Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min bilstereo - Hva er din mening?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har ein Honda Accord 1995 (link i sign) med eit ok anlegg. Eg syns det er skikkelig kjekt å montere å få det til, m Men eg har ikkje gehør eller nok innsikt til å sjå eller høyre om forsterkeren er for dårlig eller spilleren for skral. Dere kan ikkje høyre, men eg skriv nå komponentene nedanfor.

 

Kabler

Biltema Hi-preformance :p

 

Spiller

Sony x-plod (trulig den billegaste i klassen, har kun aux-in)

 

Frontsett

Org. Hondapapp frå 95. kjøres på spiller.

 

Hattehøytalere

JBL decade. Kjøres på forsterker. Disse har low og hi inngang, men veit ikkje korles eg bør koble dette heilt? Hugser ikkje korleis eg kobla det.

 

Forsterker

Exellent 4.30a Noen som veit noe om denne? Syns den guffer ok til nå, men kommer ikke så høgt.

 

Sub

Pioneer 12" Ukjent type. Går ganske dypt og er egentlig ment for stuebruk trur eg. Kasser er foreløbig helt tett og ikkje lufterør. (bør eg ha det.)

 

 

Skal få lagt inn litt bilder. Men nå er kl. 3. natt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett bare møkk alt sammen... Decade høyttalerene er bra, men de har ingenting i en hatthylle å gjøre når du har sub i bagasjen ;)

 

Så her er det bare å begynne å spare penger, og kaste ut søppla etterhvert som du har råd til nytt...

 

Første skritt blir en ny spiller, og da er det pioneer og alpine som er ledende. Kjøp en spiller med minst 2 linjeutganger.

 

Neste skritt blir høyttalere FORAN, det er der du sitter å kjører, og da er det der du vil ha lyden, her kan du med fordel bruke 2-3000kr på et skikkelig komponentsett ;)

Forsterkeren du har, kan til nød brukes på fronthøyttalerene i første omgang.

 

Så kan du begynne å tenke på sub, med monoforsterker til ;)

Lenke til kommentar
Hei

 

Har ein Honda Accord 1995 (link i sign) med eit ok anlegg. Eg syns det er skikkelig kjekt å montere å få det til, m Men eg har ikkje gehør eller nok innsikt til å sjå eller høyre om forsterkeren er for dårlig eller spilleren for skral. Dere kan ikkje høyre, men eg skriv nå komponentene nedanfor.

 

Kabler

Biltema Hi-preformance :p

 

Spiller

Sony x-plod (trulig den billegaste i klassen, har kun aux-in)

 

Frontsett

Org. Hondapapp frå 95. kjøres på spiller.

 

Hattehøytalere

JBL decade. Kjøres på forsterker. Disse har low og hi inngang, men veit ikkje korles eg bør koble dette heilt? Hugser ikkje korleis eg kobla det.

 

Forsterker

Exellent 4.30a Noen som veit noe om denne? Syns den guffer ok til nå, men kommer ikke så høgt.

 

Sub

Pioneer 12" Ukjent type. Går ganske dypt og er egentlig ment for stuebruk trur eg. Kasser er foreløbig helt tett og ikkje lufterør. (bør eg ha det.)

 

 

Skal få lagt inn litt bilder. Men nå er kl. 3. natt.

 

 

Biltemas beste kabler duger nok her tror jeg. Har en oppfatning av at

Sony ikke er så gode på bilstereo, ville anbefalt deg en Pioneer eller

Alpine CD-spiller i bilen din. Kjøp deg et bra 2/3-veis frontsett med

separat diskant du kan plassere ganske høyt - f.eks. på innsiden av

ytterspeilene. 2-kanals forsterker til det, så skal du se det blir bra.

Eller hvis du den du har er en 4-kanaler, og den duger, kan du jo

brokoble til to kanaler og det funker jo bra (gjør det selv altså).

 

Høytalere i hattehylla har jeg også hatt, men kasta de ut etterhvert.

Fant ut at det faktisk er bedre uten, og at de bare ødelegger lyden

sammen med en subwoofer baki. Blir billigere også, trenger bare

bruke penger på et skikkelig komp.sett foran og en bra sub bak.

 

Hvilken 12" Pioneer sub er det a?? Jeg liker sub'ene til Pioneer,

og hvis det for eksempel er denne, så funker den bra med en

god monoblokk koblet til. Prøv å finne ut hvilken type det er da.

 

Men hvilken størrelse er det på JBL-høytalerne da?

Hvis det ikke er 6x9, bare vanlige runde 5,25" f.eks.

så kan du jo kanskje begynne med å sette disse foran

i dørene, også kjøpe separate diskanter som matcher...?

Lenke til kommentar
Stort sett bare møkk alt sammen... Decade høyttalerene er bra, men de har ingenting i en hatthylle å gjøre når du har sub i bagasjen ;)

 

Så her er det bare å begynne å spare penger, og kaste ut søppla etterhvert som du har råd til nytt...

 

Første skritt blir en ny spiller, og da er det pioneer og alpine som er ledende. Kjøp en spiller med minst 2 linjeutganger.

 

Neste skritt blir høyttalere FORAN, det er der du sitter å kjører, og da er det der du vil ha lyden, her kan du med fordel bruke 2-3000kr på et skikkelig komponentsett ;)

Forsterkeren du har, kan til nød brukes på fronthøyttalerene i første omgang.

 

Så kan du begynne å tenke på sub, med monoforsterker til ;)

 

Hei og takk for svar.

 

Kan vel sei at det er brukt veldig lite penger på anlegget så langt. Kun sop i hop heimefrå.

Men takker for gode svar, trenger det. Eg har ikkje allverdas med penger. Så eg vil ikkje bruke 4000 på frontsett og 4000 på ny spiller.

Men eg skal ha begge deler, så det er vel best å prioritere fronthøyttalere foran spiller i første omgang?

Nokon som har eit forslag til frontsett? til maks 2k. helst 1500. Samme med spiller.

 

Hattehøgtalane er 6*9 ja.

Men subforsterker ja. Eg bytta den 4-veisen til meg mot ein Harman Kardon CA-2veis. Men kan lett bytte tilbake igjen. Men er usikker på korleis eg bør koble då. Sette 2veisen på suben og kjøre front og rear på ein ny og betre 4veis? eller kva meiner dykk?

Lenke til kommentar

Jeg mener den 2-veis Harman/Karbon kan funke bra på et nytt og bra frontsett, f.eks. Alpine's SPG-13cs. Jeg har dette frontsettet selv, og jeg synes det er veldig bra iforhold til prisen. Ga 1400 kr. for det jeg da.

 

Så kan du jo investere i en Pioneer-spiller og ei god monoblokk til subwoofer.

Du kan jo selge resten av skrotet på Finn.no, så får du kanskje igjen litt cash.

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Stort sett bare møkk alt sammen... Decade høyttalerene er bra, men de har ingenting i en hatthylle å gjøre når du har sub i bagasjen ;)

 

Så her er det bare å begynne å spare penger, og kaste ut søppla etterhvert som du har råd til nytt...

 

Første skritt blir en ny spiller, og da er det pioneer og alpine som er ledende. Kjøp en spiller med minst 2 linjeutganger.

 

Neste skritt blir høyttalere FORAN, det er der du sitter å kjører, og da er det der du vil ha lyden, her kan du med fordel bruke 2-3000kr på et skikkelig komponentsett ;)

Forsterkeren du har, kan til nød brukes på fronthøyttalerene i første omgang.

 

Så kan du begynne å tenke på sub, med monoforsterker til ;)

 

Hei og takk for svar.

 

Kan vel sei at det er brukt veldig lite penger på anlegget så langt. Kun sop i hop heimefrå.

Men takker for gode svar, trenger det. Eg har ikkje allverdas med penger. Så eg vil ikkje bruke 4000 på frontsett og 4000 på ny spiller.

Men eg skal ha begge deler, så det er vel best å prioritere fronthøyttalere foran spiller i første omgang?

Nokon som har eit forslag til frontsett? til maks 2k. helst 1500. Samme med spiller.

 

Hattehøgtalane er 6*9 ja.

Men subforsterker ja. Eg bytta den 4-veisen til meg mot ein Harman Kardon CA-2veis. Men kan lett bytte tilbake igjen. Men er usikker på korleis eg bør koble då. Sette 2veisen på suben og kjøre front og rear på ein ny og betre 4veis? eller kva meiner dykk?

 

 

Hadde jeg vert deg hadde jeg kjøpt en alpine spiller med grei signalstyrke ut og gått for focal høyttalere foran da disse er nesten umulige å spille i hjel(snakker av erfaring, spist mye høyttalere opp gjennom tiden).

Har hat en del pioner spillere også, de har en del greie spillere, men må nok si jeg liker best Alpine sine da jeg synes lyden blir bedre. Om du skal bytte ut suben og den skal være lett drevet ville jeg nok gått for en av lotus seriene eventuelt Ground Zero(syke subere), sistnevnte er ikke så lettdrevne og kommer nok til å kreve en rimlig kraftig forsterker.

 

en av stedne du kan sjekke ut er http://www.dynabel.no/

Endret av Goaman_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...