Gå til innhold

Hjelp til Excel og formelfeil

Furiouz

Anbefalte innlegg

Hei.

På jobben har jeg en ferdigmal i excel, der jeg bare kan kopiere inn tall fra regnskapsprogrammet og excel regner ut resten. Har et problem med en formel.

Feks Kolonne A skal summere kollone B og C osv. Men jeg får feilmeldingen #Verdi.

fant ut at det er tusenskilletegn i kolonne A som gjør at jeg får denne feilen. Tallene fra regnskapsprogrammet viser i tusenskilletegn og dette får jeg ikke endret på.

I cellene får jeg fjernet tusenskilletegnet, men i funksjonslinjen vil den fortsatt ligge der. Hvordan skal jeg få dette til?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette tror jeg du må forklare en gang til. Vis formelen, fortell hvor den står, vis tallet slik det ser ut fra regnskapssystemet, hvor det står, etc. Detaljer!

Hvordan får du fjernet noe i en celle som blir stående i formelfeltet? Dette høres veldig merkelig ut. Hva står hvor, hvordan ser det ut?

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Dette tror jeg du må forklare en gang til. Vis formelen, fortell hvor den står, vis tallet slik det ser ut fra regnskapssystemet, hvor det står, etc. Detaljer!

Hvordan får du fjernet noe i en celle som blir stående i formelfeltet? Dette høres veldig merkelig ut. Hva står hvor, hvordan ser det ut?

Beste hilsen Harald

Formelen er feks: G1*L1.

I kolonne G står feks tallet 10000 og L står tallet 1, men i funksjonslinjen til kolonne G1 står tallet slik: 10 000. Jeg må da endre i funksjonslinjen til 10000 istedenfor 10 000. Markerer jeg kolonne G og formaterer den som tall uten tusenskilletegn skjer det ingen ting.

Tallet kopiert fra regnskapsystemet kommer inn i excel med tusenskilletegn, altså 10 000 og ikke 10000.

Jeg lurer egentlig på hvorfor jeg ikke får fjernet tusenskilletegnet i excel, eller om det er noen andre bedre og riktig måte å gjøre det på.

Håper det var bedre forklart. Og takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
G1 står tallet slik: 10 000. Jeg må da endre i funksjonslinjen til 10000 istedenfor 10 000.

Men det hjelper? Da regner formelen riktig?

Uten mellomrom regner formelen riktig ja. Det er snakk om tusenvis av linjer så det blir litt tungvint å slette alle mellomrom.

Lenke til kommentar

takk for hjelpen så langt.

Jeg prøvde å søke på mellomrom og erstatte med ingenting, men ser ikke ut som den vil søke på mellomrom.

Jeg prøvde feks å bare søke på 10 000 feks, men da fant den ingen ting.

Omvendt får jeg det til. Søker jeg på 10000 og erstatter med 10 000 går det. Men altså ikke omvendt.

Endret av Furiouz
Lenke til kommentar
Da er det forskjell på 10 000 og 10 000. Dvs et mellorom er ikke altid hva det ser ut som -kan du huske jeg bad om "vis tallet slik det ser ut fra regnskapssystemet"? Hvis du kopierer en 10 000 som faktisk er i en celle og søker på den, får du treff da?

Jeg får ikke treff. Kopierte feks 5 322,44 fra systemet, limte inn i excel, søkte på 5 322,44 og fikk ikke treff.

Lenke til kommentar

Det gikk ikke. Jeg får beskjed om at det ikke kan være tomt.

Jeg prøvde å endre til "-" som tusenskilletegn for å se om det gikk.

Tallene som står der fra før blir ikke på virket. Selv ikke om jeg markerer dem og prøver å formatere med tusenskilletegn.

Skrev jeg inn tallet 10000 feks i cellen og formaterte til tusenskilletegn så gikk det. Da ble det seende slik ut: 10-000.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Prøv å merke de problematiske kolonnene, så søk-erstatt-erstatt mellomrom med ingenting-erstatt alle.

Spill inn en makro mens du holder på, så har du den ved et knappetrykk eller to neste gang.

HTH. Beste hilsen Harald

Jeg fikk det til, takk for hjelpen.

Jeg tror jeg kanskje missforstod deg ovenfor. Jeg fikk til når jeg markerte og kopierte "tusenskillet" og formaterte cellene og erstattet med ingenting.

Lenke til kommentar

Dette har jeg også slitt litt med tidligere.

For min del skyltes dette at verdien inneholder et Unicode-mellomromstegn - verdi 160.

Lagde da en kolonne hvor jeg kjørte følgende formel for å fikse dette.

=TRIMME(BYTT.UT(A1;TEGNKODE(160);TEGNKODE(32)))

TEGNKODE(32) = ASCII-verdi på 32

Lenke til kommentar

Tall med fremmede ikkenumeriske tegn i seg tolkes av Excel som tekst, og da returnerer regnestykker feilmeldinger. Tekstverdier er upåvirket av tallformater siden de ikke er tall.

En enkel indikasjon er at tekstverdier venstrejusterer seg i cella mens tallverdier (også dato-tid) høyrejusterer seg.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...