slso1603 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hei. Jeg skal anskaffe meg en beagle som jeg skal bruke på jakt. Har trengt til å bruke den på rådyr, hare og rev. Har et terreng der jeg jakter rådyr, også har jeg et terreng der det ikke finnes rådyr i det hele tatt. Har lest masse tips hvordan man skal prege på bare rådyr, bare hare eller bare rev. Men nå skal jeg altså få den til å jage alt. Noen tips? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Da får du heller skaffe deg flere hunder. En hund må kun konsentrere seg om et spesifikk pattedyr for å kunne holde kontinuiteten under loset. En jakthund skal også gjennomgå div.prøver/tester for og bli godkjent. En harebikkje som begynner og spore rådyr blir tatt ut av tjeneste,normalt blir de avlivet da de ikke passer som kjæledyr. Endret 3. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
slso1603 Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Da får du heller skaffe deg flere hunder.En hund må kun konsentrere seg om et spesifikk pattedyr for å kunne holde kontinuiteten under loset. En jakthund skal også gjennomgå div.prøver/tester for og bli godkjent. En harebikkje som begynner og spore rådyr blir tatt ut av tjeneste,normalt blir de avlivet da de ikke passer som kjæledyr. ok, jeg ser den. Men det blir jo mest fokus på hare og rev, siden det terrenget jeg kan jakte på hele høsten er det ikke rådyr. Får vel fortsette med smygjakt på de få gangene det blir rådyrjakt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hvorfor ikke prøve gluggjakt på rev ? Perfekt jaktform nå som det er kalt og klarvær. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Nautica: det du sier høres vel tvilsomt ut; moren til ene hunden her blir brukt til alt mulig rart - villsvin, fasan, rådyr, hjort med flere. Det *er* mulig å bruke en hund på flere arter. Dog, det varierer veldig fra rase til rase hvor alsidig hunden er. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det er jeg helt enig i,men man skal være klar over hva man inngir seg på. Jeg er oppvokst med at drivende hunder helst skal jakte på en type dyr,det for å kunne få best mulig utbytte av loset og faktisk få spesifikke vilt på skuddholt. Hadde selv veldig lyst på en "petit basset griffon vendeen" som en drivende jakthund når jeg drev på som verst i min ungdom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå