Gå til innhold

Hva gir klasse BE egentlig?


Penny

Anbefalte innlegg

Det begynner å nærme seg flyttetid her, og jeg har jo ikke overraskende et par kolli som er større enn at de går baki en liten stasjonsvogn. Alternativene slik jeg ser dem er å leie kassebil (dyrt) eller henger (ikke dyrt).

 

I kveld pratet jeg litt med en fra veivesenet og diskuterte muligheter, vi tittet på hva klasse B gir:

"Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg)."

 

Punkt 1 er den lille stasjonsvognen, ok. Punkt 2 oppfatter jeg dithen at jeg kan kjøre et svært beist (Tahoe?) med tillatt totalvekt 3500 kg + en henger med tillatt totalvekt 750 kg, for en total vogntogvekt på 4250 kg. Punkt 3 er det som er mest aktuelt for meg. Liten stasjonsvogn + fører gir egenvekt 1350 kg. Leier henger med tillatt totalvekt 1000 kg. Hengerens totalvekt er mindre enn trekkbil + førers egenvekt, så tipper jeg at stasjonsvognens tillatte totalvekt er 1700 kg, og vips får jeg 1700 kg + 1000 kg = vogntogets tillatte totalvekt = 2700 kg = lovlig på klasse B.

 

Ingen uenige så langt?

 

Slik jeg oppfatter punkt 2 sikrer det at man alltid kan trekke en liten 750 kg henger selv om man har en personbil med ekstremt høy tillatt totalvekt (3500 kg), mens punkt 3 er det som lar oss med vanlige biler trekke så stor henger som er rent teknisk forsvarlig.

 

I ettertid har jeg tittet på hva jeg får med klasse BE, og der skjønner jeg lite:

"Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

 

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge for traktor og motorredskap, med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger."

 

...men henger har vi jo rett på i utgangspunktet med bare vanlig B! Er det større henger enn de 750 kg / mindre-enn-egenvekt-på-trekkvogn-maks-3500-til-sammen som man får med B? Er poenget med BE ikke egentlig hengeren, men traktor og motorredskap? Jeg finner ikke noe om vekt på hengeren, er det implisitt (som min far mener) at E gir rett til å føre så stor henger som er oppgitt som maks i vognkortet, selv om vogntogvekten går over 3500 kg? Slik at et beist av en personbil (Tahoe?) kan trekke et beist av en henger, f.eks. totalvekt bil 3500 kg + totalvekt henger 2500 kg = 6000 kg totalvekt vogntog, lovlig med BE?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med BE kan du f.eks: Kjøre den nevnte bilen med totalvekt 3500 kg. Hvis vi sier at denne bilen i følge vognkortet kan trekke en henger med tillatt totalvekt på 2000 kg (tot 5500 kg), så kan du det.

 

Men si at du har en kompis som eier en henger som har en totalvet på 4200 kg, så kan du faktisk trekke denne hengeren lovlig med denne bilen, om du kun laster hengeren opp til 2000 kg inkludert egenvekt. For i dette tilfellet, er det AKTUELL vekt som gjelder for hengeren

Lenke til kommentar
Det begynner å nærme seg flyttetid her, og jeg har jo ikke overraskende et par kolli som er større enn at de går baki en liten stasjonsvogn. Alternativene slik jeg ser dem er å leie kassebil (dyrt) eller henger (ikke dyrt).

 

I kveld pratet jeg litt med en fra veivesenet og diskuterte muligheter, vi tittet på hva klasse B gir:

"Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg)."

 

Punkt 1 er den lille stasjonsvognen, ok. Punkt 2 oppfatter jeg dithen at jeg kan kjøre et svært beist (Tahoe?) med tillatt totalvekt 3500 kg + en henger med tillatt totalvekt 750 kg, for en total vogntogvekt på 4250 kg. Punkt 3 er det som er mest aktuelt for meg. Liten stasjonsvogn + fører gir egenvekt 1350 kg. Leier henger med tillatt totalvekt 1000 kg. Hengerens totalvekt er mindre enn trekkbil + førers egenvekt, så tipper jeg at stasjonsvognens tillatte totalvekt er 1700 kg, og vips får jeg 1700 kg + 1000 kg = vogntogets tillatte totalvekt = 2700 kg = lovlig på klasse B.

 

Ingen uenige så langt?

 

Slik jeg oppfatter punkt 2 sikrer det at man alltid kan trekke en liten 750 kg henger selv om man har en personbil med ekstremt høy tillatt totalvekt (3500 kg), mens punkt 3 er det som lar oss med vanlige biler trekke så stor henger som er rent teknisk forsvarlig.

 

I ettertid har jeg tittet på hva jeg får med klasse BE, og der skjønner jeg lite:

"Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

 

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge for traktor og motorredskap, med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger."

 

...men henger har vi jo rett på i utgangspunktet med bare vanlig B! Er det større henger enn de 750 kg / mindre-enn-egenvekt-på-trekkvogn-maks-3500-til-sammen som man får med B? Er poenget med BE ikke egentlig hengeren, men traktor og motorredskap? Jeg finner ikke noe om vekt på hengeren, er det implisitt (som min far mener) at E gir rett til å føre så stor henger som er oppgitt som maks i vognkortet, selv om vogntogvekten går over 3500 kg? Slik at et beist av en personbil (Tahoe?) kan trekke et beist av en henger, f.eks. totalvekt bil 3500 kg + totalvekt henger 2500 kg = 6000 kg totalvekt vogntog, lovlig med BE?

 

Du har ikke forstått det helt korrekt, nei. Jeg innbiller meg at dette er utdebattert i ca 43 andre tråder tidligere, så istedenfor å skrive side opp og side ned, vil jeg anbefale deg å lese dette, det skulle besvare spørsmålene dine på en lettfattelig måte:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...+%28klasse+B%29

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...%28klasse+BE%29

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Du har ikke forstått det helt korrekt, nei. Jeg innbiller meg at dette er utdebattert i ca 43 andre tråder tidligere, så istedenfor å skrive side opp og side ned, vil jeg anbefale deg å lese dette, det skulle besvare spørsmålene dine på en lettfattelig måte:

 

Du kunne ikke heller peke på hva jeg tar feil i? Jeg kan ikke se noen forskjell på min oppfatning av klasse B og hva som står på linken din, og når det gjelder BE oppfatter jeg teksten i forskriften som fantastisk vag. "og tilhenger" sier jo fint lite om hvilke begrensninger jeg må forholde meg til på hengeren. Står dette eventuelt i en annen del av samme forskrift? Står det i kjøretøyforskriften?

Lenke til kommentar

Altså, du har rett i hele greia du skriver. Å få klasse BE fjerner de to begrensningene nevnt for klasse B, altså den med 750kg henger og den med 3500kg total tillatt totalvekt, og du har bare begrensningene i vognkortene til bilen og hengeren å ta hensyn til (disse kan du ikke bryte uansett).

Lenke til kommentar
...men henger har vi jo rett på i utgangspunktet med bare vanlig B! Er det større henger enn de 750 kg / mindre-enn-egenvekt-på-trekkvogn-maks-3500-til-sammen som man får med B?
Ja.

 

Er poenget med BE ikke egentlig hengeren, men traktor og motorredskap?
Litt både og. Tidligere var det slik at alle med B også kunne kjøre traktor, nå (fra 2005) er det endret til alle med BE. Det er nok bra mange som tar klasse BE i stedet for T av den grunn, siden BE også gir førerrett for traktor (inntil en høy vektgrense), mens T derimot ikke gir førerrett for bil med (tung) henger.

 

Jeg finner ikke noe om vekt på hengeren, er det implisitt (som min far mener) at E gir rett til å føre så stor henger som er oppgitt som maks i vognkortet, selv om vogntogvekten går over 3500 kg? Slik at et beist av en personbil (Tahoe?) kan trekke et beist av en henger, f.eks. totalvekt bil 3500 kg + totalvekt henger 2500 kg = 6000 kg totalvekt vogntog, lovlig med BE?
Ja, nettopp. Tillatt hengervekt for en bil under 3,5 tonn kan om jeg husker rett maksimalt være lik bilens tillatte totalvekt, altså 3,5 tonn bil+3,5 tonn henger, totalt 7 tonn.

 

når det gjelder BE oppfatter jeg teksten i forskriften som fantastisk vag. "og tilhenger" sier jo fint lite om hvilke begrensninger jeg må forholde meg til på hengeren. Står dette eventuelt i en annen del av samme forskrift? Står det i kjøretøyforskriften?
Nei, forskrift om bruk av kjøretøy, §4-2.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...