker å trening! holder meg unna brød, og spiser minimalt med godteri. en regel jeg følger, det som er usunt for folk som ikke har diabetes er enda mere usunt for folk med diabetes. og det som er sundt for folk uten diabetes er enda sundere for diabetikkere. Hva forskningen angår, uten att jeg har fulgt så godt med, virker det ikke som det skjer så mye. desverre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå